MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

14 Jun 2009

Ucaputama Anwar : Amerika Syarikat dan Dunia Islam



Oleh : Anwar Ibrahim

Tajuk ucapan saya petang ini, 'Amerika Syarikat dan Dunia Islam' bukan topik pilihan saya. Saya telah dipaksa oleh Richard Holbrooke, seorang diplomat yang hebat dan juga seorang kenalan rapat saya. Ini satu tugas yang menggentarkan . Tetapi saya bersetuju, kerana topik ini merupakan satu subjek yang tidak patut dipandang remeh. Tambahan pula, sejak peristiwa 11 September, diplomasi global hampir ditakrifkan berkaitan hubungan antara Amerika Syarikat dan dunia Islam.

Peristiwa 11 September adalah satu tragedi yang berlaku dalam tahun ketiga saya berada di penjara. Ia mengambil masa, sebelum saya pulih dari kejutan di penjara dan untuk memahami implikasi sepenuhnya kesan serangan 11 September itu.

Bagaimanapun, ketika dalam penjara, saya telah terkejut setelah membaca pendapat sesetengah intelektual Islam yang berdolak-dalik antara kutukan tindakan pengganas dengan berlagak bermoral tinggi serta menentang AS yang didakwa bermotif hegemoni global dalam reaksi mereka terhadap serangan itu.

Saya memulakan karier saya sebagai seorang aktivis belia Islam. Saya sedar pengalaman pahit dan penderitaan orang Islam hidup sebagai minoriti digantikan di bawah rejim represif (menindas). Tetapi saya percaya bahawa ucapan ini adalah menentang kesopanan yang biasa, untuk berkata, untuk bersyarah di sebuah negara yang dalam kesedihan, tidak kira apa jua alasan. Dalam peristiwa 11 September, tindakan pengganas Islam itu mesti dikutuk dengan tegas. Tidak ada alasan boleh digunakan untuk mengurangkan kutukannya.

Oleh itu, saya mengambil sedikit masa untuk menggesa umat Islam, terutamanya yang pernah membuat sentimen-sentimen anti Amerika secara terang - terangan, untuk meringankan kebimbangan bersama mereka kepada satu keadaan yang realiti.

Amerika Syarikat perlu memikul tanggungjawab untuk ketidakadilan yang dilakukan di Timur Tengah, terutama Palestin serta peranan kaburnya di Afghanistan dan bahagian lain di dunia Islam. Tetapi pada masa yang sama, saya perlu tekankan bahawa jika bukan kerana Amerika, suara-suara untuk kebebasan akan tetap diam seribu bahasa sehingga ke hari ini dalam banyak bahagian dunia termasuk dunia Islam. Ini merupakan satu percanggahan besar yang perlu Amerika selesaikan.

Ya, kita hidup dalam saat pertembungan besar. Beberapa dekad selepas Marshall Mc Luhan [seorang ahli falsafah Kanada yang mengkaji teori media. Teorinya paling terkenal adalah "the medium is the message" and "global village". Dia meninggal dunia pada 31 Disember 1980] yang membina sebuah perkampungan sejagat tunggal, kini telah mara ke arah satu masyarakat dunia bersatu padu, kita menjadi lebih sedar bahawa pemisahan antara kami sendiri dan identiti yang berbeza.

Amerika mempunyai kehebatan mengenai sistem politiknya yang tidak memaksa rakyatnya untuk tidak meletakkan diri mereka kepada satu entiti yang tunggal. Anda (rakyat Amerika) mengambil satu konsep toleransi dan langkah kepelbagaian sepenuhnya.

Belum ada jurang yang boleh memisahkan antara budaya dan negara-negara. Ini membuatkan saya tertarik berhijrah ke Amerika untuk kembali terlibat menghubungkan dunia Islam dan masyarakat dunia sebagai rakan kongsi dalam pergerakan kebebasan dan demokrasi dengan lebih aktif.

Semenjak Woodrow Wilson [Presiden Amerika Syarikat ke 28] mengutarakan prinsip kebebasan kebangsaan, Amerika adalah penyokong utama bagi proses kemerdekaan daripada penjajah untuk negara - negara Islam. Kemudiannya, negara - negara Islam ini menjadi rakan kongsi Amerika dalam memerangi fahaman komunis.

Kesedihan adalah satu masa peralihan, dan untuk berkongsi kesedihan itu adalah satu kebaikan manusia sejagat. Ia permulaan dari sambungan mendalam dan sebuah persahabatan yang berkekalan. Saya belajar perkara ini berdasarkan pengalaman saya. Selama enam tahun di penjara yang sangat menyukarkan. Terdapat detik-detik yang begitu sukar untuk saya lalui dan saya tidak pasti sama ada hari siang ataupun malam.

Walau bagaimanapun, dalam detik-detik derita peribadi itu, saya memperolehi kawan-kawan baru. Antaranya adalah warganegara ini (Amerika) yang menunjukkan kebaikan kepada saya dan keluarga saya . Dan termasuklah pentadbiran sekarang (Presiden Bush) dan sebelumnya itu (Presiden Clinton), yang secara berterusan mengkritik sistem kehakiman di Malaysia yang telah dikenakan ke atas saya dan ketidakadilan yang menyusahkan saya dan teman-teman saya di Malaysia.

Saya percaya sifat lelaki secara semulajadi ingin menjadi manusia bebas. Tetapi menjadi tidak bebas, apabila hidup di bawah perhambaan, atau kolonialisme, atau kediktatoran, dan bentuk-bentuk lain kezaliman politik.

Saya percaya kita mungkin mengambil kira konsep pemerhatian Alfred North Whitehead [ahli matematik dan ahli falsafah] yang secara tegas mengatakan apabila seorang lelaki bergerak daripada kekejaman kepada ketamadunan apabila lelaki itu bergerak daripada pergantungan penggunaan kekerasan kepada penggunaan pujukan.

Lelaki - lelaki yang hebat dan bijaksana di Timur dan Barat pernah menjajah minda lelaki - lelaki lain tetapi mereka tidak melakukan dengan menggunakan aspek ketenteraan. Mereka melakukannya dengan hujah-hujah mereka. Daripada paksaan kepada pujukan, ini merupakan satu kriteria demokrasi. Juga, pemikir Muslim terbesar dalam abad kedua puluh, Muhammad Iqbal [warganegara Pakistan, tokoh rujukan Islam Liberal] menyokong kaedah pujukan lebih baik daripada paksaan. Maka, kenapa tidak masyarakat Muslim memperjuangkan kaedah ini untuk kebebasan di negara mereka ?

Walaupun saya percaya Amerika akan memainkan peranan sukar dalam pendemokrasian negara Islam, satu fakta nyata bahawa proses demokrasi perlu datang dari negara Islam itu sendiri.

Daripada tidur ketika waktu musim sejuk atau perletakan jawatan secara rela, negara-negara Islam perlu mengubah minda mereka untuk bergerak daripada autokrasi (kuku besi) kepada demokrasi(kebebasan).

Dan ini merupakan satu retorik kecil. Cuba lihat di Indonesia. Mereka tidak menunggu petunjuk kepada demokrasi tetapi mereka terus mengubahnya. Mereka tidak mengambil jalan yang pernah ditutup oleh 30 tahun kediktatoran.

Sesungguhnya, saya berani mengatakan yang pengalaman orang Indonesia akan memberi inspirasi untuk membangunkan demokrasi yang mantap dalam azam mereka untuk menggalakkan pembaharuan politik.

Dalam kes Iraq, tentang peperangan, telah menghasilkan negara demokratik melalui sistem pilihan raya.

Dalam kes ini, saya tidak membuat sebarang andaian, tetapi saya tidak malu untuk mengalah demi sebuah suara kebebasan di Iraq yang sekarang telah diterjemahkan. Dan selepas berdekad menjadi mangsa penindasan [di bawah Sadam Hussein] dan dipaksa untuk mendiamkan diri, saya berani mencabar dengan mengatakan bahawa jika diberi peluang kepada masyarakat-masyarakat Islam di seluruh dunia, mereka tidak akan melepaskan peluang untuk menikmati kelazatan demokrasi.

Tetapi isu demokrasi dalam dunia hari ini, sistem pilihanraya bukanlah perkara utama yang perlu dibahaskan dalam menghurai makna sebenar demokrasi. Banyak negara Islam telah menjalankan sistem pilihan raya sejak berdekad dahulu. Mereka mempunyai perlembagaan yang yang dikatakan memberi jaminan pengasingan kuasa, dan mereka mendakwa kerajaan mereka mempunyai badan kehakiman yang bebas.

Tetapi semua unsur-unsur ini hanya wujud atas nama, dan bukan pada praktik. Untuk menjadikan demokrasi terus berkembang di negara-negara Islam ini, pembaharuan adalah perlu. Akhbar mesti bebas. Ruang politik itu mesti dikembangkan. Mahkamah-mahkamah mesti dibebaskan dari pemerintahan autokrat (kuku besi).

Autokrat akan ditekan oleh rakyat mereka sendiri untuk mencapai demokrasi. Autokrat memberitahu dunia bahawa jika mereka membuat demikian dibimbangi demokrasi itu akan dirampas oleh para radikal.

Tragedi yang menakutkan ini adalah betul dan terus menghantui Amerika, serta melumpuhkan proses pentadbiran dasar luarnya.

Benar, terdapat pelampau-pelampau di negara-negara Islam tetapi mereka ada mana-mana, walaupun sedikit, sama ada di Amerika, di Eropah dan lain-lain bahagian Asia.

Tetapi para radikal dan pelampau-pelampau ini akan berkembang semakin ramai, disebabkan produk sebuah masyarakat tanpa kebebasan dan demokrasi. Para radikal dan pelampau-pelampau ini adalah kanak-kanak disahkan atau sebaliknya, oleh autokrat itu sendiri yang turut disokong oleh Amerika yang demokratik.

Satu perkara yang tidak harus diperkecilkan ataupun diperbesarkan adalah masalah-masalah bagi radikalisme dan ekstremisme di negara-negara Islam. Sekatan terhadap kebebasan dan demokrasi akan hanya membantu mewujudkan lebih ramai pengganas.

Saya benar-benar percaya jika diberi kebebasan dan demokrasi, masyarakat Islam akan lebih memahami bagaimana berurusan dengan para radikal dan pelampau.

Kita perlu melihat sekali lagi apa yang berlaku di Indonesia. Umat Islam di sana berorganisasi melalui pelbagai parti politik termasuk yang jelas dengan agenda radikal menubuhkan sebuah Negara Islam. Tetapi apabila negara itu mengadakan pilihan raya, rakyat mereka sendiri menolak para radikal itu. Mereka ditolak dalam pilihan raya yang membawa mereka untuk menyesuaikan agenda melalui jalan-jalan lain disediakan oleh demokrasi. Sekali lagi, rakyat menolak sepenuhnya termasuk pertubuhan-pertubuhan Islam utama.




Umat Islam hari ini yang mengidami kebebasan dan demokrasi masih lagi hidup di bawah pemerintahan undang-undang autokratik. Mereka menangisi perpaduan dan sokongan dengan ahli-ahli demokrat lain. Harapan ini tidak boleh dikhianati. Negara Amerika pula merupakan suara terkuat untuk menyeru kebebasan hari ini.

Walau bagaimanapun, selepas 11 September, ahli-ahli demokrat Islam risau dengan dasar luar Amerika, walaupun polisinya untuk mengembangkan sayap kebebasan dunia, tetapi mungkin digelincirkan oleh kepentingan-kepentingan diri. Autokrat Islam represif (penindas) yang berkuasa tahu bagaimana untuk mengemudikan proses politik Amerika. Mereka menyusun pakatan sulit dengan kepentingan perniagaan kepada Amerika, dan mereka mempunyai pelaburan besar untuk dibelanjakan kepada pelobi-pelobi.

Ini merupakan satu cabaran besar untuk Amerika. Matlamat perlu lebih berjaya daripada kepentingan diri, minat khas yang diletakkan oleh Amerika harus diperolehi terlebih dahulu sebelum ianya ideal bagi negara ini. Tetapi kejayaan Amerika dalam menyebarkan sayap-sayap kebebasan ke negara-negara lain tidak dapat diukur dengan tepat.

Ia juga akan diukur dengan nasib kehidupan umat Islam dalam negara ini. Jutaan umat Islam datang ke Amerika bukan sahaja untuk mencari peluang-peluang ekonomi, tetapi mereka juga datang ke sini untuk melarikan diri daripada penindasan politik di negara asal mereka. Tetapi ekoran daripada 11 September, nasib mereka menjadi lebih buruk.

Apabila Alexis de Tocqueville [tokoh pencerahan/liberalisme Peranchis yang menghasilkan karya 'Democracy in America'(1940) dan 'The Old Regime and the Revolution' (1856)] datang ke Amerika dan menulis buku mengenai wawasan dalaman 'demokrasi Amerika' apa yang paling teruk dialaminya adalah prinsip persamaan.



Malangnya hari ini, rakyat Amerika percaya umat Islam itu harus dilayan sebagai warganegara kelas kedua. Seluruh dunia Islam melihat Amerika. Mereka memerhati Amerika. Adakah Amerika kekal setia secara idealnya, atau terus bersikap dalam percanggahan.

Terima kasih.



AIDC menterjemah artikel ucapan Anwar Ibrahim bertajuk "The United States and the Muslim World", pada 18 April 2005, di Washington DC. Artikel asal klik di sini


Artikel lain berkaitan :

. Ucapan terbaru Anwar di Paris : Islam dan barat selepas era Bush

. Obama harapan baru dunia Islam - Ucapan Anwar di Doha, Qatar

. Persidangan US-Muslim Doha : Perbandingan ucapan Anwar Ibrahim & Sayyid Ali Khamenei - Faisal Tehrani

. Kenapa dunia muslim keberatan belajar agama Kristian & Yahudi ? - Ucapan Anwar di Doha 2005

1 ulasan:

ladybird berkata...

Tak habis2 memuja-mujji amerika...itula keje dia...nanti senang nak dapat duit dari sana...