MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

14 Jun 2009

'Sukma Darmawan pernah bedah dubur'- pakar perubatan



KUALA LUMPUR 17 Ogos - Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa Sukma Darmawan Sasmitaat Madja pernah menemui pakar bedah di Pusat Perubatan Subang Jaya, dekat sini, untuk mendapatkan rawatan kerana mengalami koyak (fissure) dan pendarahan (haemorrhage) di bahagian duburnya.


Pakar perunding pembedahan di pusat perubatan itu, Dr. Abel W.K. Arumugam berkata, Sukma datang menemui beliau sebagai pesakit pada bulan Jun 1997.

Dr. Abel berkata, beliau telah memeriksa Sukma dan menasihatkannya supaya menjalani pembedahan.

Menurut beliau, Sukma dibedah pada 21 Jun 1997.

Dr. Abel memberitahu demikian sebagai saksi pendakwa kelapan dalam perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dituduh meliwat bekas pemandu peribadi isterinya, Azizan Abu Bakar.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu dibicarakan bersama-sama adik angkatnya, Sukma, yang menghadapi dua tuduhan bersubahat dengannya dan meliwat Azizan.

Mereka berdua dituduh melakukan kesalahan itu pada satu malam, di antara Januari hingga Mac 1993, pukul 7.45, di unit No. 10-7-2, Tivoli Villa, Jalan Medang Tanduk, Bangsar di sini.

Di peringkat awal keterangan Dr. Abel itu, Christopher Fernando dan Gobind Singh Deo yang masing-masing selaku peguam bela Anwar dan Sukma mengemukakan bantahan.

Timbalan Kanan Pendakwa Raya, Datuk Abdul Gani Patail yang mengendalikan pemeriksaan utama terhadap saksi itu menerangkan bahawa Dr. Abel dipanggil kerana terdapat keterangan dalam pengakuan Sukma yang dia telah diliwat.

Gani menyatakan pihak pembela cuba menimbulkan isu konspirasi dan saksi alibi manakala pendakwa mempunyai bukti bagi tuduhan terhadap Anwar dan Sukma.

Sepanjang perbicaraan ini, jelas beliau, mahkamah mendengar keterangan berkaitan kejadian liwat dan pihaknya juga ada bukti daripada saksi pakar perubatan.

Bagaimanapun, Hakim Datuk Ariffin Jaka meminta penjelasan mengapa memanggil saksi berkenaan sedangkan yang kena liwat adalah Azizan.

Gani menjawab, terdapat keterangan yang menyatakan Sukma bukan seorang homoseks.

Oleh itu, kata beliau, untuk bukti yang konsisten maka pendakwa ingin mendedahkan keterangan ini dan juga menyangkal apa yang diberitahu oleh seorang pakar forensik, Dr. Zahari Noor, berhubung diri Sukma yang dibangkitkan dalam pembelaan.

Gani menyatakan lagi, pembela telah menimbulkan isu bahawa Sukma tidak diliwat sebab itu mereka mengemukakan keterangan Dr. Zahari yang telah memberitahu mahkamah bahawa Sukma bukan homoseks.

''Kami juga ingin menunjukkan bahawa keterangan Dr. Zahari adalah tidak konsisten,'' kata Gani.

Gobind bangun membantah dengan memberi alasan bahawa dakwaan itu pada 1993 dan doktor berkenaan memeriksa Sukma tahun 1997.

''Saya tidak nampak pemeriksaan pada 1997 itu dikaitkan dengan dakwaan terhadap Sukma. Ini adalah perkara yang penting di mana pendakwa menentang pembelaan berhubung kepalsuan pengakuan Sukma yang dibuat pada tahun lalu,'' kata Gobind.

Hakim Ariffin pula menyatakan bahawa keterangan begini adalah sepatutnya dikemukakan pada bicara dalam perbicaraan.

''Bolehkah kamu melakukan sekarang?'' tanya Hakim Ariffin kepada Gani.

Gani menjawab bahawa mahkamah seharusnya meneliti keseluruhan keterangan dalam perbicaraan ini.

Beliau berkata, pendakwa menegaskan pengakuan Sukma itu merupakan fakta bahawa Azizan diliwat.

''Faktanya dia (Azizan) diliwat,'' kata Gani lagi.

Hakim Ariffin menyatakan lagi beliau tidak nampak apakah relevan keterangan Dr. Abel itu dalam perbicaraan terhadap Anwar dan Sukma.

Di peringkat ini, Peguam Negara, Tan Sri Mohtar Abdullah yang mengetuai pendakwaan bangun menjelaskan bahawa terdapat isu untuk dipertimbangkan berhubung pengakuan Sukma dan mahkamah yang harus menentukannya.

''Dan pastinya, ia harus ada kaitan dengan pertuduhan,'' kata Hakim Ariffin.

Mohtar berkata, persoalannya bahawa pendakwa juga mempunyai sebab yang lain di mana pengakuan telah dibuat iaitu bahagian Sukma telah diliwat.

''Saksi ini (Dr. Abel) untuk menerangkan fakta yang serupa sebagaimana dalam pengakuan yang mana Azizan telah diliwat oleh Anwar dan Sukma. Selain itu untuk menunjukkan fakta bahawa Sukma mempunyai hubungan intim yang istimewa dengan abang angkatnya,'' jelas Mohtar.

Beliau menambah, apa yang pendakwa ingin buktikan tentang bahagian keterangan perubatan untuk menyokong fakta berkenaan cerita diliwat yang membabitkan hubungan homoseksual di antara abang angkat yang didakwa direka oleh polis.

''Kami mahu menunjukkan bahawa ia bukan rekaan. Ini adalah relevan dengan keputusan Yang Arif berhubung pengakuan Sukma yang mengandungi cerita perhubungan intim yang istimewa di antara Sukma dengan Datuk Seri Anwar,'' jelas beliau lagi.

Menurut Mohtar, keterangan Dr. Abel sama dengan apa yang telah diberitahu oleh saksi pendakwa sebelum ini, Ahli Psikiatri, Dr. Fadzil Man.

Selepas itu, Fernando pula membantah dengan menyatakan bahawa Dr. Abel seharusnya dipanggil pada peringkat bicara dalam perbicaraan.

Beliau mempersoalkan mengapa keterangan itu tidak dikemukakan pada peringkat tersebut dan menganggap pendakwa telah cuai.

''Yang Arif, jika pendakwa boleh menunjukkan alasan yang memuaskan bahawa keterangan saksi itu tidak diperoleh pada masa tersebut maka mungkin ada kewajaran untuk menimbulkan keterangan itu dalam perbicaraan penuh ini,'' kata Fernando.

Fernando mengungkit sikap pendakwa yang membantah tindakan pihaknya untuk mengemukakan beberapa soalan lanjut sebelum ini dalam pemeriksaan balas saksinya.

''Saya memohon agar mahkamah tidak membenarkan doktor berkenaan memberikan keterangannya kecuali ia tidak diperoleh semasa peringkat bicara dalam perbicaraan,'' kata Fernando lagi.

Selepas itu, Gobind sekali lagi bangun membantah dengan menyatakan bahawa konsep keterangan sedemikian adalah melampau.

Namun, Hakim Ariffin berkata, beliau berpendapat bahawa pendakwa mempunyai hujahnya untuk membuktikan 'perhubungan intim yang istimewa' dan perkara itu adalah relevan.

Gobind menjawab dengan hujah bahawa keterangan doktor berkenaan akan menimbulkan prejudis dan beliau pula tidak dibenarkan untuk mengemukakan keterangan Dr. Zahari.

Beliau menyatakan pendakwa tidak patut memanggil Dr. Abel di peringkat ini dan seharusnya memberikan notis terlebih untuk mencabar mana-mana saksi.

Hakim Ariffin dengan nada meninggi bertanya Gobind bahawa undang-undang yang manakah di negara ini yang menyatakan pendakwa harus memberikan notis jika ingin mencabar saksi.

''Saya merasa kesal kamu menyatakan ia harus diberikan notis. Mana ada dalam undang-undang,'' tegas Hakim Ariffin.

Peguam Negara pula menjawab hujah Fernando. Beliau menerangkan pendakwa tidak cuai dalam tindakannya kerana tidak memanggil Dr. Abel di peringkat bicara dalam perbicaraan.

''Ia bukan kecuaian pendakwa tetapi satu strategi untuk memanggil saksi pada masa yang sesuai,'' jelas beliau.

Selepas itu, Hakim Ariffin memutuskan bahawa beliau berpuas hati dengan penjelasan pendakwa bahawa keterangan Dr. Abel relevan dalam perbicaraan itu untuk membuktikan kebenaran.

Beliau mengarahkan Gani meneruskan soalannya.

Gani lalu menyoal: '''Apakah fissure?''

Dr. Abel: ''Fissure adalah koyakan di kulit dubur dan nucosa.''

Gani: ''Apakah itu nucosa?''

Dr. Abel: ''Ia adalah bahagian sekitar dubur.''

Gani: ''Apakah haemorrhage?''

Dr. Abel: ''Ia sesuatu yang membengkak di bahagian dubur yang disebabkan urat-urat yang mengeluarkan cecair.''

Gani: ''Setelah memeriksa Sukma apakah yang kamu lakukan?''

Dr. Abel: ''Saya menasihatkan supaya dia menjalani pembedahan.''

Gani: ''Doktor, adakah dia menjalani sebarang pembedahan?''

Dr. Abel: ''Ya.''

Gani: ''Adakah kamu yang melakukan pembedahan?''

Dr. Abel: ''Ya.''

Gani: ''Tolong beritahu mahkamah apakah jenis pembedahan yang kamu lakukan?''

Dr. Abel menerangkan beliau melakukan pembedahan untuk merawat koyakan dan membuang pendarahan di bahagian dubur Sukma.

Gani: ''Apakah biasanya yang menyebabkan fissure itu?''

Dr. Abel: ''Biasanya ia disebabkan sesuatu benda yang keras menembusinya.''

Gani: ''Tolong beritahu mahkamah apakah sebab lain terjadinya fissure?''

Dr. Abel: ''Ia mungkin disebabkan kena rogol.''

Hakim Ariffin segera mencelah: ''Rogol!...ia berlaku ke atas lelaki?''

Dr. Abel berkata, atau mungkin benda keras yang menembusi dubur.

Gani: ''Bilakah pembedahan ini dilakukan?''

Dr. Abel: ''Pada 21 Jun 1997.''

Gani: ''Bolehkah kamu terangkan kepada mahkamah di manakah bahagian pendarahan dubur itu dibedah?''

Dr. Abel: ''Di antara bentuk jam 12 dan jam t3 iaitu suku bahagian dubur.''

Gani: ''Di manakah fissure itu?''

Dr. Abel: 'Ia dalam bentuk jam 6 atau koyak membujur (separuh).''

Gani: ''Adakah pembedahan pendarahan itu meninggalkan apa-apa kesan?''

Dr. Abel: ''Sudah pasti.''

Bagaimanapun, menurut Dr. Abel, biasanya koyakan itu hanya meninggalkan kesan yang kecil.

bBeliau kemudian mengesahkan tujuh keping gambar Sukma yang menunjukkan kesan koyakan di bahagian duburnya.

Sebelum itu, pihak pendakwa memanggil saksi ketujuh, jurugambar polis, Sarjan Mohd. Zan Jantan yang diarahkan mengambil gambar Sukma di sebuah bilik dekat kawasan lokap Ibu Pejabat Polis Bukit Aman kira-kira pukul 9 pagi pada 9 September tahun lalu.

Fernando dan Gobind kemudian memohon supaya pihak pembela dibenarkan menangguhkan pemeriksaan balas sehingga esok bagi membolehkan mereka mendapatkan pakar untuk meneliti gambar-gambar dan nasihat yang diperlukan.

Oleh: KAMARIAH AHMAD

sumber - utusan malaysia, 18 Ogos 1999



Tiada ulasan: