MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

6 Okt 2008

Anwar cadang pindaan akta untuk mudahkan murtad ?

Kes kontroversi : allahyarham Moorty (kiri)-kesnya merujuk Mahkamah Syariah isytihar beliau muslim, tetapi dicabar oleh isterinya (Hindu) yang mendakwa suaminya telah murtad dan pohon kes itu dibicarakan di mahkamah sivil. Kes kedua, Lina Joy atau nama Islamnya Azalina Jailani (tengah). Dia telah murtad dan memohon untuk menukar identiti Islam kepada Kristian dalam kad pengenalannya. Mahkamah Syariah menghalang penukaran identiti itu. Lina Joy mencabar kes itu di mahkamah sivil, tetapi dia tetap tewas dalam permohonannya itu.


Anwar cadang pindaan akta untuk mudahkan murtad ?


oleh Husna Yusop

KUALA LUMPUR : Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mencadangkan satu pindaan ke atas Akta Pengadilan Mahkamah untuk menjamin hak bukan Islam untuk diperdengarkan di Mahkamah Sivil walaupun apabila ianya melibatkan isu-isu berkaitan Islam.

“Tujuan Parlimen adalah untuk menjernihkan kekaburan yang melanda isu hak Muslim di mahkamah dan untuk memaklumkan tentang kebimbangan mereka ke atas forum berkaitan kehakiman dalam perkara berkaitan status peribadi”

“Ianya tidak pernah menjadi niat Parlimen untuk meluluskan undang-undang bagi merampas hak beragama mereka,” Penasihat Parti Keadilan Rakyat menyatakan dalam satu sidang media di kediamannya pada 16 Februari 2006.

Oleh itu, beliau menyatakan tiada keperluan untuk meminda atau memansuhkan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan kerana ianya tidak bertujuan untuk merampas hak beragama mereka.

Jenazah bekas pendaki gunung Everest, M. Moorthy atau nama Islamnya Muhammad Abdullah dikebumikan mengikut Islam di tanah perkuburan Islam, Taman Ibu kota, Gombak pada 28 Disember 2005. Sebelum itu isterinya S. Kaliammal, menuntut agar suaminya dikebumikan di tanah perkuburan Hindu kerana mendakwa suaminya telah murtad tetapi dakwaan isterinya gagal dibuktikan dengan dokumen, sedangkan rekod di Mahkamah Syariah membuktikan M Moorthy beragama Islam.


Dengan merujuk kepada kes Allahyarham Moorthy, beliau menyatakan kes tersebut telah mencetuskan kebimbangan di kalangan bukan Muslim kerana mereka telah dinafikan penyelesaian yang adil ke mahkamah sivil.

“Ianya merupakan satu perkara yang sensitif kerana hak Muslim dan bukan Muslim mungkin akan menjejaskan keputusan yang dibuat dalam keadaan yang tergesa-gesa atau tanpa pertimbangan yang teliti terhadap fakta, ” kata Anwar.



Beliau berkata terdapat pelbagai cadangan yang berniat baik untuk pindaan dilakukan terhadap perkara tersebut tetapi isu asasnya adalah untuk menghormati pilihan Muslim untuk meletakkan diri mereka tertakluk kepada Mahkamah Syariah seperti yang ditentukan dalam artikel tersebut.

“Pihak berkuasa mesti bertanggungjawab dan menunjukkan keberanian dalam berhadapan dengan isu tersebut,” kata Timbalan Perdana Menteri yang sekarang merupakan Profesor Pelawat di Georgetown University, Washington dan juga terlibat sebagai Perunding Bebas kepada Bank Dunia.

Yang paling perlu dititikberatkan, kata Anwar, adalah Badan Kehakiman, khususnya Mahkamah Persekutuan, menyatakan keberanian moral yang perlu dan dakwaan untuk menentukan isu-isu tersebut dalam suasana Parlimen yang memberikan perhatian terhadap isu tersebut, oleh yang demikian keadilan diperoleh.




Dalam isu karikatur Nabi Muhammad, beliau menyatakan Muslim boleh dan perlu memberikan respons kepada satu pengalaman kebebasan yang tidak disedari seperti kes tersebut dengan lebih bijak dan dalam cara yang dihormati.

“Melukis kartun Nabi adalah menyinggung perasaan kepada mana-mana Muslim dan hanya akan menyebabkan prasangka dan kejahilan. Perbuatan tersebut secara jelasnya membentuk satu gerakan ke dalam prasangka budaya Zaman Gelap.”

“Bukan sahaja Muslim berasa marah tetapi ramai orang daripada kepercayaan lain juga menyatakan kemarahan disebabkan oleh sikap berpura-pura yang tidak mempunyai perasaan seperti perkara tersebut.”

Anwar berkata helah untuk mengapi-apikan kebencian dan manipulasi oleh pemimpin kuku besi dalam mengalihkan perhatian orang ramai daripada kekangan kebebasan dan rasuah mesti dihalang dan tidak dibenarkan.




Nota : AIDC menterjemah artikel asal The Sun Daily, 16 Februari 2006 bertajuk "Anwar : Amend Act to allow civil courts to hear Islamic issues involving non-Muslims"

artikel berkaitan :

1. Anwar model Islam Amerika Asia Tenggara

2. Anwar Ibrahim desak kalimah ‘Allah’ patut dibenar kepada Kristian

3. Demi cita-cita PM, Anwar gadai kalimah Allah kepada Kristian ?

4. Polemik Anwar Ibrahim & Salman Rusdie di ASIAWEEK

5. Anwar telah khianat Islam ?

6. Anwar Ibrahim pendokong Islam Liberal di Malaysia ?




Tiada ulasan: