MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

6 Nov 2009

Kisah Anwar dengan wartawan

Oleh my longest yard, AIDClub

Pernah suatu ketika di Permatang Pasir dahulu, Anwar menggunakan hampir 30 minit dalam sidang media dengan mengkritik beberapa media arus perdana yang disifatkannya sebagai tidak berlaku adil dan saksama.

Selepas media teruk dibelasah olehnya, ada wartawan-wartawan yang merajuk. Sudah tidak tidak mahu senyum lagi dengan Anwar.

Ketika itu, barulah Anwar sedar bahawa beliau sudah terlanjur dan cepat-cepat memujuk kembali wartawan yang membuat liputan mengenai aktivitinya di lapangan.

"Saya nampak ada wartawan sudah tidak mahu senyum dengan saya," katanya. Sebaliknya jelas Anwar, beliau hanya tidak berpuas hati dengan pengarang dan organisasi media pada umumnya.

"Pendirian saya adalah terhadap media tertentu, dan tidak kepada wartawan yang menjalankan tugas sebaik mungkin".

Bagi Anwar, 'tugas sebaik mungkin' itu maksudnya adalah wartawan yang tidak bertanya atau tidak berani mencelah sidang medianya, malah menulis dan menurut apa sahaja cerita dan alkisah yang keluar dari mulut Anwar. Jangan cuba-cuba menyangkal atau menyampuk, buruk padahnya. Pasti dibasuh oleh Anwar pada masa itu juga.

Bagi kebanyakkan wartawan yang sering hadir sidang media Anwar Ibrahim, mereka tentu sudah kenal dan mengerti gaya serta lenggok jawapan beliau. Lebih-lebih lagi bagi wartawan yang menjadi pengikut setia bagi setiap sidang media Ketua Pembangkang itu menjelang 16 September.

Sampai ke satu tahap, ada wartawan merungut kerana tiada cerita baru untuk ditonjolkan selain dolak dalih Anwar yang kononnya hendak penyerahan kuasa dilakukan secara aman dan teratur oleh Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Makin lama, wartawan pun makin bosan dengan Anwar. Sudahlah asyik kena ‘kelentong’, mereka juga ‘terpaksa’ kerja dan berdepan cerita sama tetapi berbeza harinya.

“ Different day…but same story! ”

Banyak lagi komen-komen ‘ menyumpah’ yang kedengaran dikalangan para wartawan yang hadir.Ada yang kata rasa macam ‘ kena main’ oleh Penasihat PKR itu.

Jangan kata berita besar kalau nak kira sempena dengan hari penentuan yang Anwar gembar gemburkan selama ini habuk pun tak ada yang baru.

Itu adalah antara kisah 'persengketaan' antara Anwar dengan para wartawan.

Tetapi dek kerana tugas dan tanggungjawab, mahu tak mahu terpaksa juga wartawan mengikut sidang media yang dilakukan oleh Anwar.

Dan terbaru, Anwar menunjukkan reaksi tidak senang apabila ditanya mengenai dakwaan beliau melebihkan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali, sehingga menyebabkan ramai pemimpin PKR lain bertindak keluar daripada parti itu.

''You dari mana? You dari media mana?'' kata beliau dalam nada tidak senang kepada seorang wartawan pada sidang akhbar di lobi Parlimen.

Anwar bagaimanapun tidak menjawab soalan tersebut, sebaliknya 'berceramah' kepada wartawan berkenaan agar melaksanakan amanah sebagai petugas media dengan baik.

Sekali lagi, persengkataan tercetus. Nampaknya Anwar cukup sensitif dengan jenis soalan wartawan yang tidak menepati citarasa beliau.

Ke mana slogan kebebasan media? Ke mana slogan kebebasan bersuara? Bertanya pun adalah satu bentuk kebebasan. Anwar patut tahu mengenai itu juga.

Kalau beginilah caranya , pergi jahanamlah dengan 'kebebasan' yang dimomokan oleh beliau sebelum ini.

Kata dulang paku serpih, kata orang dia yang lebih.

sumber - my longest yard

3 ulasan:

Rizal30 berkata...

Korang percaya sangat ke kat semua orang politik ni?

bg aku la semua orang politik ni HAMPEH!!!

yg blom berkuasa tergila-gilakan kuasa, yg dh berkuasa dh sampai tak ingat dunia dan akhirat. terbuai dgn kuasa tuh.

aku memang menyampah dgn org politik ni, suka bermuka2.

mcm budak kecik, nak sesuatu merengek2 sana sini, dah dapat lari merata-rata. bulu idung pun tak nampak. tu yg HAMPEH!!

tak kira apa parti pun, sama je….

bila blom dapat kuasa janji mcm esok boleh tunaikn, bila dh berkuasa 100 tahun blom tentu tertunai janji tu.

yg pembangkang mengata yg memerintah, yg memerintah mengata yg pembangkang. sebenarnya dua2 HAMPEH!!!

sape2 pun bila dh dapat kuasa, org yg bawah2 ni yg melaung2 menyalak2 mcm anjing utk bg diorang menang abis semua ditinggalkan. yg ada dekat pun kroni je…..

aku kata ni bukan utk satu dua parti politik je, tapi semua… korang memeng HAMPEH!!!!

KOrang MeMAng HAMPEH!!!

http://arenanusantara.blogspot.com

Mohd berkata...

abis nak pecaya kat kau ker rizal?

My Longest Yard berkata...

agaknya Rizal mengalami krisis identiti...hehehe