MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

26 Okt 2009

Kumpulan liberal gunakan Nik Aziz?

KUALA LUMPUR 25 Okt. - Golongan liberal dalam Pas dipercayai mempergunakan Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya diadakan Muktamar Agung Khas (EGM) bertujuan menyingkirkan kepimpinan sedia ada.

Sumber itu memberitahu Utusan Malaysia, kumpulan terbabit mengambil segala kesempatan untuk mengambil alih kepimpinan Pas kerana ia satu-satunya cara merapatkan jalinan kerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta DAP dalam semua perkara.

Menurut sumber itu, di bawah kepimpinan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Pas tidak berkompromi dalam soal berkaitan Islam serta Melayu dan ia sedikit sebanyak membuatkan dua rakan parti itu merasa kurang senang.

"Sebagai contoh perjalanan hukum jenayah syariah, usaha memantapkan Islam dan semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang mana Pas tidak berkompromi dalam soal-soal ini. Pas mahu ia dikekalkan. Pas juga mahu perkara berkaitan Islam dimantapkan.

"Keadaan itu menyebabkan kepimpinan PKR dan DAP kurang selesa dengan Pas dan Datuk Seri Abdul Hadi. Mereka lebih berminat berurusan dengan pemimpin Pas yang lebih liberal dan terbuka," katanya di sini hari ini.

Nik Abdul Aziz dilaporkan menafikan gesaannya supaya kepimpinan Pas dibersihkan daripada golongan prokerajaan perpaduan melalui proses EGM didalangi pihak yang berkepentingan.

Sambil mempertahankan pendiriannya, Nik Abdul Aziz menegaskan, isu yang tercetus daripada apa dianggapnya sebagai cadangan itu diluahkan dengan ikhlas demi masa depan parti yang dipupuk sekian lama.

Dalam pada itu, sumber itu menambah, jika pengambilalihan kumpulan liberal itu berjaya melalui EGM, PKR dan DAP bukan menjadi rakan pakatan malah kedua-duanya akan berjaya mempengaruhi Pas menjadi parti seperti mereka.

"Hakikatnya, kumpulan liberal dalam Pas ini lebih toleran dalam perkara yang berkaitan Islam berbanding kepimpinan sedia ada. Secara tidak langsung, ia akan memudahkan lagi pemimpin PKR dan DAP berurusan dengan Pas.''

Sementara itu, sumber berkenaan menegaskan, rata-rata ahli Pas di peringkat akar umbi tidak bersetuju Pas mengadakan EGM seperti dicadangkan Nik Abdul Aziz.

sumber - utusan


Krisis Pas: Aziz Bari pertahan tulisannya

KUALA LUMPUR 25 Okt. - Pemerhati politik, Profesor Dr. Abdul Aziz Bari dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) tidak takut mempertahankan penulisannya mengenai krisis kepimpinan Pas dalam sebuah akhbar tempatan Isnin lalu.

Menurutnya, apa yang ditulisnya itu berasaskan senario semasa, dibantu pengalamannya menulis lebih 10 buku serta ratusan artikel mengenai perkara berkaitan kerajaan dan kepimpinan sejak awal 1990-an.

"Saya juga bercakap dengan orang ramai di majlis-majlis keramaian serta rakan-rakan dalam bidang sama (politik) dari semasa ke semasa.

"Oleh itu, krisis kepimpinan dalam Pas saya suarakan berdasarkan persepsi yang saya kira kredibel dan bukannya membuta tuli," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Justeru, Abdul Aziz mempertahankan pendapatnya bahawa parti itu perlu melakukan reformasi dalam kepimpinan seperti mendisiplinkan Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali atau menyingkirkannya.

Berikutan penulisannya itu, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam blognya kelmarin mencadangkan supaya parti tersebut mengadakan Muktamar Agung Khas (EGM) bagi 'membersihkan' beberapa pemimpinnya.

Dalam pada itu, Abdul Aziz menegaskan, tulisannya memang bukan berbentuk ilmiah formal seperti tesis atau kertas projek namun ia merupakan persepsi yang tidak boleh dipandang remeh.

"Jadi terpulanglah, kalau ada pemimpin Pas yang tak setuju dengan saya, mereka boleh terus hidup dalam sindrom penafian,'' katanya.

Beliau menjelaskan, EGM merupakan cara terbaik bagi parti itu 'membersihkan' kepimpinannya.

Sementara itu penganalisis politik, Prof. Madya Dr. Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia (USM) menasihatkan Pas supaya mengakui wujudnya krisis kepimpinan dalam parti berkenaan.

Jelasnya, jika krisis itu tidak diselesaikan segera, perpecahan di kalangan penyokong pemimpin-pemimpin itu akan semakin besar.

sumber - utusan


Tiada ulasan: