MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

28 Okt 2009

Di Sebalik tabir Wan Azizah (IX)

Oleh x-pkr

1. Umumnya setelah AnWAR kembali ke pangkuannya dari penjara, Azizah memendam rasa yang menjeruk diri atas sikap AnWAR. Manakan tidak, musuh-musuh utamanya (Azmin, Sukma dan Mak Andak) kembali menguasai AnWAR. AnWAR kembali ke tabiat lama intim dengan Azmin dan Sukma serta bertambah panjang langkahnya mengambil pegawai-pegawai baru yang lebih muda. Penghargaan dari penyokong yang sewajarnya kepada seorang Presiden parti tidak lagi dinikmati.

2. Azizah sedar akan perkara ini, namun seperti AnWAR, atas kepentingan peribadi, Azizah merelakan dirinya diperkotak-katikkan AnWAR. Bukan Azizah tidak sedar wujud pakatan dalam PKR yang mahu beliau disingkirkan sebagai Presiden. Usaha ini dipelopori Fuziah Salleh (MP Kuantan), tentunya dengan sokongan kuat dari Azmin dan rakan-rakannya yang lain. Alasan mereka mudah, Azizah tidak bisa berfungsi sebagai Presiden dengan baik! Ada kebenaran di sebalik dakwaan ini.

3. AnWAR bermain tarik tali permintaan golongan ini. Bagi AnWAR, jawatan Presiden PKR akan membuatkan beliau setaraf dengan presiden parti yang lain dalam pembangkang. AnWAR tidak gemarkan situasi ini, namun perlu satu saluran membolehkannya ke parlimen setelah pembohongannya tentang kerajaan 16 Sept terbongkar. Jalan termudah ialah mengorbankan Azizah di Permatang Pauh. Azizah sedar AnWAR mahu mempergunakan dirinya, lantas 'bargain' jawatan Presiden PKR.

4. Secara paksarela, Azizah melepaskan kerusi Ptg. Pauh kepada AnWAR dan habuannya, selagi AnWAR berkuasa dalam PKR, Azizah akan tetap menjadi Presiden PKR biar seluruh ahlinya membantah. Andaian Azizah berkorban untuk suaminya dan AnWAR pula menyatakan amat menghargai pengorbanan Azizah adalah retorik politik, amat memual dan begitu meloyakan! Azizah tahu perangai buruk AnWAR dan tiada guna berkorban untuknya. Apa yang dibuat Azizah hanyalah helah politik demi masa depannya.

5. Sepertimana AnWAR menggunakan Azizah, begitu juga Azizah menggunakan AnWAR. Ini kesan layanan AnWAR kepada Azizah sekian lama. Ternyata 'lambaian' kuasa bisa membuatkan wanita ini hilang pertimbangan rasional. Tanpa AnWAR, Azizah mengimpikan menjadi PM Malaysia yang pertama (inspirasi dari Corazon Aquino). DAP pasti setuju sekali menjadikan Azizah sebagai 'puppet' mereka. Manakala dengan AnWAR pula, beliau mengimpikan menjadi wanita pertama Malaysia.

6. Dengan mengekalkan jawatan Presiden PKR, Azizah menjangka SIMPATI dan sokongan terhadapnya akan kembali jika AnWAR ke Sungai Buloh kali kedua. Amalan 'menabung' Azizah akan memberikan pulangan nanti. Dengan sikap Azizah yang 'kelihatan' lemah lembut serta ketajamannya mengaksikan watak, Azizah merupakan aset terbesar AnWAR menagih simpati rakyat. Azizah dengan 'aset' pelakon bermutu akan menjelajah ke seluruh negara menagih simpati konon untuk keluarganya.

7. Kini Azizah hanya menanti saat itu akan tiba. Sekali sekali beliau akan timbul mencuci 'najis' yang dilakukan oleh AnWAR seperti kes Sabah dan beberapa yang lain sebelum ini. (AnWAR yang buat keputusan, apabila timbul bantahan, Azizah akan digunakan umum perubahan). Jauh di sudut hatinya, beliau semakin bersedia mengulangi episod 1998 dengan rintihan dan simpati. Skil lakonannya dimantapkan lagi dengan kehadiran cucunya yang 2 orang itu.

Ikuti bahagian terakhir episod Azizah ini seterusnya. Pencerita asal telah merumuskan dengan baik sekali tentang apa dan siapakah Wan Azizah ini sebenarnya..

sumber - x-pkr

Artikel lain berkaitan :

. Di sebalik tabir Wan Azizah

. Di sebalik tabir Wan Azizah (II)

. Di sebalik tabir Wan Azizah (III)


. Di sebalik tabir Wan Azizah (IV)

. Di sebalik tabir Wan Azizah (V)


. Di sebalik tabir Wan Azizah (VI)

. Di sebalik tabir Wan Azizah (VII)

. Di Sebalik Tabir Wan Azizah (VIII)

.




Tiada ulasan: