MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

15 Sep 2009

Anwar tidak layak jadi PM - Vox Malaysia

Dr Novandri Hasan Basri

Penulis ingin merujuk kepada artikel di dalam RockyBru, Unspinners dan Malaysia Insider mengenai kaji selidik yang dilakukan oleh Vox Malaysia. Beberapa perkara telah dibangkitkan tetapi penulis tertarik dengan keputusan kaji selidik seperti bawah ini :-

On the flip side, those polled by Vox Malaysia said that PR's biggest weakness compared to BN was its inexperience in governing (38 per cent); bickering and fighting among members of the Opposition grouping (35 per cent) and the absence of a "good candidate" for the premiership. (20 per cent). (kelemahan terbesar Pakatan Rakyat jika dibandingkan dengan BN ialah kurang pengalaman untuk memerintah (38%), tikam lidah dan pertelingkahan sesama ahlidi dalam kumpulan parti (35%) dan tidak ada 'calon terbaik' untuk kerusi Perdana Menteri.

Broken down according to race, 67 per cent of those who think that PR's biggest weakness is its experience in governing are Malays, 27 per cent Chinese and six per cent Indians. (Mengikut kaum, yang berpendapat bahawa kelemahan terbesar PR adalah kekurangan pengalamannya : 67% Melayu, 27% Cina dan 6% India)

Some 62 per cent of those who think that PR's biggest weakness is infighting are Malays (62 per cent), 28 per cent Chinese and 10 per cent Indians. (Yang berpendapat bahawa pertelingkahan di dalam PR sebagai kelemahan PR yang terbesr : 62 % Melayu, 28% Cina, 10% India)

Nearly 70 per cent of those polled who believe that PR's lack of a clear candidate for the PM's is its biggest weakness are Malays, 13 per cent Chinese and 18 per cent Indians. (70% kaum Melayu percaya PR tidak mempunyai calon Perdana Menteri yang jelas, 13% kaum Cina dan 18% kaum India)

Penulis berpendapat bahawa keputusan kajiselidik ini tidak memeranjatkan.

1. Anwar Ibrahim ditolak oleh maoriti kaum beliau sendiri. Beliau merupakan pemimpin yang korup dan pernah disumbat di dalam penjara kerana salah guna kuasa. Beliau peminat aktiviti luar tabii dan peliwat yang masih lagi tidak mahu mengaku kepada tuhan beliau sendiri!

2.Kebanyakan pemimpin-pemimpin Pakata Rakyat merupakan ahli politik yang amatur dan tidak mempunyai pengalaman di dalam menguruskan sesebuah kerajaan. Mereka itu hanya bertindak seperti 'mulut murai' dan pengkritik yang hanya pandai mengkritik tetapi sebenarnya tidak mampu memberi alternatif lain kepada apa sahaja yang mereka kritikkan itu.

2. Ada pemimpin Pakatan Rakyat yang menjadi 'bidan terjun' dan 'tangkap muat' di dalam kawasan pilihanraya PRU-12 yang lalu. Kewujudan calon-calon hanya sekadar untuk mencukupi kuota calon pilihanraya tanpa sebenarnya mengharapkan mereka akan menang kerana mereka tahu mereka tidak layak diangkat menjadi wakil rakyat di tempat itu.

Mereka tahu mereka hanya pandai merepek dan membuat bising sahaja kerana itulah kerja mereka selama ini iaitu membangkang apa sahaja yang kerajaan mahu lakukan. Mereka hanya pandai mencari kesalahan orang lain tanpa mereka sendiri pandai untuk menjaga diri sendiri.

3. Ada juga pemimpin yang ditolak mentah-mentah oleh penduduk kampung halaman mereka dan berhijrah ke tempat lain dengan harapan penduduk di kawasan baru itu tidak tahu kelemahan dan keburukan beliau seperti yang berlaku di kampung halaman sendiri.

Pulau Pinang mempunyai beberapa calon Pakatan Rakyat seperti itu contohnya Ketua Menteri yang berasal dan tidak diterima oleh penduduk kampung halaman beliau sendiri di Melaka.

Kerana itulah Selangor, Perak dan Pulau Pinang sentiasa bergolak dan tidak nampak profesionalisme di dalam pemerintahan Pakatan Rakyat. Mereka hanya pandai menyalahkan orang lain di atas segala kelemahan yang mereka sendiri lakukan.

Yang menariknya ialah, mereka berterusan berlagak pandai dan sombong seperti mereka tahu semuanya sehinggakan kebanyakan gerak kerja mereka jelas menunjukkan kebodohan dan ketidak cekapan mereka mentadbir negeri itu.

Kadangkala, mereka akan cuba menutup kelemahan mereka dengan mencipta sesuatu isu yang biasanya remeh temeh dan kadangkala menggelikan hati.

Contohnya, YB Rodziah dari DUN Batu Tiga membuat laporan polis kerana ada yang mahu merogol beliau!

"Biaq betoi! Dia ni cun melecun ka " kata kawan penulis. "Kalau ya pun, cermin la diri itu dulu YB. Tak da orang yang teringin lah YB. Umoq pun dah lanjut. Nak termuntah la YB!" tambah kawan penulis.

sumber - dr novandri


Tiada ulasan: