MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

28 Ogo 2009

Soalan untuk Tan Boon Hwa

Oleh NTanwar, AIDCclub

Semalam (27 Ogos) Tan Boon Hwa buat sidang media khas di ibu pejabat DAP di Petaling Jaya. Ean Yong dan Lim Kit Siang pun hadir. Walaupun masih banyak rahsia dalam rahsia yang cuba diselindungkannya, tetapi Tan mula bersuara berkenaan misteri kematian mendiang Teoh. Klik di sini


Kenyataan Tan :

"Saya menegaskan bahawa saya tidak pernah bertelingkah atau bergaduh dengan Teoh Beng Hock pada semua masa di bawah tahanan SPRM,"

Tan berkata, pada jam 2 pagi hari Khamis tersebut, beliau masih disiasat dalam sebuah bilik di pejabat suruhanjaya itu. Tambahnya, beliau hanya keluar sebentar untuk minum air di pantri dan membuat panggilan telefon kepada keluarganya setengah jam selepas itu.


Soalan untuk Tan :

1. Apa maksud anda, apabila berkata "pada jam 2 pagi anda masih disiasat". Adakah anda cuba menggambarkan bahawa proses siasatan masih belum tamat pada jam 2 pagi?

2. Apa maksud apabila Malaysiakini melaporkan "beliau (Tan) hanya keluar sebentar untuk minum air di pantri dan membuat panggilan telefon kepada keluarganya setengah jam selepas itu" ? Bilakah masa 'keluar sebentar itu', sebelum jam 2 pagi atau selepas jam 2 pagi ? 'Keluar sebentar', maknanya akan masuk balik untuk disoalsiasat ?

3. Adakah anda ingin mengambarkan proses siasatan masih diteruskan selepas jam 2 pagi tanpa henti sehingga jam 1.30 tengahari 16 Julai ?. Benarkah begitu seperti yang anda cuba gambarkan dalam writ saman anda kepada SPRM yang dilaporkan oleh Malaysiakini (22 Julai), "he was questioned by the MACC from 8.45pm on July 15 to 1.35pm the next day"?. klik di sini

4. Kalau benar, bermakna bercanggah dengan kenyataan anda yang pernah dibuat dalam Harakahdaily (1 Ogos) sebelum ini bahawa anda berkata, "Saya disoal siasat bermula 15 Julai jam 10 malam hingga 2 pagi 16 Julai". klik di sini

6. Kalau berpandukan percakapan anda kepada Harakahdaily (1 Ogos), anda mengesahkan soalsiasat anda tamat pada jam 2 pagi, jadi selepas jam 2 pagi, anda buat apa ? Kenapa tidak pulang ke rumah ?

7. Apa maksud laporan Malaysiakini mengatakan "dan (Tan) membuat panggilan telefon kepada keluarganya setengah jam selepas itu" ?. Setengah jam selepas jam 2 pagi, (2.30 pagi ?) anda menelefon keluarga ? Siapa keluarga itu ? Isteri ? Benarkah anda hanya menelefon 'keluarga' sahaja ?

8. Daripada apa yang digambarkan oleh anda itu, nampaknya siasatan SPRM tidaklah sekejam yang anda cuba gambarkan sebelum ini. Anda bebas keluar masuk untuk minum air, bebas menelefon sesiapa sahaja. Anda bebas bertindak sendiri tanpa diekori oleh mana-mana pegawai SPRM. Benarkah begitu yang cuba anda gambarkan, kalau benar bermakna amat bertentangan dengan cercaan anda dalam sidang media di SUK Selangor, selepas sehari kematian mendiang ?


Nota:

1. Maklumat berkenaan kenyataan Tan menelefon keluarga adalah maklumat baru. Tan tidak pernah mendedahkan maklumat itu sebelum ini. Bermakna maklumat sah, sepanjang siasatan itu, telefon saksi tidak dirampas oleh SPRM kerana Tan sendiri mengesahkan, dia bebas menelefon sesiapa sahaja yang dia mahu.

2. Kalau benar, kenyataan Tan bahawa tiada pertelingkahan atau pergaduhan antara dirinya dengan mendiang, pada semua masa semasa berada di SPRM, dia sepatutnya tidak cepat melatah dan bersabar memberi hujah-hujahnya di dalam inkues, bukannya kepada pihak media.

3. Lagipun, kenyataan yang mengatakan berlaku pertelagahan di antara Tan dan mendiang dibuat oleh pihak ketiga, Mohd. Anuar Ismail (Pegawai Penyiasat SPRM), di dalam inkues. Bukannya kenyataan yang dibuat oleh saksi sendiri iaitu Bulkini Paharuddin.

4. Sepatutnya Tan menunggu keterangan saksi tersebut (Bulkini), sebelum membuat kenyataan media di luar inkues. Perlu diingat, Bulkini bakal memberi keterangannya di inkues dan Bulkini bakal mendedahkan apa yang disaksikan serta mendedahkan apa yang berlaku dalam soal siasat Tan, kerana Bulkini merupakan pegawai penyiasat Tan.


Kenyataan Tan :

Bagaimanapun, ketika keluar kali kedua untuk ke tandas kira-kira jam 5 atau 6 pagi, beliau terserempak dengan Teoh di pantri.

"Saya nampak Teoh mundar-mandir di pantri. Saya tanya pada dia, 'Teoh, kamu masih berada di sini?'

"Teoh hanya tunduk kepala. Saya terus pergi ke tandas. Kemudian saya balik ke pantri. Saya tidak nampak Teoh lagi," katanya.


Soalan untuk Tan :

1. Apa maksud kenyataan Malaysiakini apabila melaporkan "bagaimanapun, ketika keluar kali kedua untuk ke tandas kira-kira jam 5 atau 6 pagi, beliau terserempak dengan Teoh di pantri" ?

2. Apakah bermaksud pada jam 5 atau 6 pagi, ketika keluar kali kedua untuk ke tandas (dari mana?), Tan terserempak dengan Teoh di pantri ?. Kalau pada jam 5 atu 6 pagi keluar ke tandas kali kedua, apakah keluar yang pertama tadi juga ke tandas ?

3. Kenapa Tan masih mundar-mandir ke pantri sampai dua kali ?. Adakah ini bermaksud Tan tidak tidur dan sentiasa berkeliaran di pejabat SPRM selepas jam 2 pagi (selepas tamat sesi soalsiasat) hingga masuk ke sesi kedua soalsiasat pada jam 11 pagi, 16 Julai ?

4. Apa maksud Tan apabila berkata, "Saya nampak Teoh mundar-mandir di pantri. Saya tanya pada dia, 'Teoh, kamu masih berada di sini?". Teoh hanya tunduk kepala. Saya terus pergi ke tandas. Kemudian saya balik ke pantri. Saya tidak nampak Teoh lagi ?

5. Apakah ini bermaksud, Tan melihat agak lama reaksi Teoh, hingga dapat melihat tindakan mendiang yang mundar-mandir ?

6. Benarkah jika Tan melihat reaksi Teoh yang mundar-mandir itu, dia hanya berkata "Teoh, kamu masih ada di sini ?"

7. Benarkah Teoh tidak menjawab apa-apa 'teguran' Tan dan hanya menundukkan kepalanya, sedangkan dalam kenyataan Tan kepada Malaysiakini (17 Julai), Tan berkata, teoh menjawab "Umh" ?

8. Kenyataan media Tan dalam Malaysiakini (17 Julai) melaporkan: The duo met only when Tan woke up at about 6am the following day while on the way to the toilet. "He was in the pantry. I greeted him, but he replied only with a 'Umh'. But when I came out of the toilet, he was gone. He did look a little tired," said Tan. Klik di sini

9. Kenapa terdapat percanggahan fakta Tan dibuat dalam wawancara Malaysiakini ketika tarikh berbeza ?


Nota :

1. Untuk menjawab soalan-soalan di atas, kita menunggu jawapan Tan Boon Hwa dan Bulkini Paharuddin di dalam inkues, kerana masing-masing mempunyai hujah tersendiri.

2. Sebagai saksi, Bulkini walaupun mengetahui berlakunya pertelingkahan di antara Tan dan mendiang, tetapi dia tidak membuat sebarang pendedahan media untuk mempopularkan dirinya. Sebaliknya, dia dengan sabar menunggu gilirannya dipanggil untuk menjelaskan maklumatnya.

3. Sepatutnya Tan Boon Hwa juga sebagai seorang saksi perlu memahami etika saksi inkues. Keterangan hanya boleh dibuat dalam inkues, bukannya di luar inkues. Apakah ini bermaksud Tan cuba menghina inkues ?

sumber - NTanwar


1 ulasan:

eXception berkata...

Tan Boon Hwa cuba menipu, cina haram ni xleh dipercayai...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan