MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

25 Jul 2009

Tulang belakang Anwar Ibrahim tidak sakit lagi ?



Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Sehari dua ini, entah kenapa terasa sayu apabila melihat wajah Saiful, dirinya seolah menjadi mangsa kepada ketidakadilan ciptaan Anwar. Bayangkan bagaimana reaksi kalau apa yang menimpa Saiful berlaku kepada sanak saudara kita, Saiful pun inginkan keadilan tetapi masyarakat kini lebih sibuk membicarakan keadilan kepada Teoh Beng Hock.

Dimana keadilan untuk Saiful dan siapa yang dapat memberikannya? Kita percaya sebenarnya Saiful tidak meminta ini berlaku dan bayangkan bagaimana nasib masa depannya yang dirosakkan oleh manusia bernama Anwar jika tidak mendapat pembelaan. Sukar digambarkan bagaimana perasaan Saiful, apabila mengetahui kesnya seringkali tertanguh dan ditangguh kerana kerja-kerja putarbelit manusia bernama Anwar.


Saat ini Anwar begitu beria-ia ingin memberi keadilan kepada Teoh Beng Hock hingga terbongkok-bongkok menunduk memberi penghormatan terakhir kepada pembantu peribadi ecxo selangor itu, hingga melupakan dirinya pernah sakit tulang belakang yang kronik hingga perlu dirawat di Jerman suatu ketika dahulu.


Nasib baik tindakan Anwar terbongkok-bongkok tersebut tidak membuat dirinya sakit pinggang dan terpaksa sekali lagi ke Jerman. Sebaliknya pada 23 Julai selepas melakukan aksi itu beliau berangkat ke Indonesia bertemu dengan rakan baiknya yang juga digelar Bapak Pluralisme Indonesia iaitu Gus Dur yang dikhabarkan uzur. Atas Apa alasan Anwar bertemu Gus Dur kita tidak mengetahui semoga pertemuan itu bukan untuk memudaratkan lagi konsep pluralisme di Malaysia yang sehari dua ini agak kecoh dengan pelakuan ahli politik pembangkang dalam menyatakan simpati kepada Teoh Beng Hock.


Agak menghairankan juga sebenarnya apabila Anwar masih berterusan berjumpa dengan Gus Dur sedangkan teman didalam ABIM iaitu mantan Presiden PAS Dato' Fadzil Noor sendiri saat masih hidup pun sudah enggan berjumpa dengan Gus Dur apabila mengetahui beberapa tindakan Gus Dur dilihat menyimpang dengan tuntutan agama. Walaupun ketika itu difahamkan Fadzil Noor tekah berada di Jakarta dalam rangka lawatan bertemu pemimpin Islam Indonesia.


Hari ini sepantas kilat Anwar sudah berada di Malaysia untuk mengikuti kembali kes perbicaraan beliau, pada hari ini seperti dilaporkan media Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membernarkan pendakwaraya menangguhkan dahulu penyerahan dokumen berkaitan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim, sementara menunggu keputusan rayuan mereka di Mahkamah Rayuan terhadap perintah tersebut. Anwar dalam dalam blognya mengatakan Pendakwaraya enggan serahkan bukti, sengaja menangguhkan kes tersebut, itulah buruknya perangai manusia bernama Anwar.


Dek kerana terlalu terpengaruh dengan retorik manusia bernama Anwar ini juga kita menyaksikan ramai orang Melayu yang mengaku beragama Islam dilaman blog telah mencerca beraneka cerita mengenai Saiful Bukhari seolah-olah mengandaikan Saiful ini manusia jahat dan mengada-adakan cerita liwat. Yang peliknya mereka ini juga yang mengaku memperjuangkan keadilan tetapi keadilan untuk mereka sahaja.


Dalam kes perbicaraan Saiful ini, kenapa agaknya Anwar beria-ia ingin melihat bukti yang ada pada pihak berkuasa, adakah Anwar sudah mengetahui dirinya akan terjerat kali ini dengan keputusan mahkamah maka diada-adakan cerita bahawa bukti itu semua palsu. Logik akal kita tentu berfikir apabila seseorang itu ingin berperang adakah wajar senjata yang ingin digunakan untuk melawan musuh diberitau kesemuanya sebelum berperang. Tentu peluang itu akan digunakan musuh untuk meneliti senjata tersebut dan menilai kekuatan yang ada untuk dicari kelemahan.


Dalam sejarah peperangan trasidisional hingga perang zaman moden, mana ada negara menyerahkan senjata mereka untuk ditatapi musuh. Contohnya Amerika saat menghadapi perang dunia ke dua dengan Jepun, senjata terakhir yang digunakan oleh mereka ialah bom Atom, jika Jepun lebih awal mengetahui Amerika mempunyai bom tersebut Jepun sudah pasti akan pergi memusnahkan bom tersebut dipengkalan tentera Amerika. Begitulah kisah perang dan senjata.


Samalah juga dengan usaha tindakan pendakwaraya yang membuat rayuan menghalang penyerahan bahan bukti, sebenarnya ia amat wajar untuk mengelakkan Anwar memanipulasi bahan bukti tersebut untuk tujuan perlengahan perbicaraan.


Semoga ada hari untuk keadilan Saiful dan beliau dapat membersihkan dirinya.

sumber - tomyampoktek


Tiada ulasan: