MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

17 Jul 2009

Tujuh Saksi Liwat - Anwar mati akal ?

Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Mahkamah Tinggi melalui Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah dalam perbicaraan kes liwat Anwar terhadap Saiful menyaksikan pasukan pendakwaraya dikehendaki menyerahkan kesemua dokumen dan barang berkaitan, nota perubatan dari HKL kepada pasukan peguambela Anwar Ibrahim kecuali sampel DNA dan membenarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim meneliti rakaman CCTV .

Selain itu Mahkamah Tinggi juga memutuskan untuk tidak membenarkan Anwar mendapatkan testimoni video Mohd Saiful kepada polis yang dirakam pada 30 Jun 2008.

Keputusan Mahkamah ini menyaksikan permintaan Anwar melalui peguamnya telah diterima hakim mahkamah tinggi, sebelum ini Anwar sering menjadikan alasan penangguhan perbicaraan kerana barisan peguamnya tidak dibenarkan mendapatkan dokumen dan bukti yang ada pada pasukan pendakwaraya.

Oleh itu pada 24 Julai nanti, Anwar sepatutnya sudah tidak menjadikan alasan tidak ada salinan dokumen dan bukti sebagai hujah untuk menangguhkan perbicaraan lagi.

Seperkara yang menarik didalam kes ini ialah apabila dikatakan terdapat tujuh saksi utama di pihak pendakwaraya.

Selain Saiful yang menjadi saksi utama, saksi lain pegawai penyiasat Jude pereira, Hasanuddin, Rahimi, Rashid Othman dan abd hamid.

Sama-sama kita nantikan apakah lagi helah yang akan dilakukan Anwar untuk mengugurkan kes ini, walaupun kini pendakwaraya mempunyai kes kukuh untuk mengaitkan beliau dengan kes tersebut, Anwar melalui laman blognya masih cuba mengabui mata para penyokong tegarnya dengan mengaitkan semua dakwaan ini adalah konspirasi untuk menjatuhkannya. Sambil mengambarkan dirinya dalam keadaan bahaya gara-gara kes perbicaraan ini.

Saiful Bukhari didalam blognya pula mengatakan walaupun dirinya terkilan dengan keputusan Mahkamah membenarkan pasukan peguambela Anwar memiliki dokumen kes liwat tersebut.

Namun beliau menghormati keputusan tersebut dan mengharapkan Anwar Ibrahim bersyukur dengan kelebihan yang diberikan oleh mahkamah kepadanya.

" saya tetap menghormati dan redha dengan keputusan Mahkamah sebentar tadi.Persoalan saya, adakah Mahkamah masih tidak berlaku adil seperti apa yang sering dicanang oleh pihak tertuduh? Dari awal kes hingga sekarang, sudah banyak kelebihan dan kelongaran yang Mahkamah telah berikan kepada tertuduh. " kata saiful didalam blognya.

Menurut Saiful lagi kes tersebut sudah terlampau lama dan mempersoalkan kenapa Anwar masih berdolak dalik mengenai kes tersebut. Sambil menempelak Anwar beliau mengajukan persolan mengapa Anwar harus takut dengan perbicaraan tersebut sekiranya beliau yakin berada di pihak yang benar.

sumber - tomyamoktek





Tiada ulasan: