MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

11 Jul 2009

Siapa orang kanan 'bela' Anwar ? Khalid Ibrahim atau Azmin Ali ?



Oleh NTAnwar, AIDCclub

Apabila Khalid Ibrahim menawarkan Selangor sebagai medan untuk menerangkan isu liwat Anwar, ramai berpendapat Khalid Ibrahim lah pendekar nombor 1, Anwar Ibrahim.

Tetapi perlu difikir sekali lagi, ceramah penerangan PKR yang diadakan di seluruh Selangor itu, untuk membela Anwar atau secara tersirat untuk membela Khalid Ibrahim sendiri ?


Persoalan ini ditimbulkan, kerana selepas seminggu ceramah penerangan PKR, yang bermula di stadium mini Kajang (2 Julai), Azmin Ali dua hari lepas, bersuara lantang membuat kenyataan kontroversi berkenaan kepimpinan Khalid Ibrahim di Selangor. Klik di sini

Kata Azmin, Khalid Ibrahim perlu merombak semula portfolio anggota exco kerajaan negeri Selangor, bukan berasaskan kepada parti atau kaum seperti yang diamalkan sekarang, tetapi berasaskan kepada keberkesanan prestasi melaksanakan kerja.

Apakah kenyataan yang sengaja dibuat oleh orang kesayangan Anwar ini (Azmin Ali), di media kerajaan (bernama) ingin memberitahu masyarakat luar, bahawa kena hati-hati dengan Khalid Ibrahim, dia bukanlah pendekar nombor wahid Anwar Ibrahim, dia ada masalahnya sendiri.

Barangkali bahasa tersirat Azmin, jangan terpedaya dengan 'sokongan' Khalid sebagai tuan rumah isu liwat, kerana Khalid bukan semata-mata untuk 'menyelamatkan' maruah Anwar, tetapi tujuan utamanya untuk menimbuskan segala permasalahannya sendiri.

Bila ahli-ahli PKR Selangor didendangkan dengan nyanyian lagu-lagu liwat Anwar, maka tertimbuslah segala salah laku Khalid. Bila ahli-ahli PKR Selangor terbuka mata hanya tertumpu kepada batang tubuh Anwar, maka tertutuplah mata kepada Khalid.

Sebab itu, Azmin Ali bangkit dengan kenyataan kontroversinya, "Khalid Ibrahim harus rombak semula semua exco Selangor yang bermasalah supaya kerajaan Selangor lebih efeksen".

Dari segi logik, ketika Anwar berhempas pulas menongkah arus melawan pertuduhan liwat di mahkamah dan ketika Selangor mengadakan gerak gempur besar-besar mengadakan kempen penerangan bela kes liwat Anwar, Azmin Ali tidak perlu bersuara lantang, mengalih isu dengan menuding jari kepada Khalid Ibrahim pula.

Logiknya ketika ini, time tidak sesuai untuk Azmin melontarkan 'bom tangan' kepada Khalid. Sepatutnya Azmin mendiamkan diri dengan masalah lain, kecuali turut sama mengikut arus ciptaan Khalid membina momentum, membina sokongan akar umbi menyokong Anwar. Tetapi ketika kerahan akar umbi ahli-ahli PKR di Selangor sedang digempur besar-besaran, Azmin pula melontar 'bom tangan' kepada Khalid. Kenapa?

Adakah Azmin sudah dapat mencium bau lain yang tidak dapat dihidu oleh ahli-ahli PKR lain ?

Nampak seperti ada 'rahsia besar' yang cuba diselindungkan oleh Azmin. Walaupun, dia sendiri bersuara lantang, tetapi dia sendiri tidak menjelaskan secara terperinci maksudnya itu.

Kenapa ketika ini, Azmin meninggikan suara, mengatakan exco Khalid tidak cekap ?. Kenapa pula Azmin dengan beraninya menggesa Khalid memecat exco-exconya yang 'tidak cekap itu' dan menggantikan dengan orang lain yang lebih cekap, tanpa mengira 'kaum' dan 'parti' ?

Kenyataan Azmin yang seolah-olah menyembunyikan sesuatu itu, akan mengundang beberapa spekulasi lain : Siapa exco yang tidak cekap itu ? Tidak cekap dari sudut apa, adakah penyelewengan atau salah guna kuasa ? Kenapa perlu diganti dengan 'exco baru' tanpa mengira kaum dan parti. Adakah parti-parti komponen PR di Selangor (PKR, DAP dan PAS) bermasalah dan Khalid gagal menguruskannya ?

Jika diukur secara rawak, bermula dari sesi penerangan gerak gempur bela kes liwat Anwar, dari 2 Julai di stadium mini Kajang, hingga ke Dewan Dato Ahmad Razali, Ampang (8 Julai), berapa kerat sokongan rakyat Selangor berjaya dikerah oleh Khalid ? Berapa ramai ahli-ahli PAS dan DAP teruja untuk turut serta dalam gerombolan gerak gempur bela Anwar itu ?

Sudah pasti jawapannya amat menyedihkan. yang hadir, rata-rata hard core yang sedia ada di kalangan ahli-ahli PKR. Kurang dari 3 peratus ahli-ahli PAS dan DAP yang turun ke gelangang ceramah, walaupun de facto PKR menjadi penceramah utamanya. Kenapa terjadi begitu ? Apa sudah jadi dengan Pakatan Rakyat Selangor ? Adakah Khalid gagal membina 'Pakatan Rakyat' (PKR,PAS dan DAP) yang benar-benar kukuh di Selangor.

Bukti paling jelas ketika 8 Julai, ketika Anwar hadir ke mahkamah, hanya 50 hard core PKR yang hadir, di mana 'menghilangnya' 4,950 ahli lagi sepertimana yang dijanjikan oleh Shamsul Iskandar Mat Akin ?

Sedangkan gerak gempur 'bina momentum' sokong Anwar sudah digerakkan seminggu lebih awal. Gerak gempur meraih sokongan bela Anwar di Selangor bermula pada 2 Julai, tetapi yang hadir sokong Anwar di mahkamah, 8 Julai hanya 50 orang. Kenapa ?

Sepatutnya, pada 8 Julai tempohari, Shamsul Iskandar dan Tian Chua, tidak perlu lagi menjadi kepala 'tukang jerit'. Shamsul perlu memerhatikan dari jauh sahaja, untuk menjaga auranya sebagai Ketua AMK PKR Pusat. Tian Chua pula sepatutnya boleh berehat daripada melakonkan aksi-aksi demonstator jalanan, kerana kini dia sudah bergelar YB Parlimen Batu.





KEJAM sungguh Khalid Ibrahim kerana gagal menurunkan 'rakyat Selangor' bela Anwar, hinggakan YB Parlimen Batu dan Ketua AMK PKR sendiri terpaksa menjadi tukang jerit!

Adakah 'bau' ini, faktor penyebab, Azmin melontarkan 'bom tangan' kepada Khalid ?

Paling menarik, ketika Anwar menjelajah bela diri di 'mahkamah rakyat' pada sebelah malam selepas menghadiri Mahkamah Tinggi (8 Julai), Anwar sendiri dikejutkan dengan 'protes' daripada AMK PKR Ampang. Klik di sini

Akhbar tabloid Sinar Harian, 10 Julai melaporkan, sekumpulan 50 orang ahli PKR Ampang berperang mulut sesama sendiri, selepas mendengar ceramah Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim.

Sepatutnya program ceramah Ketua Umum PKR, disokong sebulat suara oleh ahli-ahli PKR, kenapa perlu berperang mulut sesama sendiri ? Sepatutnya ketika Anwar menghadapi saat-saat kritikal yang perlukan sokongan semua ahli-ahlinya, semua ahli bersatu padu bela Anwar, tetapi ketika ini juga muncullah masalah-masalah lain ?

"Ceramah Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diadakan bertujuan memberi penerangan berkaitan kes liwatnya malam kelmarin, bertukar kecoh apabila penyokong yang mendakwa mereka ahli PKR Ampang berperang mulut dengan ahli PKR lain. Kumpulan seramai 50 orang itu yang menjerit ‘Kita Mahukan Hak’ sambil membawa sepanduk ‘Kita Mahukan Perubahan’ itu menjadikan suasana hangat apabila mereka tidak sabar untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Anwar sebaik beliau selesai menyampaikan ceramah" lapor Sinar Harian.

Lebih menarik lagi, ada spekulasi lain turut didedah dengan mengatakan, 'demonstrasi' dan 'protes' di Ampang pada malam itu sengaja dirancang. Katanya ada 'orang besar' PKR sengaja mensabotaj dan memalukan Anwar sendiri pada malam itu.

Kalau benar, siapa 'dalang' yang menjadi perancang protes itu. Siapakah 'orang besar PKR' yang menjadi pembaling batu sembunyi tangan itu ? Dan paling persoalan paling menarik, kalau benar dirancang, apakah motifnya ?

Sebenarnya ada 'rahsia besar' yang akan berlaku di Selangor. Konspirasi besar itu belum lagi terdedah kepada umum. Kritikan Azmin Ali, kehadiran 50 penyokong PKR 8 Julai dan 'protes' di Ampang hanya bunga-bunga api. Kayu belum dinyalakan sepenuhnya!

Saya buka gelanggang dengan membaca bunga-bunga api. Ada 'rahsia besar' yang belum didedahkan!

sumber - NTAnwar


2 ulasan:

Anak Lenggong berkata...

azmin tu dah panas tinga dan dah tak tahan nunggu lama lagi nak pegang jawatan MB sebab dia dok jadik pacai anuar dah lama sampai kasi bini kat nuar pakai..tapi jawatan mb selangor dikasi pulak pada khalil gagap padahal khalid gagap cuma bersama nuar selepas nuar kuar dari sg buloh jee...

somtampercik berkata...

tak kira samada nak bela anwar atau kalid, pokoknya sama-sama kena perlu pembelaan sebab pekung begitu ketara.