MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

15 Jul 2009

Misteri 'sakit' Sulaiman Abdullah, siapa bakal ketua peguambela?

Oleh AIDCNews

Jenis sakit, peguam bela Anwar, Sulaiman Abdullah, masih menjadi misteri hingga ke hari ini, kerana peguam itu tidak tampil sendiri memberi kenyataan, sebaliknya diceritakan oleh pihak lain.

Misteri itu terus menjadi tanda tanya, kerana tidak dinyatakan apakah jenis penyakit sebenarnya yang dialaminya yang berppunca dari sakit kepala. Tambah misteri lagi Anwar Ibrahim menggambarkan kesakitan yang dialami oleh peguamnya 'sangat teruk', tetai tidak menjelaskannya secara terperinci.

Sulaiman Abdullah mulai sakit kepala sejak akhir Jun, apabila kali terakhir beliau hadir ke Mahkamah Rayuan untuk memohon kes liwat itu kekal di Mahkamah Seksyen. Tetapi permohonan memindahkan kes itu gagal dan kes tersebut dikekalkan di Mahkamah Tinggi.

Perbicaraan memohon dokumen yang sepatutnya dibicarakan pada 1 Julai terpaksa ditangguhkan kepada 3 Julai apabila mahkamah membenarkan permohonan Anwar untuk mengikuti persidangan parlimen.

Pada 3 Julai, mahkamah sekali lagi terpaksa ditangguhkan kepada 8 Julai, apabila Sulaiman Abdullah sendiri memberitahu mahkamah memohon agar kes ini ditangguhkan kerana beliau sakit sejak semalam (2 Julai) dan diberi surat cuti sehingga selasa depan (7 Julai).

Pada 8 Julai, sekali lagi hakim terpaksa menangguhkan kes kepada 15 Julai, apabila peguam Anwar memohon di mahkamah, kes ini tidak boleh dimulakan selagi Sulaiman belum sihat kerana Anwar amat memerlukan khidmat ketua peguambela itu. Mahkamah dimaklumkan Sulaiman Abdullah terpaksa menyambung cuti kerana kesihatannya belum pulih.

Sulaiman Abdullah dikatakan menjalani rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) kerana mengalami masalah kesihatan.

Mahkamah turut dimaklumkan bahawa pihak pembelaan menerima surat daripada pihak hospital bertarikh 6 Julai yang menyatakan Sulaiman perlu menjalani pemeriksaan lanjut selama seminggu kerana menghadapi masalah pening kepala.

Pada hari ini (15 Julai), peguam Anwar, Sivarasa Rasiah memberitahu mahkamah bahawa Sulaiman Abdullah terpaksa menarik diri kerana kesihatannya masih teruk dan memohon mahkamah menangguhkan kes ini sekurang-kurangnya dua minggu untuk Anwar mencari pengganti terbaik kepada Sulaiman.

Mahkamah memutuskan prosiding diteruskan dan pihak penguambela Anwar diberi tempoh hingga ke petang(2 petang) untuk menyelesaikan masalah mereka.

Dalam pada itu, Anwar dalam sidang media tengahari tadi berkata, beliau dimaklumkan Sulaiman menghadapi masalah kesihatan yang agak teruk.

"Saya dimakkumkan mengenai masalah kesihatan Haji Sulaiman yang kini agak teruk lewat petang semalam.

"Beliau tidak boleh teruskan kes saya ini dan juga mana-mana kes lain, beliau terpaksa menarik diri dari kes ini...ia adalah berita yang menyedihkan bagi barisan pembelaan.

"Oleh itu saya perlu berbincang semula dengan barisan peguam yang lain untuk menentukan penggantinya," katanya semasa ditemui di dalam mahkamah.

Sementara itu, wakil peguam Anwar, Sankara Nair ketika ditemui berkata, pihaknya cuba untuk meminta hakim menangguhkan prosiding hari ini bagi memberi peluang kepada anak guam mereka menentukan pengganti Sulaiman.

Bagaimanapun katanya hakim menolak dengan alasan Anwar boleh diwakili oleh mana-mana peguam yang terlibat dalam kumpulan pembelaan ini.

"Jadi kita terpaksa untuk berbincang dahulu mengenai kedudukan kes ini.

"Buat masa ini kita belum kenal pasti siapa yang akan menggantikan Sulaiman," katanya.

Ditanya sama ada salah seorang peguam Anwar akan mengetuai kes Anwar, Sankara berkata tidak ada seorang dari mereka yang layak untuk memikul tanggungjawab tersebut.

"Pengganti Sulaiman mestilah setaraf dengannya dari segi senioriti, kami masih junior malah saya sendiri masih belum capai tahap beliau terutamanya kecekapannya dalam berbahas," katanya.

Sankara juga berkata jika sehingga pukul 2 petang ini pihaknya masih belum menemui pengganti yang sesuai, mereka berkemungkinan akan menemui semula hakim bagi memohon supaya mempertimbangkan supaya kes ini ditangguhkan.

"Untuk mencari pengganti bukannya mudah, kami memerlukan masa sekurang-kurangnya satu atau dua minggu.

"Malah Datuk Seri Anwar mempunyai hak untuk menentukan siapakah peguam yang akan mewakilinya di bawah Seksyen 5 Perlembagaan Persekutuan...kami hanyalah peguam pembantu," katanya.

sumber - AIDCNews


Tiada ulasan: