MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

13 Jul 2009

Apa sudah jadi dengan PKR Selangor ?



Oleh Gelagat Anwar, AIDCclub

Anwar Ibrahim cukup berbangga untuk memaklumkan bahawa dia dijemput ke Doha, Qatar untuk satu persidangan antarabangsa mengenai hubungan negara Barat dan Islam. Kalau dijemput untuk bercakap dan berbohong – sememangnya dunia Islam tidak perlukan watak lain. Anwar Ibrahim – sememangnya ‘renaissance man’, dalam usaha mendapatkan ‘buy-in’ orang luar mengenai perjuangan politiknya. Selalu berbangga dengan status ‘graduan Sungai Buloh’ – kononnya atas nama demokrasi; sedang isu sebenarnya adalah – moraliti.


Mengikut cerita orang dalam PKR di Selangor; sudah ada permulaan retak kepada hubungan sesama pemimpin PKR di Selangor. Retak dalam PAS, kita memang maklum. Terbaru – retak dalam PKR. Bunyi-bunyi tentang Azmin Ali sudah tidak tahan dengan kebodohan dan kelembapan Khalid Ibrahim memang tidak boleh dikawal lagi.

Azmin memang tidak berpuas hati dengan cara Khalid memimpin parti. Khalid Ibrahim tidak suka orang parti – yang mengikutnya ke hulu ke hilir, menagih projek. Sedang kepada Azmin Ali – ini kaedah menjaga penyokong parti. Kalau ada projek – kita mesti ‘bahagi-bahagi’ dengan orang parti.

Namun, Anwar perlukan Khalid sebagai strategist. Kalau nak berpolitik sahaja – Anwar pasti dah lantik Azmin sebagai Menteri Besar. Tapi, Anwar mahu gunakan Khalid sebagai ‘economic player’ kepada Anwar. Kalau mahu cita-cita besarnya tercapai – Anwar mesti mempunyai ‘lembu sembelihan’ yang cukup sihat. Lembu yang ada akal ekonomi – bukan Azmin yang bengap sejak dari kecil.

Rasanya, tak perlulah Anwar pergi ke Doha berbincang tentang bagaimana dunia Islam dan Barat dapat mencapai tahap ‘persefahaman’ jika di Selangor, Perak, Kedah dan banyak negeri lagi – Anwar belum mampu nak selesaikan. Ini tidak – yang depan mata, masalah meruncing yang merosakkan kesatuan parti; ditinggalkan untuk mencari ‘fame’ di Qatar.

PKR Selangor jadi lesu sebab Khalid Ibrahim memang tidak membenarkan ‘circle’ kepartian mendampinginya secara melampau. Khalid tidak pernah percaya dengan Azmin; malah menganggap Azmin sebagai ‘mata-mata’ Anwar di dalam mesyuarat strategik di Selangor. Azmin – hanya gilakan ruang membuat harta dan kekayaan. Tidak lebih daripada itu. Kawasan pun tidak terlalu dijaga. Setakat letakkan poster dan ucap selamat itu dan ini. Pembangunan strategik kawasan tidak pernah difikirkan.

Azmin jadi tidak gembira kerana ‘inner circle’ PKR sendiri tidak dilayan secara baik oleh Pejabat Menteri Besar. Banyak surat sokongan yang Azmin tandatangan; tidak ke mana. Ini boleh lead kepada kekacauan dalam parti. Azmin cukup maklum dengan perkara ini. Tetapi bila diberitahu kepada Khalid – bagaikan bercakap dengan dinding. Azmin kecewa.


Anwar sengaja tidak mengambil Azmin untuk menjadi Menteri Besar Selangor kerana – limitasi akal. Azmin adalah ‘warrior’. Dia hanya tahu nak berperang sahaja. Berfikir kurang. Ini bukan ‘forte’ Azmin Ali.

Tetapi dalam konteks ‘party politics’ – Azmin memang player nombor wahid. Tidak ada tolok bandingnya. Sebenarnya, dalam konteks PKR di Selangor – Azmin punya ‘control’ yang total. Khalid Ibrahim ibarat CEO yang tidak tahu apa jadi dengan parti. Memang dia tidak ada minat untuk tahu.

Dengan khabar angin yang agak kuat mengenai kemungkinan wujudnya Wakil Rakyat lompat parti di Selangor – Azmin akan menjadi ‘caretaker’. Harapkan Khalid – jawabnya, Selangor pula bakal runtuh. Anwar cukup faham dengan keadaan ini – dan sudahpun beberapa kali mengadakan pertemuan tertutup untuk memperhalusi suasana dan keadaan ini. Debar Anwar belum hilang.

Berada di Doha, adalah penting untuk ‘international presence’ Anwar; tetapi dia sebenarnya lebih pening dengan situasi dan keadaan semasa. Amanat ‘kemurkaan’ Sultan Selangor – tidak membantu Anwar/Khalid/Azmin langsung. Anwar cukup memahami bahawa – politik PKR belum mungkin tenang untuk beberapa ketika ini.

sumber - gelagat Anwar

Tiada ulasan: