MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

30 Jun 2009

Precedent Case 2000 : 10 hakim, 3 mahkamah setuju Anwar liwat di Tivoli Villa



Oleh The Unspinners

Makin dekat hari perbicaraan kes Anwar, makin desperado lah Anwar dan pasukan peguamnya. Peguam Anwar, Sivarasa sekarang cuba untuk meremehkan hukuman penjara sembilan tahun yang pernah dijatuhkan atas Anwar untuk kesalahan liwat (Sodomy 1) pada tahun 2000. Mereka mainkan semula lagu konspirasi kerajaan untuk menjatuhkan Anwar.

Yang jelas adalah 10 orang hakim di tiga mahkamah yang berasingan telah sepakat bahawa Anwar memang telah melakukan liwat di Tivoli Villa.

Sila ikuti tulisan Dr Novandri 'Anwar Ibrahim & Kenangan Manis di Tivoli Villa' yang menjelaskan berikut:

* Pada 8 Ogos 2000 pula beliau dijatuhkan hukuman penjara 9 tahun kerana meliwat (oleh seorang hakim).

* Hukuman tersebut dijalankan serentak. Anwar Ibrahim gagal di dalam rayuan beliau di Mahkamah Rayuan (tiga orang hakim) pada tahun berikutnya dan pada Julai 2002, Anwar sekali lagi gagal di dalam rayuan akhir di Mahkamah Persekutuan (tiga orang hakim).

* Pada 2 September 2004, dua daripada tiga hakim di dalam Mahkamah Persekutuan (Mahkamah tertinggi di Malaysia) membuat keputusan untuk mengenepikan tuduhan meliwat ke atas Anwar Ibrahim di atas sebab-sebab teknikal yang bercanggah di dalam kes tersebut.

* Bagaimanapun, kesemua hakim bersependapat (tiga orang hakim juga) bahawa bukti-bukti yang dibawa ke mahkamah menjuruskan Anwar Ibrahim kepada melakukan aktiviti homoseksual.

* Di dalam penggulung kes tersebut, hakim-hakim tersebut berkata :-

“We find evidence to confirm that the appellants were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen.”

(Kami menjumpai bukti untuk mengesahkan bahawa perayu-perayu (Anwar Ibrahim dan Sukma Darmawan) terlibat dalam aktiviti-aktiviti homoseksual dan kami lebih cenderung untuk percaya bahawa kejadian dikatakan berlaku di Tivoli Villa benar-benar berlaku)

Maksudnya 10 orang hakim di tiga mahkamah yang berlainan (Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan, dan dua kali di Mahkamah Persekutuan) bersetuju bahawa memang Anwar terlibat dengan liwat.

Peguam pro Pakatan Rakyat, Mohamed Haris Ibrahim (People's Parliament) juga setuju bahawa Anwar memang telah melakukan liwat. Cuma Haris mungkin tidak setuju bahawa peliwat perlu dihukum oleh sesiapa pun.

sumber The Unspinners


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lagu lama,Senikatanya pula sumbang mungkin layak dimainkan dikaki lima saja.