MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

30 Jun 2009

Anwar hadiri perhimpunan ikon-ikon demokrasi di Filipina



Artikel terjemahan : AIDC Translater

Bekas Presiden Joseph Estrada menganjurkan satu majlis khusus kepada bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim dan isterinya, Datin Seri Wan Azizah, dan bekas Presiden Filipina Cory Aquino

Berikut butiran daripada jurucakap Estrada, Margaux Salcedo berkenaan situasi itu:

Anwar Ibrahim tiba tepat pada jam 7 p.m. di kediaman Estrada di #1 Polk Street, Utara Greenhills. Dia telah diiringi oleh isterinya, Datin Seri Wan Azizah.

Pasangan itu secara peribadi disambut oleh Estrada dan Cory Aquino, yang telah tiba lebih awal dengan anak lelakinya Senator Noynoy Aquino, serta anggota-anggota kabinet bekas pentadbiran Estrada yang pernah berjumpa Anwar pada masa lalu, termasuk Sec. Jose Pardo dan Saat. Ben Diokno.

“Ini merupakan satu pertemuan ikon-ikon demokrasi,” kata Estrada. Puan Aquino melihat ianya sangat kuat dan mencari semangat yang baru.

Ini merupakan pertemuan pertama Anwar dan Estrada sejak mereka keluar dari penjara.

“Ini merupakan penting kepada saya kerana dia lebih daripada seorang kawan, dia seperti keluarga saya sendiri" kata Anwar kepada Estrada.



Ketika ditanya apakah yang disukai tentang Estrada, Anwar berkata, “ Keghairahannya kepada orang miskin yang paling menghairankan saya. Saya terpegun melihat keikhlasannya dalam usaha mengatasi keadaan buruk massa.”

Estrada pula kembali memuji Anwar, mengatakan Anwar adalah “bukan sahaja bijak tetapi juga ikhlas.”

Azizah berkata pertemuan ini adalah penting kepada keluarganya kerana mereka mahu melawat bekas Presiden Estrada semasa dipenjarakan tetapi tidak dibenarkan oleh pihak kerajaan.

Majlis Makan malam ini adalah satu jamuan yang sungguh hebat yang dimasak oleh seorang chef dari Perancis, Corner Billy King serta suasananya sangat kasual dan menyenangkan.





Makan malam itu termasuk kambing, daging panggang, ikan siakap dan udang kara. Ini disusuli dengan nyanyian, Estrada menyanyi lagu-lagu tradisional Filipina untuk menghiburkan delegasi Malaysia.


AIDC menterjemah artikel tulisan Ellen Tordesillas . Artikel asal klik di sini


Artikel lain berkaitan :

. Agenda Anwar di Filipina dan masa depan umat Islam Moro

. Estada kawan rapat Anwar gesa perang besar ke atas MILF

. Estrada Kawan Baik Anwar

Tiada ulasan: