MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

30 Jun 2009

Kes liwat: Rayuan Anwar hari ini

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 29 Jun - Mahkamah Rayuan menangguhkan esok bagi mendengar rayuan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap perintah supaya kes liwat yang dihadapinya dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Abdull Hamid Embong membenarkan permohonan peguam Sulaiman Abdullah yang mewakili Anwar untuk menangguhkannya dengan alasan Ketua Pembangkang itu perlu menghadiri persidangan Parlimen.


Beliau bersidang bersama Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin dan Hakim Datuk Jeffrey Tan Kok Wha.

Sulaiman menyatakan, anak guamnya perlu menghadiri persidangan itu bagi mengambil bahagian dalam perbahasan mengenai Kod Etika Hakim yang dijadual pembentangannya hari ini.

Sementara itu, pasukan pendakwa raya yang diketuai oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden tidak membantah penangguhan itu bagi membolehkan kedua-dua pihak memfailkan penghujahan bertulis dan mengemukakan beberapa dokumen rayuan.

Mahkamah hari ini sepatutnya mendengar rayuan Anwar, 62, yang tidak berpuas hati dengan perintah Mahkamah Tinggi yang mengetepikan keputusan mengekalkan perbicaraan itu di Mahkamah Sesyen.

Ketua Pembangkang itu hadir di mahkamah ditemani oleh isteri, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan ahli keluarga serta sahabat terdekat.

Pada 5 Mac lalu, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah membenarkan rayuan pendakwa raya terhadap keputusan Mahkamah Sesyen yang memerintahkan agar perbicaraan kes liwat itu didengar di Mahkamah Sesyen.

Anwar mencabar kesahihan sijil pemindahan yang ditandatangani Tan Sri Abdul Gani Patail dengan menyatakan Peguam Negara tidak layak menandatangani sijil itu kerana beliau masih disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan laporan polis Anwar terhadap insiden 'mata lebamnya'.

Anwar didakwa meliwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 24, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di ibu negara di antara pukul 3.01 dan 4.30 petang, 26 Jun tahun lalu.

Perbicaraan itu dijadualkan bermula pada 8 Julai ini di hadapan Hakim Mohamad Zabidin.

Ketika ditanya di luar mahkamah mengenai peluang pembangkang memenangi Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai, Anwar yakin Pas masih boleh bertahan walaupun terdapat serangan peribadi terhadap Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sebelum ini, Nik Abdul Aziz dilaporkan mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berdebat kerana tidak berpuas hati dengan laporan polis yang dibuat oleh Pemuda UMNO Kelantan terhadapnya ekoran kenyataan yang menyamakan parti itu seperti ajaran sesat Ayah Pin dan pengganas komunis, Chin Peng, dalam ceramahnya di Manek Urai baru-baru ini.

''Serangan peribadi sebegini satu perkara yang tidak sihat kerana Nik Abdul Aziz seorang yang dihormati dan disegani,'' ujar beliau sebelum meninggalkan pekarangan Istana Kehakiman di sini.

Bekas Pengurus Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar), Tuan Aziz Tuan Mat diumumkan sebagai calon BN manakala Pas diwakili oleh Mohd. Fauzi Abdullah untuk bertanding pada pilihan raya kecil yang dijadualkan berlangsung 14 Julai ini.

sumber - utusan malaysia

Tiada ulasan: