MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

5 Jun 2009

Kerajaan Perpaduan: Hadi yakin...kalau Husam menang...Hadi 'sakit'

Berunding atau tidak, kerajaan perpaduan boleh ke tidak. Mana satu cakap nak dipegang. Cakap Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang telah menang tanpa bertanding atau cakap Datuk Husam Musa yang ditonjolkan akan menang Tmbalan Presiden kerana mewakili kumpulan pro Anwar.


Persoalan ini memerlukan jawapan kerana jika Husam menang, idea Hadi untuk mewujudkan kerajaan perpaduan mungkin akan mendapat tentangan daripada Timbalannya sendiri.

Kesimpulan ini amat mudah dibuat kerana Husam ketika ditemui wartawan selepas perasmian Muktamar Agung PAS Ke-55 jelas menolak sebarang usaha untuk berunding dengan UMNO.

Alasannya mudah sahaja, jika PAS bekerjasama dengan UMNO, PAS tidak akan menjadi parti dominan dan juga tidak mendapat kerusi yang lebih daripada UMNO.

Sedangkan Hadi pada sidang media selepas menyampaikan ucapan dasarnya yakin idea bagi mewujudkan kerajaan perpaduan antara PAS dengan UMNO yang beliau cadangkan sebelum ini dapat dilaksanakan di masa akan datang jika semua pihak memahami hasrat penubuhannya.

Malah beliau berkata, idea tersebut bukan sahaja diterima baik oleh para pemimpin pembangkang tetapi juga di kalangan pemimpin UMNO sendiri.

Apatah lagi jelasnya, beliau telah memaklumkan kepada PKR dan DAP mengenai ideanya dan "mereka menerimanya dengan baik," kata Hadi.

Namun Husam pula di satu pihak begitu keras menolak idea menjalin sebarang bentuk kerjasama dengan UMNO. Namun apa yang jelas, beliau menentang sebarang kerjasama dengan UMNO byukan kerana prinsip tetapi lebih kepada soal siapa lebih ‘besar”.

Abdul Hadi berkata, beliau yakin cadangan itu dapat mendekatkan rakyat yang berbeza fahaman politik dan mengeratkan hubungan parti politik demi kepentingan negara.

"Saya sayang PAS, kalau PAS menjadi tambahan kepada UMNO, PAS akan menjadi kuda tunggangan, PAS tidak akan mendapat lebih banyak kerusi, UMNO akan terus menjadi parti dominan... jadi habislah PAS.

"Jika UMNO dikalahkan kemudian dan mereka mahu bekerjasama dengan kita maka OK lah... kalau PAS di atas dan UMNO di bawah itu OK, jangan UMNO di atas kerana tidak akan ada perubahan... apa yang penting bagi kita adalah perubahan," katanya.

Seperkara lagi, Husam menolak sebarang bentuk penggabngan dengan UMNO kerana pemimpin PAS sudah tentu tidak akan menjadi Perdana Menteri.

Jika inilah hakikatnya, Hadi berhadapan dengan tugas berat sekiranya Husam menjadi Timbalan Presiden PAS.

Malah ia memerjelaskan lagi sikap Husam yang menolak UMNO bukan kerana prinsip perjuangan atau idealogi mahupun fahaman. Sebaliknya kuasa dan kedudukan serta pangkat yang diutamakan.

Berdasarkan keadaan itu, mudah difahami kenapa kumpulan pro Anwar dalam PAS atau lebih popular dengan gelaran ‘Erdogan” sanggup bekerjasama dengan DAP.

Matematiknya mudah sahaja mahu jadi ketua dan pegang kuasa. Buktinya lihat sahaja di Perak selepas pilihan raya umum 2008 walaupun DAP lebih kerusi daripada PAS dan PKR di Perak, tapi PAS boleh jadi Menteri Besar.

Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Husam.

Apa pun pendirian PAS bergantung kepada pasukan mana yang dipilih oleh perwakilan parti itu yang keputusannya akan diumum pagi Sabtu.

Yang pasti, Husam menang, Hadi akan berjuang keseorangan dalam membawa idea kerajaan perpaduan malah mungkin akan hadapi tekanan yang boleh menjejaskan keudukannya.

Sama-sama kita tunggu.

sumber - agendadaily


1 ulasan:

EMANG berkata...

hehehehe..

kim salam gambar ek...
smart!!!!!TG Hadi & Nasha hensem !!!
hehehhe



hancurkan puak erdogan!!!
menangkan pro-muqabalah!!!

husam tak mahu ISLAM besatu !!!