MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

3 Jun 2009

Dr Haron Din mangsa terbaru transformasi Husam


Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Transformasi apa sebenarnya yang ingin dilaksanakan Husam didalam PAS, adakah Husam juga terpengaruh dengan idea pencerahan Eropah sepertimana Anwar Ibrahim? Gerakkan memperlekehkan golongan ulama didalam PAS kelihatan seperti ada gerakan tersusun, adakah Husam terlibat sama...


Gara-gara mengkritik Husam dan kelompok Anwarisme sewaktu di Taman Melewar, Timbalan Mursyidul Am PAS kini menjadi mangsa terbaru kelompok Erdorgan didalam PAS untuk diperlekehkan, sebelum ini Presiden PAS Haji Hadi Awang, Ustaz Nasharudin, Ustaz Nik Abduh pernah menerima nasib yang sama. Walaupun perkara ini sebelum ini dianggap mustahil wujud dan tidak masuk akal, namun disebabkan idea transformasi Husam dan pengaruh Anwarisme didalam parti, cercaan dan sindiran kepada ulama kini seakan bermain di kalangan kelompok erdorgan didalam PAS. klik sini

Jika Anwar selalu mendendangkan perubahan dan reformasi untuk mengubah wajah Malaysia, istilah tranformasi pula digunakan Husam untuk memberi wajah baru kepada diri PAS.

Kata transformasi sebenarnya diambil dari terjemahan kata transformation (Bahasa Inggeris). Istilah tranform menurut Neufebet dan Guralnik dapat diertikan sebagai perubahan, dan tranformation dapat diterjemahkan sebagai proses perubahan.

Dalam konteks yang lebih luas, transformasi mencakupi bukan saja perubahan pada bentuk luar, namun juga pada hakikat atau sifat dasar, fungsi, dan struktur atau karakter sesuatu kelompok atau masyarakat.

Pada hakikatnya tidak ada yang baru mengenai “transformasi ”. Secara umum ia menyiratkan suatu fahaman yang mendasari perubahan masyarakat atau kelompok yang diwakili dan budaya untuk bertindakbalas ke atas faktor-faktor seperti pertumbuhan ekonomi, perang, atau pergolakan politik.

Sebagai contohnya masyarakat desa yang terlibat dengan ekonomi pertanian, transformasi pertanian akan dapat memberi imej baru kepada industri tersebut sekaligus dapat dipandang sebagai cerminan transformasi sosial masyarakat desanya. Dalam pengertian yang lebih luas ia dikaitkan dengan proses perkayaan sosial-budaya desa, transformasi masyarakat desa juga dapat dipandang sebagai proses modernisasi atau pembangunan.

Transformasi sebenarnya sangat berkait dengan globalisasi. Pada tingkat yang paling umum, globalisasi bererti sebuah proses perubahan yang mempengaruhi seluruh wilayah di dunia dalam sektor yang beragam termasuk ekonomi, teknologi, politik, media, budaya, dan lingkungan.

Antara kaum yang sering dikaitkan dengan tranformasi ini ialah kaum Yahudi, sewaktu kejatuhan kerajaan islam Cordova. Setelah Ferdinand dari Aragon dan Isabella menjatuhkan empayar Islam Andalusia (Sepanyol), Raja Ferdinad dengan diketuai gereja telah menjalankan misi pembersihan kaum ‘infidel dan heretic’ secara kejam dan besar-besaran.

Pada masa itu orang Islam dan lain-lain agama telah dipaksa untuk memeluk agama Kristian. Sekiranya ingkar penganut agama islam akan diseksa dan dibunuh dan mayat2 akan dicampakkan ke dalam lubang besar dan dikambus beramai-ramai seperti bangkai binatang.

Tidak ketinggalan yang menjadi mangsa buruan puak gereja ini ialah bangsa Yahudi. Bangsa Yahusi dianggap musuh utama Kaum Kristian selepas Islam. Yahudi dibenci oleh pemerintah kerana diangap pembunuh Isa Al-Masih dan dianggap sebagai pengkhianat dan bangsa yang ingkar, kafir serta punca kerosak. Pada masa itu kaum Yahudi diburu dan dibunuh oleh tentera gereja Kristian.

Akhirnya Raja Ferdinand memberi ultimatum kepada bangsa Yahudi. Pilihan yang diberikan ialah memeluk Kristian dan menukar identiti Yahudi atau diusir keluar dari Sepanyol.

Raja Ferdinand mendapat wang rasuah yang banyak untuk memberi pilihan kepada bangsa Yahudi daripada keluarga-keluarga Yahudi yang ternama dan kaya raya. Keluarga Yahudi ini kemudian menukar identiti Yahudi mereka dengan menggunakan nama Kristian.

Dengan melakukan transformasi dan penyamaran akhirnya orang Yahudi di Sepanyol pada waktu itu dapat menyelamatkan diri daripada menjadi mangsa pembunuhan. Selepas itu orang Yahudi ini bukan sahaja menjadi pemimpin-pemimpin penting dengan nama bangsawan Kristian tetapi turut menghapuskan bukti sejarah dengan menulis kembali sejarah yang palsu.

Buku-buku sejarah yang benar dibakar dan dimusnah satu persatu. Kelicikkan yahudi dalam melakukan transformasi ini menyebabkan mereka tergolong dalam golongan bangsawan, ketua gereja, pemimpin politik, pedagang bahkan mengusai Istana.


Dikatakan juga Raja Ferdinand sendiri dan pengasas Inquisition iaitu Ketua Paderi Besar Tomas de Torqemada di Andalusia juga adalah keturunan Yahudi yang merahsiakan identiti mereka selama-lamanya. Orang Yahudi juga selepas itu menguasai seluruh kerajaan Sepanyol dengan transformasi dan penyamaran abadi mereka.

Seterusnya mereka keluar dari Sepanyol dan bergerak ke seluruh Eropah untuk menguasai gereja, istana, gedung-gedung dan institusi politik di Eropah. Perang dunia kedua menyaksikan Lord Rothschild, Yahudi dan orang yang paling berkuasa di Eropah dan mencorakkan dunia pada masa itu termasuk menempatkan orang-orang Yahudi penganut Zionisme di Palestin.


Hasil kelicikkan golongan ini juga menyaksikan pemerintahan Bani Uthamaniyah jatuh tersungkur di Turki digantikan dengan sekularisme.

Di tangan kelompok inilah juga juga Perjanjian Balfour telah temeterai. Selepas itu eropah dan Amerika Syarikat dikuasai oleh Yahudi dengan penyamaran abadi mereka.

Sewaktu zaman pencerahan eropah atau Zaman Enlightenment , satu transformasi dikalangan orang Yahudi telah berlaku, ia berlaku kerana sebelum itu orang Yahudi hidup dalam tekanan kerana disisihkan oleh bangsa Eropah, melalui tranformasi ini orang Yahudi telah bersatu dan kemudiannya mengusai eropah hasil dari reformasi yang dilakukan dikalanngan penganut Kristian.

Hasil dari transformasi tersebut juga kita menyaksikan orang yahudi ini meniupkan sentimen membenci golongan gereja dan mendesak reformasi agama dilakukan terhadap agama Kristian.

Soalnya tranformasi bagaimana yang ingin dilakukan Husam ke atas PAS, adakah beliau juga mengambil contoh tranformasi orang Yahudi semata-mata untuk berkuasa, sepertimana slogan reformasi Anwar yang juga diambil dari pencerahan di eropah untuk memulakan projek Asia Renaisance yang dipeloporinya disebelah rantau Asia.

sumber - tomyampoktek


1 ulasan:

Emas Perak berkata...

HIMPUNAN DAULAT TUANKU
"ADAT BERBANGSA HIDUP SERUMPUN! ADAT BERAJA KESETIAAN DIRIMBUN!" Suatu Himpunan akan diadakan bagi menyemarakkan semangat perjuangan Melayu Merdeka. Ayuh! Kita bebaskan diri daripada penjajahan oleh "musuh". Kita mesti bangkit dari tidur dan lena nan panjang. Kini professional Melayu hanya 34% dan kuasa ekonomi kita hanya 19%. Kita perlu Sedar dan Insaf! Melayu mesti gagah di nusantara ini. Melayu mesti menjadi contoh dan tauladan kepada semua insan. Melayu mesti bangkit dari kejatuhan! Melayu kita jugalah yang menjadi penghuni Pusat Serenti, GRO Kelab Malam dan Pelepak di jalanan. Kita kena majukan Melayu. Melayu mesti Maju. Kita mesti buangkan yang keroh dan mendakap semua kejernihan itu. Marilah kita bersatu atas nama Jama'aah yang satu biarpun kita punya beribu lambang, bendera dan logo. Kita mesti Bersatu Hati. Untuk apa? Kesinambungan kepimpinan dan warisan perjuangan hidup.