MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

11 Jun 2009

Adakah Anwar Ibrahim seorang peliwat?



Oleh Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi

Sungguh menyedihkan dengan satu takrifan tentang soalan-soalan politik di Malaysia sejak 10 tahun kebelakangan ini. Berkaitan dengan kejayaan Anwar Ibrahim dalam kes rayuan sabitan liwat masa lampau disebabkan oleh alasan-alasan teknikal, dan pembebasannya, menyebabkan persoalan ini kekal apabila ramai rakyat Malaysia memilih untuk tidak membincangkannya.


Kini persoalan kotor sekali lagi bermain di minda. Bagaimanapun, orang lain kemungkinan tidak gembira atau meluat dengan tuduhan meliwat yang baru (ke atas Saiful Bukhari), tetapi saya sebenarnya gembira, kerana kes ini merupakan satu peluang untuk diamati sepenuhnya, tanpa disedari atau diasingkan kerana banyak kisah lucu dalam UMNO.

Seperti persoalan sebelumnya, saya telah mengemukakan persoalan perkaitan Anwar dengan Zionist dan persoalan pencapaiannya yang kurang memberansangkan, persoalan ini bukan hanya intuk kepentingan intelektual disebabkan kepimpinan bermasalah dalam negara sekarang ini.

Persoalan 'liwat' ini adalah kritikal kerana Anwar menawarkan diri untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia, oleh itu rakyat Malaysia perlu tahu adakah seorang peliwat sesuai untuk memegang jawatan sebagai seorang pemimpin utama di negara ini.

Sebelum kita mengupas lebih lanjut lagi dalam merenung intipati isu ini, biarkan dijelaskan bahawa kedua-dua kes pada tahun 90-an dan kini menunjukkan, pertuduhan liwat ke atas Anwar, yang dipetik dari Wiki:

“Terma undang-undang berkaitan "liwat" adalah terhad kepada kes-kes rogol di mana satu perbuatan seperti berlaku penembusan ke dalam dubur”

Ini sejajar dengan tentangan yang diutarakan oleh hakim yang mulia, Tan Sri Dato' Siti Norma Binti Yaakob semasa rayuan kes Anwar, yang berkeyakinan kes liwat Anwar adalah berkaitan dengan kes rogol, oleh itu, dari segi teknikal ia tidak sepatutnya menjadi kebimbangan utama.
Saya percaya menyamakan homoseksual yang difahami ini akan mencari prospek seperti satu watak dalam kebimbangan kuasa, bukan ?

Sekarang mari kita mengingatkan diri kita tentang sejauh mahkamah memberi perhatian bahawa Anwar adalah seorang yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti homoseksual pada akhir 90-an. Alasan utama, Anwar dibebaskan pada tahun 2004 adalah berpunca dari ketidakjelasan tarikh peristiwa homoseks / liwat itu, jadi saya memetik majoriti pandangan majoriti hakim-hakim rayuan, termasuk ketua hakim:

“walaupun membaca rekod rayuan, kita mencari bukti bagi mengesahkan yang perayu-perayu itu terlibat dalam aktiviti-aktiviti homoseks”

Jadi biarkan kita terima sahaja Anwar adalah biseksual. Isu itu hampir dengan rogol, diakui sangat teruk, tetapi menjadi lebih buruk dengan menjadi perogol, iaitu satu aspek pencabulan paling keras!

Jadi apakah para penyokong Anwar akan bersimpati, jika Anwar dituduh merogol seorang wanita? Bagaimana dengan mak cik anda? Ibu anda? Kakak? Anak Perempuan?

Bagaimana jika dia merogol anak lelaki anda?

Saya sangat bersetuju dengan isu-isu utama yang berada di bawah kuasa undang-undang dan keadilan. Juga tidak lupa dengan berita daripada sebuah hospital di mana mangsa dikatakan perlu diakui, saya mengandaikan untuk rawatan kecederaannya?

Dia merupakan mangsa, jadi sila merawatnya secara bermaruah sebagai seorang mangsa, daripada melemparkan keraguan disebabkan oleh politik.

Kes 'budak pembancuh kopi' adalah seorang rakyat Malaysia yang masih muda dan mempunyai keluarga yang memerlukan simpati yang sama, demi kepentingan bersama, setidak-tidaknya, daripada rakan senegara atau sebagai 'jurubahasa' asing.

Janganlah perasaan 'taksub' menyebabkan kita memaafkan kepada peliwat yang sentiasa licik menyembunyikan identiti kerana gentar rahsianya bakal terbongkar. Marilah sama-sama kita bincangkan isu Anwar...


AIDC menterjemahkan artikel Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi. Artikel asal boleh dilihat di blognya, 'thoughtsintangents'. Klik di sini





Tiada ulasan: