MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

13 Apr 2009

Tumbangnya Khalifah Uthamaniah, bangkit lah sekular, kebebasan dan pluralisme di Turki



Oleh Pochongmenulis, AIDCclub

Pemerintah Rusia Tsar Nicholas 1, pada tahun 1833 telah menggelarkan Sultan Abdul Hamid II sebagai ‘orang Eropah sakit’ lantaran pelbagai kecelaruan dan tekanan yang dihadapinya di zaman pemerintahan Khalifah terakhir umat Islam hingga menggangu pemerintahan. Ekoran kelemahan kerajaan Daulah Uthmaniyah sewaktu itu, semua pihak seperti Perancis dan Britain mahukan wilayah-wilayah yang berada di bawah kekuasaan Sultan Abdull Hamid sama ada sebahagian atau kesemuanya dan tidak ketinggalan juga orang Yahudi.


Sebenarnya orang Yahudi yang menjadi warga Daulah Uthmaniyah merupakan pelarian daripada negara-negara Sepanyol selepas pemerintah Islam di Andalusia dikalahkan oleh tentera Salib Kristian dan seterusnya terjadi peristiwa pembunuhan beramai-ramai terhadap orang-orang Islam dan Yahudi di Andalusia.


Pada kurun ke 14, bagi menyelamatkan diri orang Yahudi telah melarikan diri ke Daulah Uthmaniyah, kerana mereka menyedari bahawa kerajaan tersebut melaksanakan undang-undang Islam yang menjamin perlindungan, keamanan dan kemakmuran ke atas mereka. Malah pemerintah Daulah Uthmaniyah dan umat Islam telah menyambut kedatangan mereka dan membantu mereka menetap dalam Daulah Islamiah serta mengambil berat terhadap mereka.

Layanan ke atas Yahudi oleh Daulah Utmaniyah menarik minat Yahudi dari seluruh Eropah barat untuk berhijrah. Seorang sejarawan mengatakan:

”Dalam tempoh masa yang pendek, ketika kekejaman pasukan salib (kristian) mencapai kemuncaknya, sebuah dunia baru yang gemilang telah terbuka kepada mereka di bawah sinaran perak bulan sabit (Daulah Islamiah) yang berkilauan.”

Namun orang Yahudi telah mengkhinati perlindungan yang diberi oleh Sultan Abdul Hamid apabila mereka telah mula untuk mensabotaj kerajaan Daulah Uthmaniyah, apabila kerajaan tersebut berada dalam keadaan lemah kesan peperangan dan juga tentangan dalaman.


Pada kurun ke 19 pemikiran orang Yahudi telah berubah dan mereka telah keluar daripada pengasingan diri meraka , di waktu itu bangsa Eropah serta Amerika telah mula menerima mereka sebagai warganegara. Revolusi Perancis telah memberikan kesan yang besar terhadap perubahan ini

Konsep kebebasan, persamaan dan keadilan telah tersebar di seluruh Eropah dan juga di wilayah kerajaan Daulah Uthmaniyah. Ini membolehkan orang Yahudi mudah bergaul dengan semua bangsa tanpa kekangan atau perkauman.

Di saat itu orang Yahudi telah mula bangkit degan mencipta pelbagai penciptaan, menjadi ahli perubatan, tentera dan juga penyelidikkan. Trend pemikiran mereka menunjukkan bahawa penindasan yang mereka alami di eropah menyebabkan mereka bergantung kepada kebolehan diri.

Kekayaan yang dimiliki oleh orang Yahudi menyebabkan semakin ramai orang Yahudi dari Rusia datang ke wilayah Daulah Uthmaniyah. Mereka juga mengadakan pertemuan-pertemuan tertutup untuk merealisasikan Negara Israel Raya.

Sebenarnya ada tiga tempat pilihan bagi Yahudi Eropah untuk dijadikan tanah air tempat ditubuhkan negara mereka iaitu Palestin, Uganda di Afrika dan Surinam di Amerika Latin. Setelah pelbagai pertimbangan diambil mereka memilih Palestin.

Israel sebagai tanah air bangsa Yahudi secara rasmi diwujudkan pada 1948 dengan sokongan PBB hasil dokongan Britan yang merupakan kuasa besar dunia pada masa tersebut.

Tetapi secara tidak rasmi, mereka sebenarnya sudah lama merancang untuk mendapatkan kembali Palestin selepas ia dimiliki umat Islam sejurus penaklukannya pada zaman Umar ibn al-Khattab pada 13 Hijrah.

Sultan Abdul Hameed II yang memerintah Daulah Uthmaniyah sebenarnya telah mengetahui perancangan jahat Yahudi ketika mereka memohon berhijrah ke Palestin pada 1882.

Namun ia dihalang oleh Sultan Abdul Hamid II bahkan beliau mengisytiharkan larangannya secara umum pada 28 April tahun itu juga dengan mengatakan:

“Dengan ini Khalifah Uthmaniyah mengisytiharkan kepada semua Yahudi yang berniat untuk berhijrah ke Turki bahawa mereka tidak akan dibenarkan tinggal di Palestin. “

Larangan ini menyebabkan ia dibantah oleh pewakilan Amerika ke Uthmaniah bahkan beliau meminta dibatalkan. Yahudi semakin marah dan mereka mula menghantar beberapa delegasi untuk menemui Abdul Hameed tetapi setiap delegasi pulang dengan tangan kosong malah setiap delegasi diberi tamparan lebih hebat jika dibandingkan dengan delegasi sebelumnya.

Tahun 1895/6, sebuah buku bertajuk Der Judenstaat (Negara Yahudi) karangan Dr Theodore Hertzl , seorang Zionis dari Hungary, telah diterbitkan untuk memadamkan sentimen anti-Yahudi di Eropah.

Dalam buku itu beliau berhujah bahawa orang-orang Yahudi mesti mempunyai negara sendiri yang menerima kedatangan semua Yahudi dari negara-negara yang menolak atau menindas mereka.

Seterusnya orang Yahudi telah mengadakan persidangan pertama di Switzerland pada 29-31 Ogos 1897 demi meletakkan batu asas penubuhan negara Yahudi di Palestin.

Persidangan itu berjaya diadakan hasil penat lelah Herzl dan Weizmann dan dihadiri oleh 204 para jemputan. Dalam persidangan itu mereka memutuskan untuk menubuhkan Israel di Palestin.

Rentetan persidangan itu, gerakan orang Yahudi menjadi semakin aktif dan ini menyebabkan Sultan Abdul Hamid II mengeluarkan pengisytiharannya pada tahun 1900 untuk tidak membenarkan orang-orang Yahudi yang datang ke Palestin untuk tinggal lebih dari 3 bulan.

Pada tahun 1901 pemilik Bank Yahudi, Mizray Qrasow dan dua orang pemimpin berpengaruh Yahudi yang lain datang menemui Abdul Hameed. Mereka menawarkan kepadanya untuk:-

(1) Membayar kesemua hutang Daulah Islam Uthmaniah yang berjumlah 23 juta pound emas Britain.

(2) Membangunkan angkatan laut Daulah Islam Uthmaniah untuk melindungi Khilafah yang menelan belanja 230 juta Franc emas.

(3) 35 juta lira emas tanpa faedah untuk membantu kemakmuran Daulah Islam Uthmaniah.

(4) Membina sebuah universiti Uthmaniyah di tanah suci.

Sebagai tukarannya:

(1) Membenarkan Yahudi melawat Palestin bila-bila masa mereka suka dan boleh menetap selama mana mereka mahu "untuk melawat tempat-tempat suci"

(2) Membenarkan Yahudi untuk membina penempatan-penempatan di mana mereka tinggal dan mereka mahu di tempatkan berhampiran Al-Quds (Jerusalem).

Sultan Abdul Hamid II enggan menerima tawaran itu dan enggan berjumpa dengan mereka, kemudiannya menghantar jawapan kepada yahudi itu melalui Tahsin Pasha dan jawapannya adalah:-

"Katakan kepada Yahudi biadap itu, hutang negara Uthmaniah bukan sesuatu yang memalukan. Perancis menpunyai hutang dan itu tidak menjejaskannya. Al-Quds (Jerusalem) menjadi sebahagian daripada tanah Islam semasa Umar bin Al-Khattab menakluk bandar itu dan aku tidak akan mencatat sejarah yang memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyat. Yahudi boleh simpan wang mereka. Pemerintah Uthmaniah tidak akan berlindung di dalam istana yang dibuat dengan wang musuh-musuh Islam.”

Beliau juga berpesan kepada Yahudi tersebut supaya pergi dan jangan datang semula untuk berjumpa dengannya. Pada tahun 1901, Sultan Abdul Hamid juga telah mengeluarkan perintah melarang sebarang tanah di Palestin dijual kepada Yahudi.

Beliau juga memperketatkan peraturan “Paspot Merah” yang mempersulitkan kewujudan pendatang-pendatang Yahudi di Palestin.

Selepas kejadian tersebut orang Yahudi tidak berputus asa dengan Sultan Abdul Hamid, dalam tahun yang sama, iaitu 1902, pengasas pergerakan Zionis, Theodor Hertzl, mengetuai delegasi untuk mengunjungi Istanbul dan cuba untuk menemui Sultan Abdul Hamid. Dr Hertzl meminta Sultan Abdul Hameed menyerahkan Palestin kepada Yahudi dan sebagai tukaran mengenang jasanya, Yahudi akan memberinya 150 juta pound sterling.

Tindakan Ini merupakan cubaan keduanya untuk mempengaruhi pemikiran Sultan Abdul Hamid selepas cubaannya yang pertama dalam tahun 1896 menemui kegagalan. Namun Sultan Abdul Hamid enggan untuk berjumpa dengannya. Maka mereka menemui Ketua Majlis Menteri, Tahsin Pasha dan mengemukakan cadangan mereka.

Sultan Abdul Hamid II menyuarakan ketegasannya melalui Ketua Majlis Menteri;


" Nasihatkan Dr. Hertzil supaya jangan meneruskan rancangannya. Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak ummat Islam, Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Khilafah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup" .

Kegagalan demi kegagalan telah membuatkan orang Yahudi semakin berani menentang pemerintahan Sultan Abdul Hamid, hingga menyebabkan musuh Sultan Abdul Hamid semakin bertambah dan kuat kerana disokong oleh orang Yahudi.


Orang yahudi juga telah mengunakan strategi lain untuk mencapai cita-citanya antaranya ialah melalui gerakan Freemason. Gerakan ini sebenarnya mempunyai hubungan yang kuat dengan perkembangan pertubuhan 'Al-Ittihad wa Taraki '.

Anggota-anggota jawatankuasa pertubuhan pertubuhan itu juga dikenali dengan Turki Muda (Young Turks) yang berdampingan rapat dengan tentera dan ramai anggotanya terdiri dari orang Yahudi.

Bagi memastikan aktiviti pertubuhan itu berterusan, mereka telah mendapatkan sokongan kewangan dari orang-orang Yahudi Dawnamah iaitu sekelompok Yahudi yang memeluk Islam tetapi secara sembunyi tetap mempertahankan keYahudiannya.

Persatuan itu juga menekan Khalifah supaya mengembalikan perlembagaan 1879 yang dirancang oleh Midhat Pasha yang juga merupakan seorang Dawnamah anggota Freemason. Akhirnya Mereka berjaya melakukan demikian hingga perlembagaan itu dikembalikan semula oleh Sultan Abdul Hamid II dan parlimen yang dibubarkan diwujudkan semula

Selain itu orang Yahudi juga turut menggunakan media untuk menembusi pemikiran masyarakat . Melalui media ini orang yahudi telah berjaya untuk membangkitkan fitnah kekacauan perkauman minoriti dikalangan bangsa-bangsa yang hidup di dalam Daulah Uthmaniyah.

Dengan kekayaan yang dimiliki oleh orang Yahudi hasil kejayaan mereka dalam perniagaan mereka telah membeli pelbagai akhbar di eropah dan Amerika bagi memudahkan mereka menyebarkan propaganda antaranya Associated Press di Amerika , majalah Times di London dan beberapa akhbar lain yang kesemuanya mempunyai agenda meyebarkan pemikiran Yahudi dan memburukan Islam, dan menyeru orang Yahudi berhijrah ke Palestin.

Media ini telah menyebabkan nama pemerintahan Daulah Uthmaniyah menajadi busuk dan tercemar di eropah kerana mereka seringkali memalsukan fakta-fakta sebenar dengan menganbarkan umat Islam di Daulah Uthmaniyah adalah ganas dan Sultan Abdul Hamid merupakan pemerintah Zalim.

Kesannya banyak negara eropah ingin menentang Sultan Abdull Hamid II kerana ingin membantu etnik minoriti yang kononnya ditindas oleh pemerintah.

Ini menyebabkan Daulah Uthmaniyah diancam dari pelbagai pihak samaada kelompok dalaman yang ingin menjatuhkannya dan juga pihak luar yang mempunyai agenda tersendiri. Hasilnya Sultan Abdul Hamid II terpaksa turun tahta dari kerajaannya pada 1909 dan menyerahkan tahta pemerintahan kepada golongan al - iitihad wa taraki yang secara jelas dibayangi oleh Yahudi dan negara barat yang memusuhi Islam. Baca sini

sumber - pochongmenulis






Artikel lain berkaitan :


. Anwar tiru gerakan Al-ittihad wa taraqi di Turki ?

. Anwar tiru gerakan Al-ittihad wa-Taraqi di Turki untuk jatuhkan Najib ?

. Parti Keadilan hamba Amerika ? - Faisal Tehrani

1 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum pochongmenulis,

Saya amat berasa besar hati dan bangga dengan saudara serta moderator dan penulis AIDC yg lain kerana mengupas isu2 yg secara langsung yg saya bangkit kan dlm comment sy di http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2009/04/jangan-persenda-al-quran-mufti-perak.html

Saya lihat isu-isu seperti IMF, Turki (sekularisme), Indonesia (kristianinasi), IFC, dan pelbagai lagi isu.

Ini merupakan elemen2 yg penting bagi membuktikan dakyah2 pembangkang ini amat merbahaya kepada seluruh rakyat Malaysia.

Terutamanya jika saudara mempunyai bukti2 ttg dasar IMF anwar ketika 'memulihkan' ekonomi sewaktu 1997 dan comparekan dgn IMF.Dengan barulah rakyat sedar trhdp isu ini.

Saya berharap agar kamu semua dapat lagi mengupas secara lebih mendalam dan efektif ttg hal2 sebegini.

P/s:Meskipun org2 pembangkang menganggap IMF isu lama, tetapi knp Anwar masih in DENIAL that he uses the 'VIRTUAL IMF POLICY'?

Haha..tergeli hati sy mendengarnya

Terima Kasih,

Yang Benar,

Gurren Lagann