MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

27 Mac 2009

Masyarakat Dayak halau Anwar di Batang Ali



Bukan sahaja penyokong kempen PKR yang dihalau dan tidak disenangi penduduk Batang Ai malah Pemimpin tertinggi mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim juga menerima nasib yang sama. Hampir separuh daripada penghuni Rumah Lepang Gerang, Sayat, Engkilili bertindak meninggalkan rumah panjang mereka apabila Penasihat Umum PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim mahu mengadakan pertemuan dengan penduduk di sana pada petang 23 Mac 2009.


Rata-rata penghuni Lepang, Sayat terbabit meninggalkan rumah panjang mereka kerana tidak mahu dianggap sebagai penyokong parti pembangkang terbabit. Seorang penghuni rumah panjang terbabit menjelaskan bahawa kebanyakan daripada mereka pergi ke pekan Lubok Antu dan Engkelili manakala selebihnya mendiamkan diri di rumah.

Ada di antara mereka bertindak menghadiri majlis rasmi yang diadakan pihak BN di Lubok Antu sebagai protes terhadap kehadiran Anwar bersama penyokong PKR di situ. Mereka menegaskan mereka adalah penyokong kuat BN selama ini.

Justeru, kehadiran Anwar di sini sememangnya tidak disukai sesetengah penghuni rumah panjang di sini. Ini juga menunjukkan bahawa majoriti penyokong kuat Jawah Gerang tidak menyokong kemasukan beliau ke PKR berdasarkan jumlah kehadiran penyokongnya yang berkurangan semalam.


Bayangkanlah, betapa kuatnya semangat BN di hati penduduk tempatan sehinggakan seorang penyokong setia PKR menerima nasib dihalau ketika cuba menganggu rombongan ahli BN dalam menyebar dasar pembangunan Kerajaan di rumah panjang terbabit tengah hari pada 21 Mac 2009 lepas oleh ketua rumah panjang berkenaan.


Kejadian ‘Halau PKR’ oleh penduduk setempat ini membuktikan bahawa orang Sarawak tidak mempunyai pemikiran taksub kepada pemimpin yang terkenal sebagai pencanang cerita-cerita burukkan orang lain. Sememangnya ia adalah satu kejutan budaya yang cuba disematkan oleh Anwar kepada orang Iban yang tidak menyenangi perbuatan tersebut.


Dalam cerita yang dinyatakan tadi, penyokong setia PKR berkenaan sebenarnya merupakan salah seorang daripada penduduk tempatan yang tinggal tidak jauh dari kawasan rumah panjang terbabit iaitu dari rumah panjang Munan, Ensawang, Lubok Antu .

Sumber juga menjelaskan ketika dalam perjalanan, kumpulan ahli BN ini telah diekori oleh seorang lelaki dengan menggunakan keretanya sendiri dan telah dikenalpasti sebagai salah seorang penyokong setia PKR di Lubok Antu.


Penyokong kuat PKR terbabit mengekori dan cuba untuk menyelinap ke dalam rombongan ahli BN sehingga ke rumah panjang berkenaan sebelum kehadirannya disedari oleh Tuai Rumah Munan yang bertindak mengusir penyokong setia PKR terbabit kerana tidak mahu sebarang gangguan terhadap rombongan BN di rumah panjang tersebut.


Dalam memperjuangkan parti dan memperjuangkan nasib rakyat setempat, tidak perlu berlakunya cerita fitnah dan hasut menghasut. Apa yang ingin didengarkan oleh penduduk adalah potensi dan harapan yang lebih tinggi kepada calon yang bertanding untuk memajukan kawasan mereka, bukannya mendengar cerita fitnah dan cerita burukkan orang lain

sumber - Rajahmas

1 ulasan:

Unknown berkata...

Padan muka Anwar n the geng PKR. Ini menunjukkan yang penduduk Batang Ai benci kpd Anwar yang suka kencingkan orang dan memutar belitkan cerita.