MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

16 Mac 2009

Hillary Clinton sokong New Hampshire halalkan homoseksual




NEW HAMPSHIRE, - Para wakil rakyat New Hampshire, Amerika Syarikat, Khamis (26/4) telah mengesahkan undang-undang yang menghalalkan pernikahan kaum homoseksual dan lesbian serta hak-hak mereka. Undang-undang ini akan berkuat kuasa pada 1 Januari 2008.

Oleh yang demikian, New Hampshire merupakan wilayah keempat di AS yang mengesahkan kehidupan kaum homoseksual dan lesbian. Tiga wilayah lainnya adalah New England, Massachusetts dan New Jersey.

Merebaknya undang-udang seperti ini kerana persaingan antara Parti Demokrat dengan Parti Republikan dalam merebut simpati rakyat.

Undang-undang itu telah disahkan setelah pemungutan suara dengan keputusan 14 menyokong dan 10 menolak. Majoriti yang menyokong berasal dari parti Demokrat.

Gabenor New Hamshire, John Lynch, yang juga dari parti Demokrat, sebelum ini sudah menegaskan akan menandatangani rancangan penguatkuasaan pengesahan itu yang dipersetujui oleh para wakil rakyat.

Pada 4 April lalu, rancangan undang-undang ini telah dibentangkan ke Dewan Rakyat.

Pada tahun 1987, Mahkamah Tinggi New Hampshire pernah memutuskan bahawa pernikahan sejenis tidak sah. Tetapi pada tahun 2004, Mahkamah Tinggi Massachusetts dalam kes yang sama memutuskan sebaliknya.

Undang-undang yang memihak kepada kaum homoseksual dan lesbian itu meluas kerana sokongan padu parti Demokrat. Inilah langkah bijak Demokrat dalam memenangi persaingan dengan kelompok Republikan.

Di New England misalnya, sejak 1874, parti Demokrat tidak pernah berjaya bersaing dengan parti Republikan, tetapi sejak Demokrat menyokong usaha persamaan hak bagi kaum homoseksual dan lesbian, parti Demokrat mampu menewaskan Republikan.

Meskipun demikian, kumpulan Republikan masih berharap, perkara ini boleh dihalang di mahkamah.

"Saya berharap supaya lebih cepat datangnya desakan mahkamah sehingga undang-undang ini boleh dibatalkan," ujar Senator Republikan, Bob Letourneau.

Menurutnya, undang-undang ini hanya akan melemahkan undang-undang asas Pernikahan.

Calon Presiden Parti Demokrat, Senator New York, Hillary Clinton, menyokong penuh perluasan undang-undang itu. (AFP/WIN)


AIDC menterjemah artikel kompas.com. Artikel asal klik di sini


1 ulasan:

Unknown berkata...

anwar patut tinggal kat negara ni. Silap tempat dia dilahirkan kat Malaysia. Kui..kui..kui