MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

11 Okt 2008

Janji Anwar di depan pelabur asing Hong Kong & Singapura



Janji Anwar di depan pelabur asing Hong Kong & Singapura

Pada 25 September lalu, Anwar sekali lagi pergi ke Hong Kong, berceramah di Forum Pelabur CLSA-Asia-Pasific-Markets yang ke 15. Klik di sini

Kata Anwar forum tersebut dihadiri lebih dari 1,000 pelabur dari 29 buah negara dan sebelum pulang ke Malaysia, beliau sempat menemui kumpulan pelabur dan pengurus dana serta mengadakan sidang media. Klik di sini

Anwar dakwa agen Yahudi dalam forum ekonomi ?

Salah seorang pengamal media Barat, Bruce Einhorn dari BusinessWeek, turut berminat menyorot kedatangan Anwar ke Hong Kong itu, dalam artikelnya bertajuk "Malaysia's Anwar Ibrahim meets investors in Hong Kong".




Daripada keseluruhan ucapan Anwar di Hong Kong, penulis itu lebih gemar memilih sudut pengakuan Anwar tentang 'agen Yahudi' berbanding dengan topik ekonomi lain. Kenapa penulis itu (Bruce Einhorn, Yahudi dari BusinessWeek) lebih gemar fokus isu Yahudi dan kaitan dengan Anwar ? Itu persoalannya, sedangkan forum itu untuk pelabur-pelabur asing yang barangkali kebanyakannya Yahudi ?

Penulis memilih petikan kata-kata Anwar seperti berikut:

"Saya selalu dipanggil sebagai "agen Yahudi" atau "agen Amerika", tetapi saya fikir semua itu telah berlalu,” keta beliau kepada hadirin CLSA, menurut seseorang yang turut sama hadir"

"Dengan penuh harapan, beliau menambah “Kami sekarang bergerak ke arah zaman pluralistik, dunia kepelbagaian budaya. Pergerakan ini menyebabkan saya menjadi seorang yang optimis.”


Kemudian penulis membuat kesimpulan kata-kata Anwar seperti berikut; "Jadi, untuk mengambilkira formula terdahulu, (dituduh agen Yahudi), adakah Anwar Ibrahim baik dari kacamata Yahudi ?. Mungkin..

Apa motif Anwar membangkitkan isu beliau dituduh sebagai "Agen Yahudi", di depan pelabur asing ? Bukan kali pertama beliau menyebut perkara ini, bahkan kerap kali, setiap kali menyertai forum di luar negara. Apa maksudnya diulang-ulang sendiri, tuduhan itu ke atas dirinya ?

Kemudian, Anwar sendiri memberi jawapannya, bahawa tuduhan itu tidak memberi apa-apa kesan kepadanya dan mendakwa masyarakat di Malaysia yang majoriti Melayu - Islam telah menerima tuduhan itu secara positif, kerana tidak lagi fanatik kepada agama, sebaliknya telah menjadi masyarakat pluralistik (sama rata termasuk dalam agama).

Anwar turut mendakwa masyarakat Melayu - Islam sudah semakin pluralistik (tiada lagi Islam mendominasi agama lain atau bangsa Melayu mendominasi bangsa lain) dan atas premis itu, beliau semakin optimis (yakin positif) dengan usaha-usaha yang dilakukan di Malaysia.

Berdasarkan kata-kata Anwar itu, penulis BusinessWeek membuat kesimpulan dengan persoalan yang memberi maksud tersirat. Kata penulis, dengan kata-kata Anwar yang mendakwa dirinya sebagai agen Yahudi, adakah kata-kata itu positif kepada golongan Yahudi? Penulis tulis, MUNGKIN.

Satu lagi unsur tersirat yang tidak dinyatakan dalam tulisan penulis itu, dengan kata-kata Anwar itu yang dakwa dirinya dituduh "agen Yahudi" dan tidak dinafikannya, adakah bermaksud ANWAR benar-benar AGEN YAHUDI ? Jawabnya MUNGKIN.

Untuk memahami maksud sebenar, Bruce Einhorn, penulis dari Businessweek terhadap Anwar, klik di sini.

Kenapa BusinessWeek tidak kupas ucapan ekonomi Anwar ?

Setelah membaca keseluruhan teks ucapan Anwar bertajuk "Keynote address on US financial turmoil and the future prospects for Asean economies", baru saya faham kenapakah penulis BusinessWeek itu tidak berminat mengupas idea-idea Anwar berkenaan dengan kegawatan ekonomi Amerika dan kesannya kepada ASEAN.

Sama seperti komen-komen pelawat laman AnwarIbrahimblog, mengkritik ucapan Anwar itu tidak ada keistimewaan, penuh dengan prejudis dan ilusi, menggunakan ayat bombastik, tanpa fakta yang bernas.

Membaca teks itu, kita merasakan teks itu bukan dibuat oleh bekas Menteri Kewangan Malaysia, sebaliknya dibuat oleh seorang tokoh politik yang mementingkan retorik politik tanpa asas yang kukuh.

Beberapa komen daripada pelayar yang membaca teks itu juga menyimpulkan, pidato Anwar lebih kepada 'angkat bakul sendiri' tetapi gagal menyediakan resolusi untuk menangani kesan kemelesetan ekonomi di Amerika ke atas ASEAN.


Atas premis ini, baru saya faham kenapa penulis BusinessWeek tidak berminat mengupas intipati ucapan Anwar, sebaliknya lebih berminat menyorot persoalan semasa sesi soal jawab apabila peserta bertanya berkaitan Anwar dan Yahudi.

Klik ucapan Anwar di sini. Buat analisis sendiri dan baca semua komen-komen yang telah diberikan.

Latar belakang penganjur ?

Penganjur forum ini adalah CLSA-Asia-Pasific-Markets, yang beribu pejabat di Hong Kong.

CLSA-Asia-Pasific-Markets ditubuhkan pada tahun 1986 oleh Gary Coull,warganegara Kanada yang menetap di Amerika dan Jim Walker ,warga Scotland, dibesarkan di Australia

Kedua-dua mereka adalah bekas wartawan News Corporation milik Rupert Murdoch

Siapa Rupert Murdock ? Beliau adalah Yahudi Australia yang menetap di Amerika. Syarikatnya merupakan pemilik media antarabangsa termasuk; "The New York Times", "The Wall Street Journal", "The Washington Post", "The Times", "The Daily Express", "The News Chronicle", "The Daily Mail", "The Observer", "The Mirror", "The Sun" "The Times", "Majalah Time", "Newsweek", "U.S. News", "World Report" dan lain-lain.

Beliau pernah mendapat hadiah Bintang David, sebuah penghargaan tertinggi yang disampaikan oleh warga Yahudi-Israel. Klik di sini

Kedua anak buah Rupert Murdock ini kemudianya menubuhkan CLSA dengan bantuan kewangan dua buah bank Perancis Credit Lyonnais, dan Crédit Agricole.

Selain di Hong Kong, CLSA mempunyai ofis di London dan New York.

CLSA adalah satelit badan pemikir kumpulan Parti Demokrat Amerika di Asia di bawah Clinton 'Global Initiative', kepunyaan bekas Presiden Amerika, Bill Clinton. Klik di sini. dan di sini

Hakikat sebenar di belakang CLSA adalah peniaga-peniaga Yahudi Amerika melalui syarikat Morgan Stanley dan Goldman Sachs Group menjalankan perniagaan di Asia.

Siapa di belakang Morgan Sanley dan Goldman Sachs Group ?

Bukan menjadi rahsia lagi di belakang kedua-dua syarikat gergasi ini adalah neo-konservatif Amerika yang sedang memiskinkan dunia melalui manipulasi kawalan harga minyak dunia. klik di sini.

Adakah ini bermakna Anwar bersuhabat dengan pedagang Yahudi yang memanipulasikan harga minyak dunia ?


Janji-janji Anwar kepada pelabur asing

Kedatangan Anwar dalam forum CLSA di Hong Kong, 25 September lalu bukanlah kali pertama. Beliau dijemput semula selepas pengumuman mengenai "projek 16 September" menemui kegagalan.

Dalam ucapan Anwar menakutkan pelabur asing dengan mengambarkan ekonomi Malaysia sangat teruk disebabkan isu pentadbiran dan korupsi. Dakwanya, ekonomi Malaysia akan pulih semula sekiranya beliau berjaya menjadi PM.

Kata Anwar, "Our agenda for Malaysia is clear. Revive the lagging economy by adopting market friendly policies and take decisive action to cure the festering sore of corruption and cronyism that has decimated the judiciary, rendered the anti-corruption impotent and leeched billions of dollars from the state coffers – by Morgan Stanley’s account in the amount of at least $10 billion per year. Restore faith in the institutions of governance both domestically and internationally so that investors will once again find the country an attractive destination for their long-term investments. Among other things, this means strict adherence to the rule of law and an immediate end to draconian statutes that would allow the powers that be to detain their adversaries willy-nilly and without due process"

Anwar di CLSA, Singapura, 20 Mei 2008


Kali pertama Anwar hadir dalam program CLSA yang diadakan di Singapura pada 20 Mei 2008. Ketika itu Anwar menyampaikan ceramah bertajuk "Malaysia’s Defining Moment and the New Economic Agenda". Klik di sini.

Dalam program itu, Anwar telah berjanji kepada pelabur-pelabur asing, sekiranya beliau berjaya memerintah Malaysia, satu dasar terbuka kepada pelabur-pelabur luar akan diperkenalkan. Caranya dengan menghapuskan sistem yang menjaga hak kaum Bumiputera (DEB) dan diperkenal dasar baru yang dinamakan New Economic Agenda (NEA).

Kata Anwar, "A New Economic Agenda has been crafted borne of a long-term strategic vision to develop Malaysia into a prosperous and dynamic society competitive not just in the region, but in the world. We are not talking about knee-jerk reactions or strategies calculated to gain political mileage. This Agenda is a comprehensive program that we earnestly believe is sustainable in the long run"

Untuk menggambarkan apakah yang dimaksudkan Agenda Ekonomi Barunya itu, Anwar menjelaskan begini;

"That is why our New Agenda is not purely economic. Its viability depends very much on observing the principles of democracy, socio-economic justice, equal economic opportunities and religious freedom."

Bermakna menurut Anwar Agenda Ekonomi Barunya bukan sekadar perubahan dari segi ekonomi semata-mata iaitu membuka hak sama rata antara Bumiputera dan bukan Bumiputera tetapi juga sama rata dari segi agama.

Apakah maksud "religous freedom" (kebebasan beragama) yang dimaksudkan Anwar di depan pelabur asing di Singapura itu ?

Persoalan mengenai kebebasan beragama menjadi keutamaan Anwar, kerana semasa di Hong Kong, beliau sekali lagi menegaskan bahawa beliau merencana ke arah masyarakat "pluralistik" (persamaan antara agama).

Apakah maksud Anwar apabila beliau menulis begini di dalam blognya, "Saya telah bertemu dengan ramai pengurus dana di rantau ini, yang mewakili aset yang berjumlah USD 1 trillion dan mereka telahpun menyatakan sokongan mereka kepada perubahan menyeluruh di Malaysia termasuklah kebebasan kehakiman, media dan pihak polis serta agensi pencegah rasuah yang lebih professional, juga peraturan yang mesra pelabur dan jaminan tiadanya campur tangan ahli politik di dalam pengurusan Bank Negara" klik di sini

Apakah ini ada kaitan dengan janji Anwar kepada calon-calon BN yang mahu melompat parti, boleh berunding dengannya di Hong Kong atau Singapura ? Klik di sini

Berdasarkan intipati ucapan Anwar seperti di atas dan tulisannya, apakah yang pihak pelabur asing fikirkan tentang Anwar dan kenapakan Anwar pula membuat janji-janji besar terhadap dasar-dasar Malaysia kepada pelabur asing ?

Dan apa pula kita sebagai rakyat Malaysia fikirkan tentang Anwar ? klik di sini

AIDC
12 Oktober 2008
http://aidc-editor.blogspot.com
aidceditor@yahoo.com

Baca artikel lain berkaitan

1. Anwar Ibrahim Malaysia : Pisau Milik Wolfowitz di Belakang Negara Asia

2. Perjanjian Anwar & penaja, jika jadi PM 16 September..

3. Anwar Ibrahim 100 Tokoh Dunia (TIME)

4. Adakah Anwar berstatus warganegara Amerika?

5. Dari Permatang Pauh ke Putrajaya : Anwar jadi PM 16 September ?

6. Bagaimana IRI bantu Anwar Ibrahim jadi PM, 16 September?

7. Bukan setakat Condoleeza Rice..Al Gore pun sokong Anwar

4 ulasan:

sumandak bayu berkata...

Sebagai seorang penceramah kita kena tahu sape audiens kita kalo mereka majoriti golongan guru kita akan guna teks yang lebih kepada pemahaman seorang guru...

Dalam konteks Bro Anwar yang pigi kat Hong Kong tu dah nyata 'audiens' dia lebih banyak orang YAHUDI... maknanya ape un cakap Bro Anwar ni dah boleh dikira orang YAHUDI....

Dalam kata lain, simple aje Sumandak nak jelaskan. Orang Yahudi skang ni berminat kepada 'agen' yang satu bangsa, satu agama dan satu negara tetapi boleh salurkan fahaman YAHUDI inilah era baru penjajahan yang bakal negara kita hadapi...

LU PIKIRLAH SANDIRI BRo

Tanpa Nama berkata...

salam.

apabila saya membaca artikel yang mendedahkan siapa anwar atau siapa di belakang anwar, saya selalu memikirkan kesan jangka panjang yang mungkin dihadapi oleh generasi akan datang; lebih-lebih lagi jika benar-benar anwar akan berkuasa.

kita sedia maklum, rangkaian hubungan dan rantaian 'persekongkolan' seperti ini tidak mungkin berlaku dalam tempoh yang singkat. begitu juga, rangkaian dan rantaian ini tidak akan kekal jika tidak dipupuk dan tidak direncanakan masa depannya - strategi, mekanismenya, dan manusia yang mewarisinya.

apa yang pasti, tentu sudah direkrut 'orang-orang' yang sealiran pemikiran atau orang-orang yang bakal mewarisi pemikiran anwar (liberalisme dan pluralisme) demi merealisasi jangka hayat pengekalan 'kuasa' anwar dan penajanya di rantau ini.
tambahan pula, anwar bukan muda lagi - dia memerlukan back-up untuk itu.

dan sebagai pemerhati yang peka, dan sebagai team yang melakukan pemetaan rangkaian dan rantaian ini, saya kira team aidc sudah mengenal pasti siapa yang menjadi back-up anwar untuk masa akan datang - aspek public relationnya, think tanknya, dan talibarutnya.

jadi, saya harap aidc dapat 'menyimpan' dan menganalisis segala yang berkaitan dengan 'masa depan' rangkaian dan rantaian ini untuk juga diperhatikan dan didedahkan, mengikut keperluan dan kesesuaian masa. pemikiran sepertimana anwar tidak akan berhenti jika indoktrinasasi sudah bermula seawal 1998. and it wont stop walaupun anwar tidak jadi berkuasa.

penat. saya tahu ini kerja yang memerlukan ketahanan mental dan fizikal, juga spiritual. tapi saya juga tahu team aidc mempunyai kekuatan luar biasa ini. untuk itu, saya ucapkan syabas dan terima kasih.

wassalam.

Tanpa Nama berkata...

kenali siapa anwar, sila layari http://medan-info-kita.blogspot.com

Atui Dtabasan berkata...

persoalan yang timbul ialah...
siapa para pelabur tersebut. Pendapat kita ialah pelabur tersebut terdiri daripada pelabur 2nd gred atau pelabur yang sangat diulangi sangat suka kepada mainan spekulasi. Paling conggak pun para pelabur itu dibayar kehadiran mereka. Mustahil pelabur ingin mendengar peluang-peluang pelaburan 'atas angin' melabur kepada kerajaan yang belum wujud, lebih buruk lagi mereka amat mudah mempercayai bahawa Anwar 'akan' menjadi PM jadi nilaikanlah kelas para pelabur ini atau barangkali motif di sebaliknya.