MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

15 Okt 2008

Hak Keistimewaan Bumiputra akan dihapus dalam Agenda Ekonomi Baru, kata Anwar



Hak Keistimewaan Bumiputra akan dihapus dalam Agenda Ekonomi Baru, kata Anwar


PETALING JAYA : Masyarakat bumiputera bersedia kepada perubahan di bawah Agenda Ekonomi Baru kerana ia akan diteruskan dengan didasari oleh tindakan tegas untuk membantu yang miskin dan yang dipinggirkan, kata pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata bahawa Agenda Ekonomi Baru menghargai komposisi pelbagai kaum di Malaysia, dan oleh yang demikian, ia diperkukuhkan dengan satu dasar untuk menggalakkan dan memelihara satu masyarakat yang toleran dan pelbagai.

“Kebimbangan seperti agenda seperti itu akan menghakis hak bumiputera ada tetapi disebabkan oleh soal perkauman yang dimainkan berulang kali oleh sesetengah pemimpin UMNO, ini akan menjadi faktor utama kegagalan agenda baru ini.

“Biar saya ulangi bahawa tiada tolak ansur untuk kepentingan bumiputera kerana kita komited dalam membina sistem baru yang adil dan saksama. Tiada siapa yang akan ditinggalkan di belakang berdasarkan kaum atau agama.” Katanya pada Selasa dalam ucapan dasar di CLSA Corporate Access Forum, Singapura.

Dalam memberikan gambaran pelan tindakan ekonomi Pakatan Rakyat apabila mereka menubuhkan Kerajaan Persekutuan, Anwar menambah bahawa “ tidak seperti skim semasa, Agenda Baru akan meletakkan mekanisme di tempatnya bagi memastikan bantuan ekonomi sampai kepada mereka yang paling memerlukan.”

Kepada pengkritik yang menyatakan bahawa langkah ke arah ekonomi pasaran bebas yang tidak lagi dikawal oleh peraturan akan menyebabkan instrumen sosial akan dipinggirkan, beliau menjawab mereka tidak berniat untuk tidak menunaikan janji pilihan raya yang turut mengandungi penggalakan keadilan sosial.

“Bila-bila masa yang sesuai, kami ringankan beban akibat pasaran bebas dengan dos yang sesuai melalui campur tangan negara untuk memperbaiki ketidakadilan sosial yang disebabkan oleh permainan kuasa pasaran yang sebenar.

“ Kami fikir kami tidak perlu memohon maaf di atas sokongan terhadap dasar untuk minyak, penjagaan kesihatan dan pendidikan yang diambil kira untuk meringankan beban kenaikan sara hidup,”katanya.

“Kami namakan ini ekonomi berperikemanusiaan.”

Anwar juga mengatakan bahawa Pakatan rakyat tiada niat untuk menghapuskan prinsip tindakan bersungguh-sungguh yang digariskan dalam Dasar Ekonomi Baru, “tetapi kami akan menggunakannya untuk semua kaum berdasarkan keperluan,” katanya.

Nota : Artikel terjemahan AIDC daripada TheStar online, 21 Mei 2008. Tajuk asal artikel ini, >"New Economic Agenda will not compromise rights of bumiputras, says Anwar"


1 ulasan:

agas berkata...

ini org sgt celaka....klau dia nak hapuskan hak istimewa bumiputera...aku rasa kelaka..dulu tu dia masuk universiti pun atas tiket kuota bumiputera gak..pastu dlm 3rd class..nk kata otak udang mcm kesian tapi tu lah..

syukurlah patutnya..tlg bumip. yg lain..bukan nak hapuskan..ni namanya nak menjahanamkan..

sudahnya dia nak