MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

19 Sep 2008

ANWAR IBRAHIM; JAMALUDDIN AL-AFGHANI VERSI BARU


ANWAR IBRAHIM; JAMALUDDIN AL-AFGHANI VERSI BARU

Secara ringkasnya, Artikel berkenaan adalah berkaitan dengan cabaran KorbanDemokrasi kepada Anwar Ibrahim; seorang pejuang gigih Demokrasi, yang juga merupakan Ketua Umum Partai Keadilan Rakyat supaya membuktikan tuduhan beliau terhadap Sheikh Usamah Bin-Laden hafidzahuLlah. Anwar Ibrahim dalam salah satu tulisan beliau yang bertajuk "Pertumbuhan Demokrasi Adalah Jawapan Kepada Keganasan" (Growth of Democracy Is the Answer to Terrorism) dalam International Herald Tribune telah menyatakan bahawa Sheikh Usamah Bin-Laden hafidzhahuLlah sebagai PEMBIAYA KEGANASAN DAN PEMBUNUHAN SERTA PEMBAWA KEMUSNAHAN.

Tujuan Anwar Ibrahim menulis Artikel berkenaan adalah untuk menegaskan bahawa program pendemokrasian adalah merupakan jalan terbaik bagi melahirkan kebebasan yang sebaik-baiknya di Dunia Islam yang dengan itu 'manusia-manusia pengganas' seperti Sheikh Usamah Bin-Laden serta sahabat-sahabatnya diberi ruang untuk menyuarakan pendapat mereka tanpa dikongkong oleh regim-regim despotik yang sekarang ini menguasai Dunia Islam.

Anwar Ibrahim juga menagih simpati dan merayu sokongan Barat; Amerika dan sekutu-sekutunya, agar 'memberi bantuan' kepada Pertumbuhan Demokrasi dan keterbukaan agar ianya berkembang-biak dengan sebaik-baiknya di Dunia Islam. Anwar Ibrahim sentiasa berusaha juga untuk mengambarkan betapa kini di Dunia Islam telah wujud satu gelombang yang besar yang dinamakan sebagai Renaisans Islam atau Pembaharuan Islam melalui usaha-usaha pendemokrasian tersebut.

Apa yang berlaku kini hanyalah satu lagi fasa kepada proses Pembaharuan Islam itu yang mana ianya adalah pula berkesinambungan kepada gerakan-gerakan pembaharuan yang telah lama berlaku di Dunia Islam sejak dari Abad ke 19 lagi.

Pada Abad ke 19 dan 20, menurut Anwar Ibrahim, telah lahir para intelektual-intelektual agama, sasterawan-sasterawan, reformis-reformis, lelaki dan wanita yang melalui warisan merekalah idea-idea demokrasi dan reformasi itu berterusan dibawa oleh warisan-warisan Muslim kini. Dalam ucapan Anwar Ibrahim yang bertajuk "Masadepan Demokrasi Muslim" (The Future Of Muslim Democracy) di Universiti Georgetown, Amerika Syarikat pada 1hb Disember 2005, Anwar Ibrahim memberi contoh pembangun-pembangun serta pendiri-pendiri idea-idea Demokrasi Islam dan Reformasi Islam yang amat beliau kagumi itu.

Anwar Ibrahim menjelaskan tentang kritikan-kritikan yang disuarakan oleh Abdul Rahman Al-Kawakibi (Al-Kawakibi) terhadap Empayar Othmaniyyah (Khilafah Islamiyyah Othmaniyyah) di Turki yang mana Anwar Ibrahim menganggap kritikan Al-Kawakibi itu adalah terhadap sebuah Regim Despotik Othmaniyyah yang bermaharaja lela kezalimannya. Anwar Ibrahim juga menjelaskan tentang satu figur yang bernama Riffat At-Tahtawi sebagai seorang yang mengagumi Institusi-Institusi Demokratik di Peranchis. Riffat At-Tahtawi menyatakan sedemikian di dalam karangan beliau yang bertajuk "Seorang Imam di Paris" (An Imam in Paris).

Anwar juga menyebut nama-nama lain yang dianggap sebagai 'orang-orang besar' suara pembebasan seperti Taha Hussein dan seorang puteri Jawa; Radin Kartini, seorang pejuang feminis Indonesia (Radin Ayu Kartini ini ada menyatakan bahawa dunia akan lebih aman jika tidak ada Agama yang memberi sebab-sebab untuk pertikaian, dosa dan perselisihan). Kehidupan Radin Kartini telah dibukukan oleh seorang Orientalis Barat; JH Abendanon, dengan tajuk "Dari Kegelapan Kepada Cahaya" yang menghimpun himpunan-himpunan warkah Radin Kartini berhubung kebebasan wanita kepada sahabat-sahabat beliau di Barat di ketika hayat beliau.

Anwar Ibrahim seterusnya berkata bahawa, "Ianya adalah keinginan manusia untuk bebas, kemeluatan terhadap kezaliman despotik dan pernindasan: yang memotivasikan orang-orang Islam, samaada mereka itu Arab, Melayu (atau Jawa), Parsi atau Afrika untuk menagih kepada demokrasi. Keinginan mereka ini telah pernah diasuh, dikembang-biak dan kemudiannya dikhianati, tetapi ianya kini telah mula semula mencapai momentum yang tidak pernah dapat dilihat sebelumnya.

Berdasarkan kepada prinsip dan keinginan inilah saya merasakan bahawa orang-orang Islam dan Amerika adalah rakan secara tabii. Ianya adalah suatu persekutuan yang boleh dan wajib diteruskan bagi menjadikan dunia ini kembali selamat untuk demokrasi". Beliau kemudiannya bertumpu kepada cabaran-cabaran yang ada di Dunia Islam dan mengolah pandangan beliau berhubung peranan-peranan yang sepatutnya diambil oleh sekutu Amerika bagi menjamin terlaksananya cita-cita reformasi, kebebasan dan demokrasi sebagaimana yang difahaminya.

Melalui kenyataan di atas dapatlah kita membuat sedikit sebanyak analisis dan pertimbangan berhubung kedudukan Anwar Ibrahim, falsafah pandangan hidup beliau serta sumber-sumber yang beliau yakini dan ini pula bolehlah dibandingkan dengan pandangan yang disepakati kewibawaannya serta kesahihannya dalam khazanah peradaban dan tamadun keilmuan Islam. Sebelum kita mula mendalami kajian perbandingan ini dan bagi mempastikan kejelasan perspektif ketika analisis dibuat, ada baiknya disenaraikan kesemua aliran pemikiran yang dibawa oleh Anwar Ibrahim tersebut.

Secara ringkasnya aliran pemikiran Anwar Ibrahim adalah;

1. Anwar Ibrahim percaya bahawa Program Pendemokrasian adalah merupakan jalan terbaik bagi melahirkan Kebebasan yang sebaik-baiknya di Dunia Islam.

2. Program Pembaharuan Islam yang dipelupur oleh Anwar Ibrahim ini diyakini oleh beliau sebagai satu kesinambungan kepada gerakan-gerakan pembaharuan yang telah lama berlaku di Dunia Islam sejak dari Abad ke 19 lagi.

3. Anwar Ibrahim meminta sokongan Barat; Amerika dan sekutu-sekutunya, agar 'memberi bantuan' kepada Pertumbuhan Demokrasi dan keterbukaan agar ianya berkembang-biak dengan sebaik-baiknya di Dunia Islam.

4. Anwar Ibrahim mengiktiraf dan mengagumi pembangun-pembangun serta pendiri-pendiri idea-idea Demokrasi Islam, Reformasi Islam, Feminis dan Kebebasan iaitu Abdul Rahman Al-Kawakibi, Riffat At-Tahtawi, Taha Hussein serta Radin Ayu Kartini.

5. Anwar Ibrahim berpendirian bahawa Khilafah Islamiyyah Othmaniyyah adalah merupakan sebuah Regim Despotik yang bermaharaja lela kezalimannya serta penindas.

6. Anwar Ibrahim percaya bahawa orang-orang Islam dan Amerika adalah rakan sekutu secara tabii dan persekutuan ini wajib diteruskan bagi menjadikan Dunia Islam kembali selamat untuk demokrasi.

7. Anwar Ibrahim menanggap bahawa mereka-mereka dari kalangan Ummat Islam yang memiliki pendirian seperti Sheikh Usamah Bin-Ladin hafidzahuLlah dan sahabat-sahabat beliau sebagai insan yang menjadi pengganas disebabkan ketiadaan kebebasan yang diberikan kepada mereka.

8. Anwar Ibrahim menuduh Sheikh Usamah Bin-Ladin hafidzahuLlah dan sahabat-sahabat beliau sebagai pembiaya keganasan dan pembunuhan serta pembawa kemusnahan.

9. Anwar Ibrahim amat kagum dengan gagasan-gagasan ‘ilmiah, sains, falsafah dan sastera dengan mengambil Ibn Sina sebagai contoh ahli falsafah yang dikira oleh beliau sebagai antara produk terbaik yang patut diteladani oleh Ummat Islam.

Berdasar kepada Aliran Pemikiran Anwar Ibrahim (Anwariyyah) ini, KorbanDemokrasi kemudiannya akan cuba, dengan penuh pengharapan kepada petunjuk dan pertolongan Allah subhanahu wata'ala; sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui dan Maha Adil, untuk melakukan pertimbangan berdasarkan kepada Neraca Keadilan Islam mengikut tradisi keilmuan Islam dan pandangan-pandangan yang telah disepakati yang berpaksikan kepada Risalah RasulNya yang mulia Nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wassalam terhadap aliran permikiran yang dibawa oleh Anwar Ibrahim ini.

sumber - Korban-demokrasi

Artikel berkaitan :

1. VERSI BARU ANWAR IBRAHIM; JAMALUDDIN AL-AFGHANI

2. Anwar percaya Demokrasi Amerika Jalan Terbaik Umat Islam

3. ISRAEL TETAP MEMUSUHI ISLAM SELAMANYA..

Tiada ulasan: