MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

25 Okt 2009

Pimpinan PAS bertelagah angkara siapa?

Oleh my longest yard, AIDCclub

Aduh...pening kepala kita semua dibuatnya. Macam-macam hal. Macam-macam kerenah dan gelagat. Buat kita geleng kepala menyaksikan drama terbaru ni.

Apa yang saya maksudkan adalah kerenah politikus-politikus dalam Parti Islam Semalaysia (PAS). Terbaru Mursyidul Am PAS mencadangkan parti itu mengadakan muktamar khas bagi membincangkan isu "dua tiga kerat pemimpin bermasalah", termasuk presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.


Desakan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu dibuat ekoran kemarahannya terhadap beberapa lagi pemimpin parti, antaranya Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hassan Ali berhubung isu kerajaan perpaduan.

"Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ini?" tulis menteri besar Kelantan dalam blognya. (http://www.blogtokguru.com)

Marah betul Nik Aziz kali ni. Dulu dia marah pada Timbalan Presiden Nasharudin Mat Isa, juga disebabkan oleh isu yang sama iaitu kerajaan perpaduan. Pasti Nasharudin tak pernah lupa apa 'lirik' yang diucapkan oleh Nik Aziz pada ketika itu. "Kalau benar Nasharuddin nak setuju (dengan kerajaan perpaduan) lebih baik dia masuk Umno, letak jawatan timbalan (presiden PAS) dan di Bachok. Apa buat sampah, menyusahkan."

Benar, itu mungkin masalah dalaman atau masalah rumah tangga dalam PAS tetapi kali ini nampak lebih serius. Perbedaan pendapat yang agak ketara ini lebih merujuk kepada dua kumpulan. Kepimpinan ulama dan kepimpinan erdogan.

Siapa kumpulan ulama? Siapa kumpulan erdogan? Itu saya tidak mahu ulas lanjut. Tepuk dada tanya selera.

Cuma saya ingin bertanya,

Siapa yang melagakan Mursyidul Am dengan Tuan Guru Presiden?
Siapa yang menggunakan pengaruh Mursyidul Am?
Siapa yang merendahkan taraf dan martabat kepimpinan ulama PAS?
Siapa yang menyerang kepimpinan Tuan Guru Hj Hadi?

Semua ahli PAS boleh buka diari masing-masing. Tengok dan renung balik kronologi setiap peristiwa yang menjurus kepada timbulnya dua kumpulan dalam PAS. Apakah punca sebenar? Ya...16 September 2008 adalah jawapannya.

Anwar janjikan Pakatan Rakyat akan memerintah Malaysia pada 16 September. Bila Anwar buat sidang media, ia turut dihadiri kumpulan erdogan PAS. Kononnya nak jadi menteri atau timbalan menteri. Slogan "We have the numbers, we have the numbers" diulang. Erdogan PAS pun ikut percaya. Habis semua orang mengharap lebih-lebih lagi pemimpin yang kemaruk pangkat dalam PAS.

Bila Dato' Mustafa Ali membuat kenyataan bahawa tidak akan terbentuk kerajaan PR pada 16 September, maka terkinja-kinja kumpulan erdogan menyerang Dato' Mustafa. Presiden PAS juga ada menyebut tentang angan-angan Mat Jenin bila memperkatakan tentang kerajaan baru pada 16 Sept.

Anwar dengan teknik mencucuk jarum liberalnya secara serang hendap ke dalam PAS melalui kumpulan erdogan ternyata berkesan. Dan kini dia hanya tersenyum melihat pimpinan PAS bertelagah sesama sendiri.

sumber - my longest yard

Tiada ulasan: