MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

20 Okt 2009

Anwar Silap Besar Saman Dr M



KUALA LUMPUR - Dari cakap-cakap yang sampai ke pengetahuan kami di ERA BARU, bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menukar fikiran menyaman bekas bosnya, Tun Dr. Mahathir Mahamad.

Difahamkan Anwar berbuat begitu setelah mendapat nasihat dari pelbagai pihak bahawa tindakan beliau itu akan hanya merugikan beliau selain dari kredibiliti beliau akan bertambah buruk.

Anwar juga telah diingatkan bahawa tindakan beliau itu sama ada menang atau kalah tidak akan memberi faedah atau manfaat kepada beliau melainkan sekadar melepaskan geram.

Tambahan lagi setelah mereka membaca dan menghalusi keputusan Mahkamah Persekutuan yang diadili oleh: 3 orang hakim iaitu Datuk Abdul Hamid Mohammad, Tengku Datuk Baharuddin Shah Tengku Mahmud dan Datin Paduka Rahmah Hussain, mereka sependapat dengan ketiga-tiga hakim yang yakin bahawa Anwar sememangnya ada melakukan liwat seperti yang dituduh hanya Anwar bernasib baik benar kerana terlepas dari menerima hukuman seterusnya disebabkan saksi penting dalam kes tersebut, Azizan Abu Bakar tidak dapat mempastikan hari dan waktu beliau di liwat oleh Anwar.

Dalam pada itu Tun Dr. Mahathir dalam kenyataannya baru-baru ini memberitahu bahawa beliau masih menunggu tindakan selanjutnya dari pihak Anwar kerana tempoh 14 hari yang diberikan kepada beliau untuk menjawab affidavit Anwar telah lama tamat.

Di sini disiarkan affidavit Tun Dr. Mahathir sebagai membela diri melalui peguamnya, V.K. Lingam & Co. terhadap surat tuntutan defamation (saman malu) yang diterimanya daripada peguam Anwar, S.N. Nair & Partners seperti berikut:

1. In its decision of 2nd September 2004, to which you referred on your letter, the Federal Court had in fact made a specific finding of fact that your client was actually involved in homosexual activities. The Federal Court had held in its judgement that:-

"... we find evidence to confirm that the appellants [Dato' Seri Anwar bin Ibrahim and Sukma Darmawan Sasmitaat Madja] were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen."

2. The above finding of fact by the highest court in our country which is final and conclusive clearly proves that your client was in fact involved in homosexual activities.

3. Moreover, your client has previously sued our client in respect of the same or substantially similar words as those of which your client now complains. That previous libel action was struck out by the High Court on 30th August 1999 on grounds which included the ground that the defence of justification was available to our client on account of the convictions of Dr. Munawar Ahmad Anees and Sukma Darmawan Sasmitaat Madja for allowing your client to sodomise them.

4. Your client's appeal was unanimously dismissed by the court of Appeal and your client's application for leave to appeal to the Federal Court was also unanimously dismissed, in each case on grounds which included the ground that the High Court judge had correctly addressed the issue of justification. The decision on that issue in that case is final and conclusive as between the parties to it.

Tidak syak lagi Anwar telah menghalusi affidavit di atas dan mungkin juga setelah membaca artikel dalam akhbar ini keluaran dulu yang bertajuk "Anwar Buat Kesilapan Besar Saman Mahathir", maka itu beliau terpaksa berfikir banyak kali sebelum meneruskan saman beliau terhadap Tun Dr. Mahathir.

Tambahan lagi usaha-usaha Anwar menyaman Tun Dr. Mahathir sebelumnya dalam hal sama telah gagal apabila ditolak oleh Mahkamah Tinggi pada 30 Ogos 1999. Rayuan Anwar kepada Mahkamah Rayuan juga telah ditolak dan rayuan beliau seterusnya kepada Mahkamah Persekutuan turut menerima nasib yang sama.

Anwar juga tentu menyedari tentang risiko yang tinggi dan perasaan isteri serta anak-anak beliau yang bakal menanggung tekanan dan perasaan malu apabila kisah lama beliau terbongkar dan didedahkan semula secara meluas dan mungkin juga cerita-cerita baru akan timbul dan diketahui umum.

sumber - idealis mahasiswa


Tiada ulasan: