MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

20 Okt 2009

Anwar kata, Zaid tidak bergaduh dengan Azmin ?

Oleh tomyampoktek, AIDCclub

"Saya dan Zaid ok , dia bercuti bukan sebab gaduh dengan saya, dia nak pergi Haji" Mungkin itulah kata Azmin Ali pada Dr. Lolo, Ahli Parlimen Titiwangsa.

Pergolakan dalaman pucuk pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) khususnya di Sabah kini kian terbongkar menyusuli pelantikan naib presiden PKR, Encik Azmin Ali, sebagai ketua perhubungan di negeri Sabah.

Naib presiden PKR, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, dilaporkan mengatakan 18 pemimpin dari 23 bahagian parti itu di Sabah telah menandatangani satu memorandum untuk menyuarakan bantahan terhadap kepimpinan Azmin Ali kepada penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Difahamkan memorandum itu dipendam oleh Anwar Ibrahim tanpa memberi respon tindakan.

'Persoalannya ialah bukan sama ada pelantikan beliau diterima atau tidak. Tetapi ia mengenai keputusan tertentu yang dibuat oleh beliau,' luah Dr Jefrey dalam keadaan kecewa di Lapangan Terbang Kota Kinabalu, semasa menyambut ketibaan Datuk Zaid Ibrahim di Sabah.

Tindakan Dr Jeffrey dan PKR sebahagian PKR Sabah menolak pimpinan Azmin dikatakan berpunca dari tindakan yang dibuat Azmin tidak merujuk dan berbincang dengan pucuk pimpinan di Sabah.

Dikatakan separuh daripada 25 ketua bahagian PKR mahu Azmin ditukar digantikan segera dengan seorang ketua PKR yang berasal dari Sabah.

Kelalutan perebutan jawatan di Sabah itu telah mengheret sama Zaid Ibrahim kedalam kemelut dengan Azmin Ali, hingga dilaporkan Datuk ZaidIbrahim terpaksa bercuti enam bulan dan tidak menghadiri mesyuarat biro politik PKR, atas alasan campurtangan Anwar Ibrahim yang meyebelahi Azmin.

Pengarah strategi PKR, Tian Chua, sewaktu ditanya apakah benar Datuk Zaid mengambil cuti kerana berselisih faham dengan Encik Azmin Ali, Chua seolah cuba menutup isu tersebut dengan hanya mendiamkan diri dan enggan memberi sebarang ulasan.

Hari ini Anwar juga seolah cuba menyembunyikan krisis dalaman PKR itu,"Beliau mengambil cuti kerana mahu mengerjakan haji dan menyelesaikan urusan peribadi yang lain" kata Anwar seperti ditukil dari akhbar Sinar Harian. Sementara Azmin pula menyalahkan pihak media yang memperbesar dan mempermainkan isu tersebut.

Secara tiba-tiba juga Zaid Ibrahim hari ini pula menafikan ada pergeseran sebagai punca dia bercuti 6 bulan. Sedangkan sebelum ini dia sendiri yang menyatakan Anwar menghalangnya dari campur tangan krisis di Sabah kepada MStar.

Itulah helah dan tipu daya Anwar, genap lebih setahun selepas kegagalan penubuhan kerajaan 16 September dilaksanakan. Anwar masih mampu beretorik mengenai mantapnya organisasi parti PKR.

Anwar sebolah mungkin cuba menyembunyi konflik dalaman yang berlaku, apatah lagi ia melibatkan Azmin Ali orang kesayangannya.

Seperti kata bekas sahabat karibnya " Azmin telah melakukan pengorbanan yang besar untuk Anwar dan ia tidak dapat ditandingi oleh mana-mana individu di negara ini". Agak-agaknya apakah pengorbanan terbesar yang dilakukan Azmin hingga mampu mengalahkan pengorbanan Ezam ytang sanggup disumbat ke dalam penjara dan ditahan ISA gara-gara membela Anwar.

Mungkin selepas ini Chua Jui Meng terpaksa berhati-hati jika ingin kariernya terus menyala didalam PKR, jika silap langkah Jui Meng pun senasib dengan apa yang berlaku dengan Zaid Ibrahim.

sumber - tomyampoktek


Tiada ulasan: