MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

7 Okt 2009

Anwar Atarturk: Mongol memang jahat- Altantunya?

Oleh pochongmenulis, AIDCclub

Di Bagan Pinang sewaktu berkempen bagi pihak calon PAS dan meraikan sambutan Pesta Tanglung, Bekas MB Perak DS Nizar telah mencadangkan kepada orang Cina agar menolak BN kerana dianggap sama dengan suku kaum Monggol yang suatu ketika dahulu pernah menyerang wilayah-wilayah di negara China dan membunuh ramai orang awam disana.

Tersenyum seketika melihat saranan Nizar ini, kalau begitu jahatnya perangai orang Mongol ini bermakna segala tuduhan dan kaitan Najib dengan Altantunya juga adalah tidak masuk akal kerana Altantunya juga adalah warga Monggolia, memang berdasarkan sejarah orang Monggol memang bengis dan jahat, mereka sanggup melakukan apa sahaja asal niat utama tercapai.

Itulah yang membawa kepada kejayaan golongan nomad masyarakat Monggol menewaskan begitu banyak kerajaan-kerajaan wilayah di China dan seterusnya mewujudkan dinasti sendiri hingga menguasai sebahagian besar benua Asia. Di China, pemerintahan Monggol dikenali dengan nama Dinasti Yuan, dikatakan berlaku perang yang besar antara penduduk asal Cina dengan golongan yang menyokong Disnasti Yuan.

Kalau kita membaca kisah Hulagu Khan - Khabar Hitam dari Timur ,ada diceritakan banyak kisah yang menceritakan pemerintahan Monggol tidak begitu menyenangi masyarakat Islam. Disini timbul persoalan sebenarnya penyebab utama yang membuatkan Hulagu Khan (Monggol) begitu kemaruk ingin memusnahkan kota Baghdad yang lebih dikenali dengan kota 1001 malam selain mahu memenuhi impian datuknya, Gengkis Khan.

Pada zaman pemerintahan Gengkhis Khan, tembok China telah berjaya dirobohkan dan negara itu ditakhluki. Gengkhis Khan selepas itu telah memberi tumpuan kepada usaha-usaha penaklukan di kawasan-kawasan di Timur Tengah.

Kawasan yang menjadi sasaran dan belum ditakhlukinya ialah Kota Baghdad yang dipimpin oleh kerajaan Bani Abbasiyyah. Bani Abbasiyyah dikatakan memerintah selama 508 tahun yang melibatkan sehingga 37 orang khalifah dan yang terakhir ialah Al-Musta'shim Billah (640H-656H). Pada era Abbasiyyah, Kota Bhagdad telah berkembang menjadi pusat perkembangan pelbagai cabang ilmu, sehingga ramai para ilmuwan islam telah dilahirkan dan pelbagai kajian perubatan, sains dan sosio budaya telah dilakukan.

Sewaktu era ini telah muncul nama-nama seperti Ibnu Sina, Al-Razi, Ibnu Hayyan, Imam Hanafi, Imam Malik, Imam Syafie, Imam Hanbali, Al-Khawarizmi dan pelbagai nama lagi yang menandakan kehebatan ilmu dunia islam. Selain itu segala ilmu dari Yunani dan Parsi juga telah turut diterjemahkan dan sebagai puncak kecermerlangan Perpustakaan Baitul Hikmah telah didirikan. Dikatakan juga para penduduk Eropah telah datang ke kota Baghdad untuk mempelajari ilmu pengetahuan dan berlakunya pelbagai pertukaran ilmu dan budaya. Pendek kata, Kota Baghdad pada masa itu bolehlah kita katakan sebagai world center of knowledge.

Namun begitu, apa yang paling sadis sekali terpahat di dalam sejarah Islam, kota Bahgdad yang bagaikan world center of knowledge itu telah dimusnahkan 100% sehingga tidak boleh bangun-bangun lagi oleh satu bangsa yang buta huruf, tidak pandai membaca atau menulis.

Para Sarjana sehingga kini masih memperbincangkan kenapa Hulagu Khan dan konco-konconya sanggup memusnahkan semua buku-buku di Kota Baghdad. Dikatakan semasa itu Kitab-kitab telah dibakar dan abu daripada kitab-kitab yang dibakar itu dibuang ke Sungai Dajlah sehinggakan hitam sungai tersebut.

Ada juga pendapat mengatakan kitab yang dibuang ke Sungai Dajlah telah membuatkan dakwat daripada kitab tersebut menghitamkan Sungai Dajlah. Begitulah hebat banyaknya ilmu masyarakat pada masa tersebut.

Mujur ada Era Uthmaniyyah menyusuli selepas kejatuhan Abbasiyah, Jika tidak mungkin 656H itu adalh tarikh terakhir umat Islam menguasai dunia. Namun begitu, walaupun Empayar Uthmaniyyah ialah sebuah kerajaan yang lebih hebat berbanding Abbasiyyah, namun dari segi kecemerlangan ilmu pengetahuan dan hasilnya pelbagai ilmuan islam, kerajaan Abbasiyyah tidak mampu ditandingi.

Kemusnahan kota Baghdad menjadi titik mula runtuhnya semangat keilmuan di kalangan umat Islam. Walaupun secara lahiriah, tentera Monggol merosakkan kota Baghdad, membakar buku-buku, membunuh rakyat, memperkosa wanita dan lain-lain kejahatan lagi, tetapi jikalau kita betul-betul meneliti peristiwa itu, saya selalu berfikir begini, mungkinkah Hulagu Khan sebenarnya mahu mencabut akar ilmu dari umat Islam yang berpusat di Baghdad pada ketika itu agar umat Islam musnah 100%.

Mungkin boleh dikatakan, walaupun buku-buku umat Islam yang dimusnahkan dan dicampak ke Sungai Dajlah, sebenarnya tentera Monggol juga berjaya mencampakkan sekali roh-roh cintakan ilmu di kalangan umat Islam ke dalam Sungai Dajlah. Adakah hanya Hulagu Khan yang terlibat di dalam konspirasi ini? Saya rasa tidak.

Di dalam buku Hulagu Khan - Khabar Hitam dari Timur ini sendiri, penulis ada menyatakan Hulagu Khan membenci Islam kerana dihasut oleh puak Kristian Eropah. Isteri Hulagu Khan sendiri ialah orang Kristian. Kita perlu sedar juga, peristiwa kemusnahan Kota Baghdad ini berlaku setelah peristiwa Salahuddin Al-Ayubi menewaskan puak Salib di Hittin.

Mungkin akibat masih ada dendam yang belum terbalas, maka Hulagu Khanlah calon yang paling sesuai untuk memusnahkan satu lagi kuasa Islam pada masa itu.

Peristiwa Hulagu Khan di kota Baghdad perlu diambil iktibar dari pelbagai sudut. Mustahil bukan sebuah kuasa besar yang memerintah selama 500 tahun boleh musnah sekelip mata oleh satu kuasa yang buta ilmu pengetahuan jikalau mahu dibandingkan dengan Bani Abbasiyyah sendiri. Itulah sejarah. Bukan tidak pernah dikhabarkan oleh Allah. Jikalau kita melupaiNya, kita akan dibiarkan musnah dengan sejarah yang hampir sama.

Hari ini Altantunya dianggap watak bersih kepada rakyat Malaysia, seolah-olah ia lambang kepada keadilan sebenar. Sehingga ada dikalangan kita mengangap seolah Altantunya adalah seumpama Mahsuri gadis suci yang mati dibunuh oleh pembesar. Namun masyarakat kita secara amnya tidak pernah mengkaji siapa Altantunya dan latar belakangnya. Kalaulah kata-kata Nizar kaum Monggol adalah jahat seperti dilakukan kepada etnik Cina di Tanah Besar, adakah boleh sekarang kita menyiasat siapa Altantunya sebenarnya.

Tulisan semberono yang mengaitkan Najib dengan Altantunya adalah tidak ubah seperti suatu fitnah yang direka-reka. bukankah elok kalau datang perkara seumpama ini kita berpandukan kepada ayat Al_Quran :

“Wahai orang-orang yang beriman, apabila datang kepada kamu seorang yang fasik membawa suatu berita maka hendaklah kamu menyelidiknya terlebih dahulu, supaya kamu tidak (terburu-buru) membuat satu tindakan ke atas satu-satu kaum di dalam keadaan jahil, maka kamu menjadi menyesal kerana tindakan yang telah kamu lakukan (Al-Hujurat: 6). Dalam ayat ini merujuk kepada orang fasik, bayangkan dia orang itu munafik atau sekutu dengannya.

Hari ini tukang yang bawa cerita itu adalah jelas ada kaitan dengan golongan yang bencikan islam dan boleh dipertikaikan kredibilitinya, dari Raja Petra yang mendokong islam Liberal sehinggalah si penulis upahan yang mengamalkan biseksual, Arnaud Dubus, kedua-duanya hanyalah proksi golongan yang mempunyai agenda peribadi dan boleh dipertikaikan kredibiliti.

sumber - pochongmenulis




Tiada ulasan: