MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

10 Sep 2009

Turki Pasca Uthmaniah model terbaik??



Oleh Nkama Nur

"Video ini berkaitan dengan pendirian Anwar tentang kerajaan Khalifah Uthamaniyah, Turki dengan kerajaan demokrasi Republik Turki pimpinan Mustafa Kamal Ataturk

Pandangan Anwar terhadap Khalifah Uthamiyah

Anwar secara tegas dalam ucapannya dia menolak sistem khalifah Uthmaniyah, kerajaan terakhir benteng pertahanan negara Islam di Turki . Baginya sistem khalifah Uthamaniyah itu sangat kejam, menindas dan tidak berhati perut.

Atas alasan di atas, Anwar berpihak kepada Abdul Rehman al-Kawakibi yang menjadi musuh kepada Khalifah Uthmaniyah".

Al Kawakibi (1271-1902) dianggap sebagai ‘Bapa Reformis Moden Dunia Arab’ oleh orientalis Barat. Beliau berusaha menjatuhkan Khalifah Uthmaniyah melalui penulisan buku. Dalam penulisannya dipenuhi dengan fakta rekaan memperburukkan pemeritahan Khalifah serta melaga-lagakan antara penganut Kristian dengan Islam di Turki. Salah satu bukunya yang popular bertajuk “Ummul Qura” (Mother of Towns)."

"Jasa terbesar Al Kawakebi ke atas dunia Islam adalah meruntuhkan ‘Sistem Khalifah Uthmaniyah’ yang menjadi benteng terakhir Islam di Turki dan memunculkan Mustafa Kamal Artatuk yang memperkenalkan sistem sekular berasaskan Demokrasi dan Pluralisme."

sumber - tranungkite


Tiada ulasan: