MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

10 Sep 2009

Recep Tayyep Erdogan tangkap 200 ahli Hizbul Tahrir


Oleh AIDCNews

Agensi berita Turki, Anatolia melaporkan sekitar 200 orang yang disyaki sebagai ahli Hizbut Tahrir telah ditangkap oleh pihak berkuasa di Turki, dua hari sebelum persidangan Khilafah, Hizbul Tahrir Turki, pada Julai lalu.


Pihak berkuasa Turki menuduh ahli-ahli Hizbul Tahrir terlibat dengan kegiatan 'teroris' kerana berusaha mengembalikan semula kegemilangan Islam semasa sistem Khalifah Turki yang sudah berkubur sejak berkurun lamanya.

Sistem Khalifah, Turki berkubur pada tahun 1924, akibat campurtangan penjajah Barat dan menukar negara Turki menjadi Turki Moden, di bawah Mustafa Kamel Ataturk.

Menurut Hizbul Tahrir, Recep Tayyip Erdogan yang memimpin parti AKP sekarang ini adalah penyambung legasi Mustafa Kamel Ataturk.

"Tuduhan teoris adalah berniat jahat untuk menghalalkan penangkapan, sedangkan kami hanya mahu menghadiri persidangan persatuan kami", komen ahli Hizbul Tahrir, di lamannya.

"Erdogan dan pemerintahnya perlu sedar bahawa penahanan itu tidak akan menghentikan semangat ahli-ahli yang berjuang ikhlas kerana Allah", tulisnya lagi.

Sebelum ini, Recep Tayyep Erdogan dan kerajaan Turki telah diiktiraf sebagai model demokrasi terbaik dunia Islam oleh Anwar Ibrahim dan Amerika Syarikat.

Namun begitu dengan penangkapan ini membuktikan demokrasi tidak diamalkan sepenuh di negara itu dan akan menangkap sesiapa sahaja yang dianggap menjadi musuh mereka.

sumber - AIDCNews


Tiada ulasan: