MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

23 Sep 2009

Anwar Atarturk & Hak samarata



Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Menurut Vox Malaysia, hasil kaji selidik yang di jalankan dengan sampel 1000 orang pengundi berdaftar pada pertengahan Ogos 2009 telah memperlihatkan 45% responden rakyat Malaysia masih yakin dengan pimpinan BN, sementara hanya 21% yakin terhadap Pakatan Rakyat dan 28% tidak yakin dengan kedua-dua gabungan politik ini.

Namun begitu, hasil kajian juga memperlihatkan pengundi bukan Melayu khususnya orang Cina masih setia menyokong perjuangan pembangkang. Lanjutan itu keputusan pilihanraya di Permatang Pasir menunjukkan orang Cina 75 % mengundi PAS walaupun hanya 16% responden akan mengundi Parti tersebut dalam bancian awal.

Dalam kajian Vox Malaysia juga memperlihatkan wujudnya perbezaan antara kaum yang ketara dalam hasil soal selidik tersebut. 63% responden orang Melayu yakin kemampuan BN untuk mentadbir, hanya 16% percaya bahawa PR mampu mentadbir. Namun sebaliknya, hanya 11% orang Cina dan 14% orang India menganggap BN berkebolehan mentadbir, sementara 31% Cina dan 28% orang India yakin PR boleh mentadbir. Walaubagaimanapun dikatakan, terdapat 46% orang Cina dan 47% India tidak menunjukkan pendirian yang jelas.

Chan Wei See dari Portal Merdeka Review menyatakan antara punca orang bukan Melayu menyokong PR yang dibawa Anwar ialah mereka menganggap "kesamarataan antara semua kaum" adalah sesuatu yang mustahil akan diperolehi jika mereka menyokong Narisan Nasional, namun tidak mustahil mereka akan menikmati hak samarata tersebut jika mereka bersama Pakatan Rakyat.

Idea Hak kesamarataan ini sebenarnya antara asas prinsip Demokrasi Amerika yang dibawa oleh Anwar selain Pluralisme dan hak sivil serta hak asasi manusia. Dalam konsep hak samarata sesuatu pihak tidak akan menikmati keistimewaan samada dari segi kedudukkan agama, status penduduk asal ataupun bahasa dan ia sebenarnya bercanggah apa yang diamalkan oleh pemimpin islam terdahulu di Zaman Khahilaf Ar-Rasyidin.

Dalam konteks perlembagaan Malaysia, apabila ada golongan yang cuba mempertikai perkara yang sudah termaktub didalam perlembagaan, ia bererti pemimpin tersebut cuba mengubah perlembagaan negara dan seterusnya menghakis kuasa Yang Dipertuan Agung.

Namun begitu adalah suatu perkara yang memelikkan ada pemimpin Islam dalam Pakatan Rakyat sehingga ke hari ini mereka masih sanggup berkompromi didalam hal ini, walaupun banyak golongan didalam PKR atau DAP mengaggap golongan yang melawan arus perubahan ini merupakan orang yang kolot dan konservatif.

Hari ini agenda Hak Asasi Manusia, Hak Kesamarataan dan hak individu begitu giat dihamburkan kepada orang Awam seolah tanpa hak tersebut mereka akan teraniaya. Namun realitinya hak seumpama inilah yang telah menyebabkan Indonesia, Afghanistan, Iraq dan beberapa negera yang terpengaruh dengan idea Amerika ini masih lagi beku dan tidak berupaya bangkit kerana jurang antara kelompok politik semakin melebar dan pelbagai pihak ingin membuktikan mereka adalah pemimpin terbaik, kesannya negara gagal diuruskan dengan baik dan rakyat yang menerima bahana.

Di Indonesia kerana inginkan sesuap nasi rakyat mereka sanggup diupah untuk berdemonstrasi dan dipergunakan pemimpin politik yang ingin mendapatkan kuasa. Manakala di Thailand saban bulan pemimpin politik menjadikan rakyat sebagai benteng utuk menunjuk kuasa kehebatan mereka, ada puak kuning ada puak merah.




Manakala di Iraq dan Afghansitan atas nama Demokrasi juga orang islam setiap hari menjadi korban permusuhan sesama sendiri, hingga pemerintah tidak mampu untuk mengawalnya.


Nah, jika begitu impian yang diinginkan oleh rakyat Malaysia atas hak samarata dan demokrasi perkara tersebut tidak mustahil akan juga berlaku di Malaysia.


Tentu orang Cina masih mengingangi bagaimana orang Indonesia dari pelbagai etnik membakar harta dan perniagaan milik orang cina kerana dikatakan orang cina Indonesia merampak hak orang tempatan. Walaupun orang Cina di Indonesia sudah diasimilasi dengan bahasa dan budaya orang indonesia namun kenapa perkara tersebut masih lagi wujud sehingga ke hari ini di Indonesia. Sikap mencurigai sentiasa wujud memandangkan ekonomi Indonesia dikuasai 90 peratus oleh etnik Cina Indonesia.

Dari situ wujud persoalan adakah hak samarata akan menyebabkan ia Adil kepada semua kaum asal di Indonesia yang merempat kais pagi makan pagi disana. Namun jika inilah yang dipilih ornag Cina di Malaysia maka terbuktilah kenyataan menyatakan bahawa orang Cina memang suka berjudi walaupun agama mereka sendiri tidak sukakan perkara tersebut.

sumber - tomyampoktek






1 ulasan:

AnTi AljUbuRi berkata...

Sama rata, sama rasa!

Depan belakang sama sahaja!!

Memang sudah menjadi prinsip tersohor anu war al juburi !!!