MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

13 Sep 2009

Anwar Atarturk : Fadzil Noor menyanggah ideologi Anwar?

Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Saat ini siapa yang berbicara mengenai hak istimewa kaum tertentu, pemimpin itu akan dianggap tidak popular kerana dikatakan perkauman dan rasis. Dan sebahagian besar pengundi islam juga berbondong-bondong mengikut apa sahaja kata Anwar Ibrahim apabila bekas tahanan rasuah Sungai Buluh itu bercakap mengenai hak kesamarataan.

Malah sebuah Parti yang dahulunya begitu cekal memperjuangkan hak orang islam pun kini seakan terikut sama dengan gaya Anwar memperjuangkan hak samarata tanpa mempedulikan isu sebenar mengapa sesuatu masalah tersebut wujud.

Di Shah Alam di laporkan Khalid Samad begitu teruja memperjuangkan hak samarata hinga menafikan hak majoriti penduduk paling ramai.

Manakala Anwar Ibrahim pula dilaporkan ingin menghapuskan Dasar yang dilihat pro umat islam yang rata-ratanya orang Melayu kerana dikatakan tidak adil kepada orang bukan Melayu.

Mengulas isu ini, mantan Presiden PAS Ustaz Fadzil Noor seperti dinyatakan Subky Latif dalam sebuah buku yang diterbitkan dalam tahun 2003 membandingkan cerita sirah sahabat Nabi apabila ada orang bercakap kononya tiada hak istimewa dalam islam dan menyarankan hak istimewa orang Melayu dihapuskan.

Beliau menyatakan kejadian dalam pemerintahan Khalifah Omar Al-Khatab dan setelah Parsi menerima islam sewajarkan dijadikan panduan. Masa itu kebanyakkan orang Arab yang pergi ke Parsi untuk berdakwah dan berdagang adalah orang-orang kaya dan berharta. Orang-orang Parsi ramai pula yang miskin dan ramai yang menjual tanah mereka kepada hartawan-hartawan Arab.

Pada pandangan Saidina Omar seperti dinyatakan Ustaz Fadzil, kalau dibenarkan orang-orang kaya Arab membeli tanah orang Parsi, nanti habis orang parsi tidak bertanah. Saidina Omar lalu membuat satu peraturan. Orang-orang Arab yang kaya dilarang membeli tanah orang Parsi. Tujuannya ialah untuk melindungi tanah orang Parsi tidak terjual kepada hartawan Arab.

Berkata Ustaz Fadzil, larangan tanah dijual kepada Arab itu adalah satu perlindungan kepada hak Parsi. Inilah hak istimewa Parsi. Sekiranya Saidina Omar tidak mengadakan peraturan itu. Nescaya habis tanah orang Parsi dibolot oleh saudagar Arab dan ekonomi Parsi dikuasai bangsa pendatang.

Bagi Ustaz Fadzil peruntukan hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan itu adalah sama dengan peruntukkan yang dibuat oleh Saidina Omar kerana ia menjamin kepentingan penduduk asal tempatan khususnya yang kurang berkemampuan.

Disini kita dapati tindakan Khalifah Ar-Rasyidin, Saidina Abu Bakar As-Sidiq, Saidina Omar ibni Khatab, Saidina Othman ibni Affan dan Saidina Ali Abi Talib serta Khalifah Omar abdul Aziz adalah contoh rujukan umat islam hari ini. Apa yang mereka laku dan laksanakan adalah dikira sebagai rujukan islam.

Dan apabila perlindungan hak orang Parsi dibuat oleh Saidina Omar dengan sendirinya ia adalah peraturan islam kerana beliau adalah Khalifah Ar-Rasyidin.
Dengan ini dapat dinyatakan apabila Ustaz Fadzil menyamakan hak istimewa orang Melayu dengan hak perlindungan orang Parsi, maka dapat difahami bahawa hak istimewa itu selari dengan islam.

Hak Istimewa orang Melayu dibuat dengan tujuan untuk menjamin dan membela orang-orang Melayu islam yang lemah dari segi ekonomi, pendidikan dan sebagainya bagi mendapat perlindungan.

Sejak dulu hingga kini isu ini amat tidak popular dikalangan bukan Melayu, malah sewaktu Singapura berada dalam Malaysia isu ini digunakan Lee Kuan Yew untuk berkonfrantasi dengan kepimpinan Melayu.Namun ia reda apabila Singapura dikeluarkan dari Malaysia dan diperkenalkan akta hasutan bagi membolehkan ia tidak menjadi perkara yang boleh dibangkitkan mana-mana pihak.

Namun kini perjuangan menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu kian marak kembali apabila DAP dibantu dengan kelompok Anwar Ibrahim memainkan isu ini untuk meraih sokongan pengundi bukan islam.

Yang nyata apa yang terkandung dalam perlembagaan negara sebenarnya sudah menepati kehendak islam iaitu membela keadilan semua bangsa. Namun disebabkan kuasa, Anwar cuba mengkhianati dengan memutarbelitkan kenyataan apa yang sudah terkandung dalam perlembagaan demi membolehkannya memperolehi kuasa dan mengekalkan kepopularitian.

Manakala kelakukan sesetengah pemimpin dalam sebuah Parti Islam yang sibuk memperjuangkan isu kesaramataan ini sebenarnya golongan yang teruja ingin berkuasa lantaran kemaruk kuasa dan terpengaruh dengan ideologi yang dipegang Anwar Ibrahim. Kerana berdasarkan fakta mantan Presiden PAS sendiri mengakui hak istimewa orang Melayu adalah tuntutan islam bukan isu perkauman seperti dicipta sesetengah pihak.

sumber - tomyampoktek


Tiada ulasan: