MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

30 Ogo 2009

Siapa dalang demontrasi kuil kepala lembu ?




Oleh another Brick in the wall

Penduduk Seksyen 23 Shah Alam membantah rancangan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk memindahkan rancangan membina kuil Hindu Sri Mahamariamman dari Seksyen 19 Shah Alam ke kawasan mereka.

Setelah dihujahkan bantahan kepada wakil-wakil rakyat mereka dan menyampaikan surat bantahan kepada Menteri Besar dan eco berkenaan, bantahan mereka tidak diambil endah langsung oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Langsung mereka membuat perarakan dari Masjid Alam Shah ke bangunan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) selepas sembahyang Jumaat.

Perkara yang agak sensitif ini menjadi demikian kerana pengendalian yang lemah oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor. Jemaah exco gagal mengimbangi kehendak semua lapisan penduduk, gopoh dalam tindakan, serta sikap degil yang mahu memaksa rakyat setempat menerima keputusan mereka.

Dalam beberapa peristiwa, wakil-wakil rakyat kawasan ini, khususnya AP Khalid Samad dan ADUN Rodziah telah didapati berbohong. Semasa menghantar surat bantahan, wakil Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, Exco Dr Xavier Jeyakumar dan ADUN Rodziah berbohong enggan bertemu wakil penduduk.

Ini yang menaikkan kemarahan penduduk Seksyen 23 hingga mereka menjinjing kepala seekor lembu dan diletak di hadapan bangunan SUK. Pejabat Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dan exco berkenaan rumah ibadat bukan Islam, Dr Xavier Jeyakumar berada di situ.

Pelbagai pihak khususnya Pakatan Rakyat spontan menuduh UMNO mendalangi perarakan. Mana mereka hendak letak muka jika diketahui Pengerusi Pengajur dan Naibnya adalah penduduk yang merupakan ahli PKR?

Masaalah ini bukan isu politik kepartian tetapi isu setempat tetapi mereka pula cuba mempolitikkan.

Salahkan UMNO?

Tindakan penduduk menjinjing kepala lembu boleh dianggap provokatif oleh penganut kaum Hindu. Lembu pada penganut Hindu adalah binatang suci.

Ini telah menarik reaksi pemimpin Hindraf yang lari ke England, P Waythamoorthy yang menuduh UMNO mendalangi perarakan. Mereka mengugut akan melaporkan perkara ini kepada beberapa organisasi-organisasi antarabangsa. Disamping itu, mereka menyeru penyokong-penyokong Hindraf mengadakan virgil lilin di Dataran Merdeka pada Sepetmber 5hb, 2009.

Turut serta melakukan tuduhan yang sama terhadap UMNO adalah laman sesawang seperti Malaysia Today, Malaysia Insider, dan pemimpin-peimimpin politik seperti Anwar Ibrahim.

Disini terserlah kebantatan pemikiran Pakatan Rakyat dan pihak haluan kiri yang tidak boleh melihat sesuatu isu hanya pada isu tersebut tetapi perlu dipolitik dengan sandiwara, putarbelit (spin), dan tuduhan melulu.

Bantahan ini adalah bantahan oleh penduduk setempat dan yang hadhir adalah kebanyakkannya penduduk setempat. NGO yang konon menyokong pun tidak nampak muka. Tidak logik untuk menuduh orang luar dibawa masuk.

Mahyuddin Manap, PKR Wangsa Maju



Pasti mereka terperanjat jika diberitahu bahawa Pengerusi kumpulan penduduk ini adalah Mahyuddin Manap, kini ahli PKR Wangsa Maju. Naib Pengerusi, Ibrahim Sabri adalah penyokong Anwar Ibrahim dan penggiat Reformasi yang pernah keluar masuk lokap.




Orang yang membaca doa di masa perarakan pun adalah ahli PAS yang dipercayai dipanggil orang sebagai Amin. Kalau mahu dituduh UMNO terlibat, ada kebenaran tetapi harus disebut juga penduduk yang bersama ada yang ahli UMNO, PAS, PKR dan tidak berparti.

Wakil Rakyat Kayu

Kuil Sri Mahamariamman ini berada dalam estet kepunyaan PKNS yang kemudiannya dibangunkan menjadi kawasan perumahan. The Malaysian Insider melapurkan kuil yang kini terletak di Seksyen 19 sudah berumur 150 tahun. Maklumat sejarah estet tidak dapat dipastikan sudah wujud dan pekerja India sudah ada dari tahun 1859.

Pentadbiran BN sebelum ini sudah merancang pemindahan kuil yang berstatus haram untuk ke Seksyen 22 yang telah dikaji sebagai sesuai tetapi sebahagian penganut Hindu kini telah berhelah pula kedudukkannya agak jauh.

Hujah ini juga yang cuba dijual oleh Khalid “Gereja” Samad dan Rodziah dalam majlis perbincangan dengan penduduk Seksyen 23. Memandang penganut Hindu berselerak diseluruh Shah Alam yang merupakan kawasan dominan Melayu, isu dekat atau jauh tidak releven.

Bila tertolak ke dinding, jelas mereka hanya mahu menyokong keputusan yang telah dibuat exco kerajaan negeri. Kedua-dua wakil rakyat Islam seolah-olah memaksa penduduk bertolak ansur dan menuduh penduduk tidak bertimbang rasa dan bersikap rasis. Ini jelas menunjukkan kedua-dua wakil rakyat mereka tidak cuba memahami sebab penentangan penduduk dan sejarah latarbelakang isu ini.

Ia bukan atas sikap rasis untuk menghalang penganut Hindu membina rumah ibadat. Bagi kawasan Melayu, Shah Alam mempunyai banyak kuil Hindu. Di sebuah Seksyen di Shah Alam, ada hampir 10 kuil-kuil kecil. Padahal penduduk India di Shah Alam hanya 5%. Seksyen 23 diduduki 400 keluarga Melayu berbanding dengan hanya 40 keluarga India. Diantara keluarga India itu, ada yang beragama Keristian dan sekeluarga beragama Islam.

Kedudukkan kuil yang mahu dibina pula hanya 100 ela jauh dari surau Seksyen 23. Tentu sekali ini tidak sesuai untuk penganut Islam dan juga penganut Hindu kelak. Tidak berapa tahun dahulu, berlaku ketagangan antara kaum di Pulau Pinang yang berakhir dengan tertumpah darah ahli-ahli PAS kerana kuil yang berdekatan dengan surau.

Meletakkan kawasan ugama berlainan bersebelahan boleh menimbulkan pencerobohan kawasan oleh suatu pihak ke atas kawasan pihak yang lain. Sensitiviti isu ini boleh merumitkan untuk diselesaikan. Ini berlaku di Shah Alam baru-baru ini apabila tanah rizab kubur orang Islam di cerobohi dan elemen kongsi gelap terlibat mempertahankan kawasan yang dicerobohi. Pihak DAP boleh menuntut kubur itu dipindahkan pula.

Sebelum menawarkan kawasan Seksyen 22, kerajaan BN dahulu menawarkan kawasan di Seksyen 18 dimana terdapat kuil-kuil Hindu lain. Rumah YB Rodziah, dikatakan berdekatan dengan kuil ini. Rupanya ia tidak bersesuaian dengan amalan penganut Hindu. Ini yang kerajaan BN mencadangkan dipindah ke kawasan Seksyen 22.

Setelah dipersetujui, penganut Hindu minta ianya dilakukan selepas Pilihanraya Umum 2008. Kalahnya BN memberi mereka peluang untuk menuntut pelbagai macam tuntutan.

Banyak lemak

Persitiwa banyak lemak penganut Hindu bukan pertama kali berlaku. Ini menyingkap kembali peristiwa kuil Seri Mahamariamman di kawasan setinggan Taman Rimba Jaya. Dato Seri Samy Velu ‘menikam belakang’ MB Selangor ketika itu, Dato Seri Dato Khir Toyo hingga menjadi salah satu penyebab BN Selangor tumpas.

Pihak MBSA telah diberi kuasa mahkamah selama 3 tahun untuk merobohkan rumah-rumah setinggan, surau dan kuil. Penduduk telah diberitahu supaya berpindah dan ditawarkan pelbagai tawaran.

Samy Velu sendiri telah beberapa kali meminta Khir Toyo untuk memujuk MBSA untuk menunda perobohan dan permintaan terakhir adalah dirobohkan kuil selepas perayaan Deepavali baru 2007.

Apabila sampai masa untuk merobohkan, Samy Velu telah memainkan sentimen perkauman untuk menyalahkan Khir Toyo. Pihak pembangkang dan aktivis haluan kiri turut memihak kepada setinggan dan penganut Hindu. Hindu Sangam ikut memberi helah pihak kerajaan negeri tidak pernah diberi notifikasi dan memerlukan sedikit masa untuk melakukan istiadat tertentu.

Padahal penduduk telah mengetahui dan membuat injunksi mewakilkan firma peguam Speaker DUN sekarang, Teng Chang Khim. Mahkamah telah menolak injunksi penduduk pada 3 Oktober 2007 dan penduduk diberitahu berpindah melalui firma Speaker DUN sekarang, Teng Chang Khim pada Oktober 19.

Mereka masih cuba berdalih meminta ke akhir Disember 31hb tetapi tidak dipersetujui lagi oleh MBSA. Pada Oktober 31hb, surau dirobohkan tanpa ada sebarang masaalah. Tetapi pelbagai kerenah dilakukan oleh pihak pembangkang apabila melibatkan kuil Hindu. Bukanlah kerajaan tidak ada merancangkan pengantian dan perpindahan untuk kuil itu.

Ini hanya menunjukkan masaalah dan dolak dalik yang sering ditimbulkan oleh penganut Hindu setiap kali sebarang usaha untuk menyelesaikan kuil-kuil haram yang mereka bina sesuka hati dimana saja “ada pokok besar.”

Menurut Pengarah JAIS, Datuk Muhammed Khusrin Munawi, pembinaan rumah ibadat bukan Islam diputuskan oleh jawatankuasa negeri yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sendiri tetapi kini diputuskan oleh Jawatankuasa Rumah Ibadat Bukan Islam yang dipengerusikan oleh ahli politik, khususnya Dr. Xavier Jayakumar.

Masaalahnya Pakatan Rakyat terlalu memberi muka dan membiar mereka banyak lemak. Amalan yang dibuat oleh kerajaan sebelum ini sudah tapat. Mereka cuba melayan sangat puak-puak minoriti hingga pihak majoriti dipaksa korbankan. Ini hanya menunjukkan kelemahan kerajaan Pakatan Rakyat dalam mentadbir.

Rasalah penduduk Shah Alam, ini yang anda pilih.

Shah Alam yang merupakan bandaraya moden dan tersusun berkonsepkan Melayu kini menjadi caca marba dan kelam kabut. Dahulu tiada tetapi kini sudah ada rumah urut, arak boleh dijual dengan mudah, kuil-kuil berselerak di kawasan perumahan Melayu, dan entah apalah dibawa masuk. Semua sebab ahli politik Melayu dalam Pakatan Rakyat bermain politik tanpa ada batas dan had hingga kini memakan diri.

Mulut sudah terlepas, mahu tidak mahu Pakatan Rakyat terpaksa melayan kerenah penganut Hindu ini.

sumber - another Brick in the wall


2 ulasan:

bigben berkata...

Apa pun, janji MASYUKKKKK...

Shah berkata...

Umat Islam perlu bersatu demi negara ku, bangsa ku dan agama ku. Di Jepun, sekiranya berlaku perubahan politik ia tetap pergi ke bangsa Jepun. Di Arab sekiranya jualan tanah berlaku akan pergi ke pak Arab. Jadi umat perlu hapus sikap buruk sangka, dengki dan jangan jaga tepi kain orang lain. Perlu berhati hati dengan dakyah kafir yang ingin Islam berpecah. Fikirlah sebelum terlambat.