MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

30 Ogo 2009

Kenapa kenyataan Tan Bon Hwa selalu berbeza?



Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

"Saya nampak Teoh mundar-mandir di pantri. Saya tanya pada dia, 'Teoh, kamu masih berada di sini? '"Teoh hanya tunduk kepala. Saya terus pergi ke tandas. Kemudian saya balik ke pantri. Saya tidak nampak Teoh lagi," kata Tan pada media pada 27 Ogos ditemani beberapa orang pemimpin DAP termasuk Ean Yong Hian Wah dan Lim Kit Siang.

Sebelum ini semasa di bangunan SUK Selangor selepas beberapa hari kematian Teoh sebelum sesi inkues bermula, Tan Boon Hwa telah memberitahu media, bahawa dia berjumpa dengan Teoh selepas Subuh/ sekitar 6.15 pagi, 16 Julai, di pantri, dekat tandas, Tingkat 14 pejabat SPRM. Tan berkata dia jumpa Teoh dan menegur, tetapi hanya menjawab 'uhm' dan nampak keletihan. Selepas itu Tan berkata, dia masuk tandas, apabila keluar tandas, dia dapati, Teoh telah tiada di tempat itu.

Antara tunduk kepada dan "Uhm" mana yang tepat dan benar? kalau kita kaji dari sudut ini pun sudah didapati wujud percanggahan kenyataan yang diberikan oleh Tan Boon Hwa, ini bermakna dia sememangnya banyak menyembunyikan perkara dari pengetahuan umum malah kepada pihak berkuasa.Secara tidak lansung segala kenyataan dia adalah diragui kebenaranya.

Selepas terjerat dengan kenyataan seorang saksi dalam sesi Inkues yang menyatakan bahawa ada maklumat mengatakan wujud saksi (Bukini) melihat Tan dan Teoh bergaduh, Tan cuba menafikan dakwaan itu melalui sidang medianya, beliau seakan ketakutan dengan situasi terbaru sesi inkues tersebut. Kalau tidak tentu dia tidak akan mengadakan sidang media tersebut, bukahkah lebih elok beliau menyatakan perkara tersebut dihadapan koroner nanti. Apa motif sidang media itu diadakan, bukankah ia lebih kepada mewujud persespi jahat?

Sebab itu dia menyatakan dalam sidang media tersebut, dakwaan terhadapnya itu tidak berasas, palsu dan secara sengaja dicipta. Menurut Tan pada pihak media, pada jam 2 pagi hari Khamis tersebut, beliau masih disiasat dalam sebuah bilik di pejabat suruhanjaya itu. Tambahnya, beliau hanya keluar sebentar untuk minum air di pantri dan membuat panggilan telefon kepada keluarganya setengah jam selepas itu.

Benarkah kenyataan Teoh tersebut atau sebagai satu helah untuk menyelamatkan dirinya, adakah semasa dibilik di pantri tersebut beliau telah bertengkar dengan Teoh Beng Hock, jika wujud pertengkaran tersebut kenapa Tan cuba untuk menafikannya.

Apabila Tan menyatakan dirinya ada menghubungi keluarganya semasa sesi siasatan tersebut, ini bermakna sekaligus menafikan dakwaan sebelum ini yang mengatakan pihak SPRM ada mengambil telefon Teoh semasa sesi siasatan. Mainan sesetengah pihak termasuk Tan sendiri yang menyatakan SPRM mendera saksi sebenarnya tidak berasas jika Tan sendiri menyatakan beliau dibenarkan membuat pangilan.

Sebelum ini juga Tan ada membuat laporan Polis kerana menuduh SPRM menahannya dalam tempoh 24 jam, sedangkan faktanya dia memang sudah dibenarkan pulang selepas sesi siasatan, namun dia sendiri yang memohon tidur di bangunan SPRM. Beliau bernasib baik SPRM bukan Anwar Ibrahim, jika tidak sudah tentu tindakan saman akan diambil.

Bagi menutup segala kegelisahan DAP sekarang ekoran pendedahan saksi bernama Bukini ini, Gobing Deo cuba mencipta helah baru dengan motif untuk memburukan SPRM seperti dakwaan penderaan dan memainkan kenyataan saksi bernama Asyraf tidak mendengar pergaduhan antara Tan dan Beng Hock pada hari kejadian.

Nampak gayanya Gobind Deo sebenarnya bukanlah ingin membela sangat kematian Teoh Beng Hock tetapi lebih kepada ingin membela maruah parti yang dianggotainya. Banyak tindak tanduknya kini lebih untuk membela DAP dan Tan Bon Hwa bukan untuk mengetahui punca kematian Beng Hock. Itulah nasib Beng Hock hanya dipergunakan oleh DAP untuk kepentingan politik DAP sahaja.

sumber - tomyampoktek


1 ulasan:

Unknown berkata...

kerana dia ni kaki putaq. Tgk muka pun sudah tau. muka seorang PESALAH.
Ader btol tak kawan2?