MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

22 Ogo 2009

Permatang Pasir-Kahwin dua : PAS boleh, UMNO haram ?

Oleh Hambali1

Saya mohon maaf pada pagi 1 Ramadan ini kerana terpaksa menyatakan sesuatu yang sebenarnya persoalan peribadi orang.

Namun oleh kerana isu ini membabitkan politik, ia tidak lepas daripada perbincangan kerana terpaksa – dalam isu wakil rakyat kawin dua dan sebagainya.

Selepas membaca beberapa posting beberapa blog mengenai isu kawin, khususnya yang menjadi tumpuan ketika ini – calon BN- di Permatang Pasir – rasanya saya juga ingin ikut serta memberikan pandangan.

Dalam konteks berkempen janganlah sampai isu rumah tangga calon – dia kawin berapa atau sebagainya diperkatakan. Pendedahan soal peribadi seperti ini sengaja sama ada mahu menyusahkan calon atau mahu

menggoncangkan rumah tanggga seseorang seseorang sekiranya isteri pertamanya belum ketahui.

Apakah usaha pendedahan seperti ini dengan niat mahu menghancurkan rumah tangga orang lain?

Lebih memburukkan, yang berkata itu ‘paku dulang, paku serpih…” kerana isu ada bini lebih daripada satu rasanya sudah menjadi perkara di Malaysia kini.

Carilah isu-isu yang lebih sesuai – umpamanya apa kehendak pengundi dan ke mana arah calon akan membawa rakyat jika menang pilihan raya.

Soal calon atau wakil rakyat kawin lebih daripada satu rasanya bukan isu besar. Untuk geli-geli dalam kempen pun rasanya tidak sesuai.

Perkara kahwin lebih dari dua ini bukan isu sebenarnya. Kononnya calon BN, Rohaizat Othman berkahwin seorang lagi dengan perempuan bernama Rafizah Mohd Ali yang menjadi ketua kerani di pejabat guamannya, reaksi spontan blog yang menyokong PAS dan BN seronok untuk dibaca.

Nasrudin mendakwa Rohaizat telah mengabaikan Rafizah tanpa memberi nafkah yang adil dan perhatian yang adil. "Jadi saya persoal ketidakadilan itu. Tidak wajar beliau menjadi seorang pemimpin, untuk memimpin rakyat.

Selesaikan dulu masalah rumah tangga dia, baru boleh selesai rakyat Permatang Pasir," kata Nasrudin sambil menambah beliau tidak berniat dan tidak suka untuk mencampuri urusan rumahtangga calon BN itu.

Nasrudin mendakwa beliau mengenali keluarga Rafizah dan mendakwa Rafizah sendiri yang menghubunginya untuk menceritakan perkara itu.

Rohaizat bagaimanapun menafikan tuduhan itu menjelaskan beliau tidak berkahwin pada tahun 2005. Katanya dia ada seorang saja bini.

Ditanya sekiranya dakwaan ini menimbulkan kerisauan kepadanya, Rohaizat berkata perkara tersebut tidak merisaukannya.

"Saya minta kepada PAS, pembangkang, cukup-cukuplah membuat tuduhan kepada saya. Lepas ini saya tidak akan layan lagi kerana PAS cukup tertekan dengan keadaan kerana tidak dapat sokongan daripada pengundi Permatang Pasir.

Berikutan itu, blog ruangbicarafaizal dengan nada marah, apabila mengatakan: “Bacul punya Ketua Pemuda PAS, apabila DAP menghina Islam sepatah haram pun tidak keluar ayat daripada mulut dia untuk mempertahankan Islam. Tiba-tiba hari ini beliau bersuara pasal calon BN berkahwin dua.”

Sesiapa yang terasa hendak meluahkan kekecewaan,protes atau teringin nak maki hamun kepada beliau,sila hubungi atau sms ke nombor ini 019-9168 182-Nasaruddin Tantawi.

Kata blog berkenaan: “Beliau cuba meruntuhkan rumahtangga Rohaizat dengan isteri pertamanya. Di Malaysia jika ada lelaki yang berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama adalah perkara biasa. Tetapi untuk memalukan Rohaizat,beliau mendedahkan perkara tersebut hari ini. Ini kerana beliau sakit hati melihat siaran berita malam tadi yang isteri pertama Rohaizat bersama-sama berkempen untuk Rohaizat. Inikah ajaran Islam ? Meruntuhkan rumah tangga orang. Apa ke masalahnya jika berkahwin dua,tiga atau empat ? Hj. Hadi sendiri berkahwin dua.

Dalam PAS sendiri berlambak lagi yang kahwin dua ,malah ada hingga ke Kemboja. Husam Musa@Husam Minyak juga berkahwin dua. Tak cukup satu bini,tambah lagi satu bini. Dah puas merasa melayu punya 'kebab' berbelas-belas tahun maka dia beralih arah mencuba cina punya 'kebab' pula. Isteri muda Husam adalah seoarang cina Singapura. Dan saya difahamkan isteri cina beliau ini mempunyai pertalian keluarga dengan Israel.

Isteri tua di Kg.Kota, Kota Bharu. Isteri muda di Kondominium Putra Villa KL,berhampiran dengan Ibu Pejabat UMNO di PWTC. Bagaimana seorang Exco PAS yang selama ini dicanangkan miskin tetapi boleh hidup mewah dan boleh letak isteri muda disebuah kondo ditengah-tengah Bandar KL. Mana dapat duit banyak ni ?”

Sementara melalui blog msomelayu, Mohd Sayuti Omar meminta Nasaruddin belajar berfikir perkara-perkara besar bersifat global dan nasional bukannya terus terperosok dalam isu peribadi seperti soal kahwin dua, tidak berkhatan ataupun cucuk hidung dan telinga.

Katanya apa juga isu, ulasan dan idea yang dilontarkan mestilah menggambarkan sebagai orang muda yang berfikiran jauh dan melepasi dari belitan soal-soal remeh temeh seperti tuduhan ke atas Rohaizat itu.

Sayuti turut mengemukakan pertanyaan: “Apakah berkahwin dua atau lebih daripada satu menjadi kesalahan? Apakah ianya bertentangan dengan Islam? Kalau tidak kenapa perkara itu perlu dijadikan isu.”

Menariknya dalam soal berbini dua, bukan saja dari kalangan ahli UMNO tetapi dari PAS sendiri juga ikut sama mengamalkan sunah Nabi itu.

Presiden Pas, Abdul Hadi Awang kahwin dua. MB Kedah, Azizan Razak kahwin dua. Bekas pesuruhjaya Pas Perak, Ahmad Awang kahwin dua. Exco Kelantan, Takiyuddin Hassan kahwin dua atau tiga. Bekas timbalan speaker Dun Kelantan, Wan Ismail Wan Jusoh kahwin dua atau tiga.

Speaker DUN Kelantan Nasaruddin Daud juga kahwin dua. Bekas speaker DUN Kelantan, Wan Abdul Rahim Abdullah juga kahwin dua atau tiga. Timbalan speaker DUN Kelantan, Zaki Ibrahim juga kahwin dua.

Bekas wakil rakyat Jeli, Apandi Mohamad juga kahwin dua atau tiga. Bekas wakil rakyat Guchil, Zulkefli Yaacob juga kahwin dua. Adun Air Lanas, Ustaz Abdullah Yaacob juga kahwin dua atau tiga.

Kata Sayuti, sebenarnya banyak kalau nak disenaraikan pemimpin PAS yang berkahwin dua atau lebih daripada dua.

Kerana itu beliau mencadangkan agar ditubuh Penshawat di Kelantan iaitu persatuan lelaki yang berkahwin lebih daripada dua bagi menyelesaikan apa-apa masalah yang timbul di sebalik amalan sunnah itu.

Benar kata Sayuti. Berkahwin dua atau tiga tidak jadi masalah kalau ‘adil’. Yang jadi masalah ialah apabila perkahwinan itu mendatangkan masalah sosial dan menganggui orang lain. Yang bermasalah yang berkahwin secara gelap, maksudnya tidak diberi tahu kepada isteri pertama.

Misalnya ada yang sorok bini (macam sorok gula) di apartment, yang berkahwin di Medan, di Cina, Kemboja dan lain-lain. Ini yang menjadi masalahnya. Setengah itu kerana kahwin tak daftar atau lambat daftar jadi masalah bila-bila bini dah beranak.

Bagi Sayuti apabila Nasaruddin membangkitkan isu Rohaizat kahwin itu nampak sangat kerendahan pemikiran Ketua Dewan Pemuda PAS itu.

Bukan saya atau orang UMNO kata tetapi Sayuti - pendokong PAS - yang kata. Selebihnya ‘lu pikirlah sendiri….”

sumber - hambali1


3 ulasan:

eXception berkata...

Mmmg tak boleh, sebab UMNO kawin tak ikut sunnah Nabi, PAS ikut sunnah Tok Garu, sebab PAS nikah pakai Kadi PAS, penyokong PAS jd saksi, Tok Garu yang merestui... Nak kawin sampai empat belas bini pun tak kisah. Halal jer bg PAS... Heh heh heh heh...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Shah berkata...

Jadi MB, Hadi kahwin ada 3 bini. Bini muda nafsu kuat hingga kan Hadi terpaksa menerima rawatan jantung kerana nak lepaskan nafsu darah tak cukup untuk naik kepala. Stroke datang masuk hospital

Tintaku berkata...

tak faham2 lagi ke dgn PAS ni, semua orang lain buat salah. diri sendiri asyik betul je..lali dah dgn karenah PAs ni. buat tak tahu jela..