MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

6 Ogo 2009

Isu Ronnie: PAS lawan balik...

Isu Ronnie: PAS lawan balik...

TERBARU: Ekoran penolakan 'mentah-mentah' desakan Pesuruhjaya PAS negeri itu, Datuk Dr Hassan Ali supaya Ronnie Liu ditukar portfolio yang dipegangnya sekarang, PAS Selangor akan melancarkan kempen bagi meneruskan tekanan mendesak agar Ronnie ditukarkan portfolionya.

Ketua Penerangan PAS Selangor, Roslan Shahir berkata, PAS Selangor akan menjalankan kempen tersebut di seluruh Selangor.


Isu Ronnie: Khalid kata tiada isu...Zulkifli kata dia liabiliti


Ada dua pandangan yang berbeza daripada dua pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) apabila PAS Selangor menuntut Exco Rionnie Liu ditukarkan portfolionya kerana sering mencampuri urusan pentabdiran pihak berkuasa tempatan.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam ulasannya menolak mentah-mentah desakan PAS tersebut. Namun Ahli Parlimen PKR, Zulkifli Nordin memberikan ungkapan yang menarik “gugurkan Ronnie sebelum pakatan digugurkan”.

Sementara Khalid menganggap desakan tersebut tidak dapat diterima kerana kerajaan negeri menganggap ia bukan isu, Zulkifli pula menganggap kehadiran Ronnie dalam barisan Exco Selangor kini sudah menjadi liabiliti kepada pakatan pembangkang yang membentuk kerajaan campuran di Selangor.

Menurut Zulkifli dalam tulisan di blognya http://zul4kulim.blogspot.com yang bertajuk Bravo Datuk Hassan Ali, sekiranya Ronnie enggan meletakkan jawatan beliau turut mendesak Khalid menggugurkan Ronnie dari barisan Exco.

“Sekiranya beliau enggan meletak jawatan, saya mendesak YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor supaya mengambil langkah segera menggugurkan YB Ronnie Liu daripada barisan Exco Kerajaan Selangor, sebelum rakyat mengambil tindakan menggugurkan Kerajaan Pakatan Rakyat pula,” katanya.

Kenyataan terbaru Zulkifli tersebut jelas memperlihatkan ada dua akliran pemikiran dalam PKR. Satu yang bersama PAS dan satu lagi tunduk kepada DAP.

Malah ia memperlihatkan wujudnya pertembungan di kalangan parti-parti yang membentuk kerajaan campuran di Selangor.

Walaupun sedaya upaya cuba menonjolkan ketiga-tiga parti berkenaan mempunyai perjuangan yang sama, apabila menyangkut isu Melayu/Islam, sudah tentu wujud pertelagahan khususnya antara DAP dan PAS.

Namun demi politik PAS sering dilihat mengalah kepada DAP. Wqalaupun DAP secara terbuka menolak hudud dan Pengerusinya Karpal Singh pernah mengeluarkan kenyatan langkah mayatnya dulu jika APS hendak melaksanakan Islam di negara ini, PAS masih sedia ‘merangkul’ DAP.

Berlainan pula sikap parti itu dengan UMNO yang menerima Islam dan melaksanakan Islam melalui kaedah yang tidak sama dengan PAS, UMNO dimusihi dan dicerca hingga seolah-olah UMNO yang Islam dipandang lebih hina daripada DAP yang terang-terang menetang Islam.

Maka dengan sebab itu kenyataan Zulkifli Nordin dalam isu desakan terhadap Ronnie digugurkan, ia satu lagi ujian untuk melihat pada akhirnya bagaimana PAS menerima DAP yang mencampuri urusan Islam.

Dalam kes Selangor, Ronnie telah mengeluarkan fatwa ‘bir yang kandungan alkoholnya rendah tidak boleh ditakrif sebagai minuman keras”.

Apa pula fatwa Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat terhadap Ronnie.

Hakikatnya, isu yang melanda politik dalaman pakatan pembangkang, bukanlah sesuatu yang dicipta oleh musuh politik mereka. Ia benar-benar berlaku dalam kelambu mereka sendiri.

Tiada siapa mencipta desakan Naib Presiden PKR Azmin Ali agar Exco kerajaan negeri itu dirombak. Malah Zulkifli dalam tulisannya pula menambah, desakan Azmin tersebut dipercayai kerana terdapat persepsi di kalangan masyarakat umum khususnya di kalangan ahli perniagaan di Selangor bahawa kalau mahu mendapat sesuatu perkara bergerak di Selangor, "jumpalah dua tiga Exco ni, sure lulus punya!!".

Tiada siapa juga mencipta dakwaan wujudnya hubungan Exco Sealngor dengan rangkaian samseng melainkan dari Ahli Parlimen PKR Wangsa Maju, Wee Choo Keong.

Tiada siapa mencipta isu penyalahgunaan wang peruntukan wakil rakyat melainkan apabila rasa tidak pushati dalaman pakatan pembangkang membwa kepada terbongkarnya dokumen pemberian projek kepada individu dan syarikat tertentu.

Semua ini isu yang benar-benar wujud di depan mata mereka. Bukan ciptaan orang lain, bukan perang psikologi parti lawan mereka, bukan por paganda media arus perdana tetapi isu yang ‘hidup’ di kalangan pakatan pembangkang.

Ibarat bom jangka satu persatu isu ini akan meletup dan akan ‘menelanjangkan’ wajah sebenar kerajaan campuran Selangor tersebut.

sumber - agendadaily


1 ulasan:

ChelsyB berkata...

Betul ke lawan balik..harap2 bukan gimmik politik cam dulu kes sembelihan babi-zizan-DAP nak keluar pakatan sebelum PRK.....PAS+DAP+PKR = just another chameleon!!

Will see...