MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

7 Ogo 2009

Anwar adalah ' sesumpah' – The Economist



Oleh Malaysiaaktif

SIAPAKAH sebenarnya Anwar Ibrahim? Beliau bukan saja ibarat seekor sesumpah yang bertukar warna mengikut suasana, bercakap mengikut selera pendengar di depannya, malah lidah bercabang pula, kata majalah antarabangsa The Economist.

Dalam keluaran 30 Julai, 2009, edisi cetak dengan tajuk “Kebangkitan, kejatuhan dan kebangkitan Anwar Ibrahim, politikus paling istimewa Asia Tengara”, rencana itu mengisahkan betapa Anwar telah bersusahpayah pergi berkempen pilihan raya kecil Manek Urai di pedalaman Kelantan pada pertengahan Julai lalu untuk menggesa pengundi memangkah calon Pas.

Sebenarnya, ia hanyalah satu pilihan raya terlalu kecil dan mampu dikendalikan Pas sendirian saja kerana iamenguasai penuh Dewan Undangan Negeri.

Tetapi Anwar sedar dia terpaksa menunjukkan kesungguhan kerana dia amat memerlukan Pas. Inimemandangkan tanpa parti Islam itu, pakatan dipimpinnya terdiri daripada Melayu ‘moden’, orang India dan Cina yang sekular tidak ada peluang langsung menyingkirkan Umno daripada tampuk kekuasaan.

Barisan Nasional yang diterajui Umno telah berkuasa sejak kemerdekaan pada 1957. Anwar idamkan Umnodimusnahkan dan begitulah juga dua parti dalam pakatan pembangkang.

The Economist mendedahkan betapa Anwar menghabiskan masa di luar negara dengan menemui pemimpinasing dan agama yang nama mereka sengaja disebut-sebut beliau ketika berbual.

Anwar cuba menyentuh satu perkara kepada yang baru, tetapi biasanya dia akan berbicara isu yang pastimenarik minat pendengarnya saja.

Pada pilihan raya 8 Mac, 2008, Anwar dan pembangkang berjaya menyampaikan mesej menentang Umno danBarisan Nasional berikutan penggunaan sepenuhnya internet atau senjata siber – blog - yang mampumenggugat dan menggoyah pengaruh media perdana dikuasai Umno.

Majalah itu meramalkan perbicaraan kes liwat Anwar dan Shamsul akan berlarutan. Anwar sudah pun menyatakan tidak kira apa keputusan kes itu, dia tetap menang. Jika dibebaskan, kerajaan akan hilangkewibawaannya.

Namun jika didapati bersalah, berpuluh ribu penyokongnya akan melancarkan demonstrasi jalanan. Tetapimendakwa dia ada maklumat baru mengenai kes pembunuhan yang kononnya ada kaitan denganNajib. Ini akan dipergunakannya. Anwar

Jika dia dipenjara, pakatan pembangkang mungkin akan berkubur namun jika dia menyeru penyokongnyaberjuang, dia mungkin dipersalahkan berikutan huru-hara yang tercetus. Jika dia merayu sokonganantarabangsa, penyokong dalam negeri akan mempersoalkan kesetiaannya.

Dalam menghadapi situasi genting inilah wujudnya perangkap dipasang Anwar yang dengan segala tipumuslihat akan memberitahu pendengar berbeza apa yang mereka suka dengar.

Blogawan dengan senjata internet mereka sekali lagi akan memberi perhatian kepada kecekapan Anwar bermain sandiwara membuat rakyat tertanya-tanya siapa dan apa sebenarnya diperjuangkan Anwar Ibrahim.

sumber - malaysiaaktif.com



2 ulasan:

Unknown berkata...

Anwar adalah SESUMPAH yang tak berani BERSUMPAH yang bakal dimakan SUMPAH!!!

F.Aswan berkata...

first time dengar media luar bercakap sesuatu yang negatif mengenai anwar..selalu mesti puji2 anwar