MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

10 Jul 2009

11 Julai Anwar Ke Perth : diiktiraf tokoh Islam Pluralis Interfaith Conference Perth



Oleh AIDCNews

Walaupun Anwar Ibrahim masih menghadapi perbicaraan kes liwat di mahkamah pada 15 Julai, tetapi beliau masih merancang untuk berseminar ke luar negara.

Esok, 11 Julai, Anwar merancang mengadakan ucap utama di Interfaith Conference (Persidangan Antara Agama) di Perth, Australia.


Tema persidangan itu berasaskan ‘A Common Word Between Us and You’ seperti termaktub dalam surat yang ditandatangani Anwar Ibrahim kepada Pope pada tahun 2006, yang mahukan persefahaman antara Islam dan Kristian.

Selain Anwar, perceramah lain adalah Reverend Professor James Haire, former President of the Uniting Church in Australia and the current Executive Director of the Australian Centre for Christianity and Culture, Imam Afroz Ali, Founder and President of Al-Ghazzali Centre, Dr. Wan Azizah, president of the People’s Justice Party of Malaysia and Father Charles Waddell, Interfaith Delegate of the Catholic Church.

Anwar Ibrahim yang ketika mudanya dikenali sebagai tokoh Islam fundamentalis, kini beralih arah kepada tokoh Islam Pluralis (sama rata antara agama).

Perubahan drastik aliran pemikiran Islam Anwar itu semenjak beliau bebas dari penjara pada tahun 2004 dan menetap di Amerika Syarikat selama 2 tahun (2005 - 2007).

Semasa di Amerika Syarikat, beliau menjadi pensyarah kehormat di Center for Muslim and Christian Understanding, Georgetown University yang diseliakan oleh John Esposito, tokoh Kristian yang disegani di Amerika.

sumber - AIDCNews

2 ulasan:

Antibarua berkata...

BABI mana ada agama... sebab tu depan belakang dia balun... tahi sendiri pun dia balun gak.. sebab tu BABI haram dalam Islam.. Takut nanti bila dah disamakan dengan kristian, BABI pun boleh dimakan...

Akai ada ka...

anaklangkawi berkata...

so apa komen org2 PAS?