MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

17 Jun 2009

Kumpulan pro Amerika menang di Lubnan

Oleh : Haris Zalkapli

Kumpulan 14 Mac, diketuai Saad al-Hariri, yang mendapat sokongan Amerika Syarikat, Arab Saudi dan Mesir mencapai kemenangan selesa dalam pilihan raya Parlimen Lubnan 7 Jun lalu.

Kumpulan 8 Mac yang mendapat sokongan Syria dan Iran tidak mendapat kemenangan seperti yang dijangka. Ada satu laporan berita tidak lama dulu menyebut Hizbullah mahukan kemenangan bagi kerusi yang ditandingi, tetapi tidak mahu sehingga menguasai kerajaan untuk mengelakkan reaksi keras negara-negara penentang.

Walaupun sokongan Syria dan Iran kuat kepada Hizbullah, Syria kini terpaksa lebih berhati-hati kerana ia dalam proses memulihkan hubungan dengan AS. Sokongan kuat kepada Hizbullah boleh mengganggu proses itu, walaupun sokongan masih diberikan untuk digunakan sebagai alat menangani pengaruh Israel, sesuatu yang juga dilakukan oleh Iran.

Dua negara serantau yang mungkin paling mendapat manfaat ialah Arab Saudi dan Mesir yang tidak mahu kemenangan pembangkang di Lubnan melimpahkan semangat kepembangkangan ke dalam wilayah mereka, selain persaingan berzaman Sunni dengan Syiah. Arab Saudi dan Mesir ialah penjaga dominasi Arab dan Sunni di Asia Barat dan tidak mahu pengaruh Iran dan Syiah menggugat pengaruh mereka. Hariri ialah keluarga berasal Arab Saudi.

Pembahagian pro-Barat dan pro-Syria sebenarnya tidak sepenuhnya tepat dan hanya untuk menunjukkan pembahagian politik secara umum. Menurut Ibrahim Mousawi, jurucakap Hizbullah dalam satu wawancara pada 2007, "Kami tidak akan menerima kedatangan pengaruh AS. Pemergian Syria memberi peluang Lubnan menubuhkan kerajaan dan negara yang bebas, bukan menerima pengaruh AS atau kuasa asing yang ingin mengambil kesempatan menegaskan pengaruh mereka.

"Hari ini pihak asing masih cuba mempengaruhi Lubnan dengan cara mempengaruhi kumpulan-kumpulan yang ingin memegang kuasa dan boleh dipengaruhi."

Hizbullah menerima bantuan Syria dan Iran tetapi tidak mahu Damsyik dan Tehran menentukan tindakan politik Hizbullah dan berperanan besar dalam politik Lubnan. Kejayaan utama Hizbullah ialah menjadikan gerakannya gerakan masa yang bebas dan popular, tanpa meletakkan kepentingan yang terlalu besar pada politik pilihan raya. Hizbullah berperanan bukan melalui mendapatkan dominasi, tetapi dengan cara menjadikan dirinya indispensable dalam politik Lubnan, walau siapapun yang mendapat majoriti.

Link ke artikel berkaitan

sumber - politik pop

Tiada ulasan: