MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

19 Jun 2009

Berjayakah Anwar gugurkan kes sebelum perbicaraan ?



Oleh : Cyber1Trooper, AIDCclub

Tindakan Anwar melalui peguamnya, Sivarasa Rasiah menfailkan petisen di mahkamah semalam, mendesak agar kes liwat Anwar digugurkan, memang sudah diduga dari awal-awal lagi. Memang sudah diketahui, muslihat Anwar memohon semua dokumen asal berkaitan dengan pendakwaan liwat, bukan bertujuan untuk menyediakan draf pembelaan, sebaliknya akan digunakan untuk menggugurkan kes.

Sebelum ini, barisan peguam Anwar melalui Sankara Nair memohon semua dokumen asal yang bakal dibentangkan oleh pihak pendakwa dan jika pendakwa gagal berbuat demikian, maka peguam peribadi Anwar mendesak agar kes ini digugurkan!

Saiful Bukhari, orang yang mendakwa menjadi mangsa liwat Anwar, menjawab di blognya, permintaan peguam peribadi Anwar itu kelihatan seperti 'anih' dan 'terdesak' kerana menggambarkan seolah-olah pihak pendakwaan tidak berkerjasama, sedangkan menurut pengetahuannya, semua dokumen itu telah diserahkan kepada pihak peguam bela, kira-kira enam bulan yang lepas.

Apa lagi yang peguam bela Anwar mahukan ? Mahu dokumen atau berusaha mencari jalan untuk kes digugurkan ?

Tetapi pada dua hari lepas (17 Jun), peguam peribadi Anwar, Sankara Nair turut mengakui telah menerima empat dokumen - rakaman Kamera Litar Tertutup (CCTV), laporan kimia, kenyataan saksi Anwar dan laporan perubatan pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan- tetapi masih mengambil keputusan awal, kes itu perlu digugurkan.

"Tidak ada kes ke atas anak guam (Anwar) saya", kata SN Nair. "Sebab itu saya diarahkan oleh anak guam saya, untuk failkan notis di pejabat pendaftaran Mahkamah Tinggi untuk memohon perintah membatal dan membebaskan Anwar serta satu perintah untuk menangguh perbicaraan kes liwatnya yang ditetapkan dari 1 hingga 24 Julai ini", kata peguam peribadi Anwar lagi.

SN Nair berhujah, keputusan memfailkan notis pengguguran kes Anwar berdasarkan semua bukti yang diserahkan oleh pihak pendakwa tidak berasas untuk disabitkan kesalahan meliwat dan peguam peribadi Anwar merumuskan semua ini KONSPIRASI JAHAT.

1. Betulkah tiada kes, hanya berdasarkan pendapat penguambela berdasarkan 'bacaan' 'dokumen'. Itu pendapat penguambela Anwar. Bagaimana pula dengan pendapat pendakwaraya ? Wajarkah keputusan dibuat oleh peguam Anwar hanya berdasarkan pendapat sebelah pihak yang bias kepada Anwar ?

2. Samakah pemahaman 'bacaan dokumen' dengan pemahaman keterangan lisan daripada pihak pendakwaraya. Dokumen adalah bukti sokongan yang bakal diterangkan secara panjang lebar oleh pihak pendakwaraya.

3. Misalnya dalam dokumen hanya tercatat nama saksi Mohd Saiful Bukhari Azlan. Hanya dicatat nama, tiada keterangan apa-apa yang dibuat. Jadi wajarkah penilaian bukti tidak relevan dibuat berdasarkan bacaan yang tidak menjelaskan apa-apa.

4. Adakah semua pihak peguambela Anwar semuanya arif dan bijaksana yang hanya layak membuat keputusan relevan atau tidak dan apakah semua barisan pihak pendakwaraya bodoh belaka yang tidak dapat membezakan dokumen relevan atau tidak ? Di sinilah pentingnya peranan hakim sebagai orang tengah yang menentukan siapa yang lebih bijak. Apakah kebijaksanaan barisan peguambela Anwar lebih bijak daripada hakim?

5. Barisan pendakwaraya sudah tahu muslihat barisan peguambela Anwar yang bersungguh-sungguh mahukan dokumen. Apakah sebodoh itu barisan pendakwaraya menyerahkan semua bukti, walhal sudah diketahui akan digunakan semula oleh peguambela Anwar untuk menggugurkan kes ?

6. Jika semua bukti itu dianggap pihak Anwar tidak relevan untuk mensabitkan kes liwat Anwar, kenapa pula Anwar melalui peguamnya bersungguh-sungguh memfailkan ke mahkamah tinggi dengan tiga permintaan; menggugurkan kes, membebaskan Anwar atau menangguhkan perbicaraan 1 Julai ini ?

7. Sepatutnya jika bukti dokumen pendakwaraya tidak kukuh, peguam bela Anwar boleh bersuka ria, tanpa gundah gelana, kerana sudah tahu awal-awal lagi Anwar bakal menang, tetapi peguam bela Anwar mengambil sikap sebaliknya yang menampakkan seolah-olah terdesak dan ketakutan jika kes ini dibicarakan 1 Julai ini.

8. Anwar memfailkan tuntutan agar kes digugurkan berdasarkan 4 bukti dokumen yang didakwa tidak relevan, tetapi peguam bela Anwar juga mengakui masih ada lagi dokumen - dokumen lain yang belum sampai ke tangan mereka. Mengapa failkan notis pengguguran awal-awal lagi walaupun akui belum meneliti kesemua dokumen pihak pendakwa?

9. Anwar sering bercakap soal demokrasi, akauntibiliti dan ketelusan, tidakkah tindakan menyekat kes ini daripada dibicarakan sebagai mencabul intergriti dan ketelusan. Rakyat ini tahu kebenaran. Betulkan Anwar liwat Saiful ? Kalau betul, apakah hujah-hujah pendakwaraya, kalau tidak betul apakah hujah-hujah peguambela ?

10. Tetapi tindakan enggan berkerjasama, menyekat, menangguh dan berusaha menggugurkan kes sebelum bicara seolah-olah berusaha melindungi kebenaran daripada menjadi pengetahuan umum. Anwar enggan beri keterangan di IPK, hingga 'dipaksa'. Anwar enggan beri ujian DNA. Anwar enggan bersumpah!

Sesungguhnya Anwar tidak perlu takut jika dia berada di pihak yang benar. Rakyat inginkan kebenaran, biarkan rakyat menilai siapa lebih benar antara Anwar dan Saiful.

Rakyat perlu tahu kebenaranya, betulkah orang yang menawarkan diri sebagai PM adalah peliwat ? Jika tidak betul, rakyat akan sokong kenaikannya, tetapi jika betul, rakyat Malaysia yang majoritinya Islam tidak sanggup BerPMkan PELIWAT sebagai Ketua Negara!

Jadi apa lagi penanda aras untuk mensucikan diri Anwar daripada bersih imej LIWAT, jika enggan bersumpah dengan nama ALLAH dan enggan ke mahkamah?

sumber - cyber1trooper


1 ulasan:

ladybird berkata...

Tak payah layan orang sewel macam ni. Elok sumbat terus dalam penjara.