MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

15 Jun 2009

Anwar liwat saya 15 kali - Azizan Abu Bakar

Azizan Abu Bakar, dua dari kiri yang membuat pengakuan di mahkamah diliwat oleh Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Saksi utama pendakwa, Azizan Abu Bakar, mendedahkan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah meliwatnya sebanyak 10 hingga 15 kali sejak tahun 1992.

Azizan memberitahu, ia berlaku di Hotel Holiday Villa dan Hyatt Saujana kedua-duanya di Subang, dekat sini, serta di sebuah bilik tetamu di kediaman rasmi bekas Timbalan Perdana Menteri.


Bekas pemandu peribadi isteri Anwar, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, itu juga membuat pendedahan Anwar meliwatnya kali pertama di sebuah banglo di Port Dickson, Negeri Sembilan.

Ketika ditanya oleh Peguam Negara, Tan Sri Mohtar Abdullah, yang mengendalikan soalan dalam pemeriksaan utama pendakwa, Azizan menyatakan semua kejadian berlaku sebelum dia diliwat di apartmen mewah Tivoli Villa di sini.

Azizan menyatakan demikian ketika dipanggil sebagai saksi pendakwa keenam dalam perbicaraan terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu yang dituduh meliwatnya.

Anwar, 51, dibicarakan bersama-sama adik angkatnya, Sukma Darmawan Sasmitaat Madja, 38, yang menghadapi dua tuduhan bersubahat dengannya dan meliwat mangsa, 38.

Mereka berdua dituduh melakukan kesalahan itu pada satu malam, di antara Januari hingga Mac 1993, pukul 7.45, di unit No. 10-7-2, Tivoli Villa, Jalan Medang Tanduk, Bangsar di sini.

Ketika sidang sesi petang yang didengar secara terbuka, peguam Christopher Fernando yang mewakili Anwar menarik perhatian mahkamah bahawa keterangan Azizan mengenai kejadian di Port Dickson itu dikemukakan kali pertama dalam perbicaraan ini.

Bagaimanapun Mohtar menyatakan pihak pendakwa tidak akan mengemukakan soalan lanjut berhubung kejadian di Port Dickson.

Soalan pihak pendakwa selanjutnya berkisar mengenai kejadian liwat sejak tahun 1992.

Mohtar: ''Mengapa anda membiarkan diri diliwat sepanjang masa sebelum kejadian di Tivoli Villa?''

Azizan: ''Saya berasa takut kerana Datuk Seri Anwar berkuasa ketika itu. Saya tertekan kerana tidak menyangka beliau yang selalu memperjuangkan Islam dan dipandang mulia oleh masyarakat sanggup melakukan perbuatan itu terhadap saya. Beliau telah mengambil kesempatan terhadap kelemahan saya.''

Mohtar: ''Setelah diliwat kali pertama, mengapa anda terus bekerja dengan isteri beliau, Datin Seri Dr. Wan Azizah?''

Azizan: ''Fikiran saya bercelaru, saya amat menghormati Datin Seri Dr. Wan Azizah manakala anak-anaknya juga rapat dengan saya.''

Azizan kemudian menyatakan, dia bersetuju menerima pelawaan Dr. Wan Azizah sebagai pemandu peribadi dan hanya sempat bertahan selama dua minggu iaitu sebelum Hari Raya pada 1994.

Menurut Azizan, dia berhenti berkhidmat dengan isteri Anwar kerana bimbang kejadian liwat tersebut akan berulang.

Soalan pendakwa selanjutnya berkisar mengenai pertemuan Azizan dengan Anwar di kediaman rasmi tertuduh pada akhir bulan Jun tahun lalu yang diatur oleh juruiringnya, Asisten Supritendan Zull Aznam Haron.

Sebelum Azizan memberi keterangan berhubung perjumpaan itu, Fernando mengemukakan bantahan kerana keterangan tersebut adalah suatu dengar cakap melainkan Zull Aznam dipanggil untuk mengesahkannya.

Bagaimanapun Hakim Datuk Ariffin Jaka bersetuju dengan hujah Peguam Negara bahawa ia bukan dengar cakap kerana perbualan di antara saksi itu dengan Zull Aznam adalah secara langsung.

Menurut Azizan, Zull Aznam menghubunginya melalui telefon menjemputnya ke kuarters pengawal polis yang berhampiran dengan kediaman rasmi untuk makan malam.

Bagaimanapun, kata saksi itu, sesampainya di kuarters itu, Zull Aznam memberitahu bahawa Anwar ingin bertemunya.

Menurut Azizan, tertuduh dalam pertemuan itu telah memintanya berbohong dan menafikan surat pengakuan bersumpah yang pernah dibuatnya jika dia dipanggil oleh pihak polis.

''Anwar memaklumkan bahawa dia ditohmah menyebabkan kematian isteri saya dalam satu kemalangan jalan raya dan menyimbah darah binatang ke rumah saya seperti yang disebut dalam buku 50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM.

''Saya katakan perkara itu tidak benar kerana kematian isteri saya adalah akibat kemalangan biasa,''jelas saksi itu.

Menurut Azizan lagi, Zull Aznam tidak hadir dalam perjumpaan yang diadakan di sebuah bilik di kediaman rasmi tertuduh.

sumber - Utusan Malaysia, 3 Ogos 1999






Tiada ulasan: