MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

13 Mei 2009

Persaingan Muslimat PAS sengit

Jimadie Shah Othman | May 12, 09 3:06pm
Perebutan jawatan ketua Dewan Muslimat turut sengit dengan pertandingan dijangka sehingga empat penjuru – menyaksikan trend utama antara aliran pro-muqabalah dan "kumpulan Erdogan."


Pertembungan dalam sayap PAS itu bakal melibatkan tokoh-tokoh besarnya, termasuk seorang exco kerajaan Selangor dan dua ahli parlimen – ketiga-tiganya pula dikatakan tidak menyokong idea berunding dengan Umno.

Penyandangnya selama satu penggal Nuridah Mohd Salleh – dikatakan condong kepada aliran pro-muqabalah – bagaimanapun tidak akan berundur daripada asakan tersebut.

Persaingan dua aliran ini jelas berlaku dalam perebutan timbalan presiden dan naib presiden, selain barisan pemimpin kanan Dewan Pemuda PAS.

Sumber-sumber Muslimat PAS memberitahu, Nuridah bakal dicabar exco pendidikan Selangor Dr Halimah Ali dan dua ahli parlimen Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali (Titiwangsa) dan Dr Mariah Mahmud (Kota Raja).

Senarai ini bagaimanapun belum muktamad dan akan diketahui selepas semua negeri selesai bermesyuarat hujung minggu ini.

Tarikh akhir mengesahkan penerimaan pencalonan ditetapkan 25 Mei.
Bercakap kepada Malaysiakini, Nuridah hari ini buat pertama kali secara terbuka menyatakan hasratnya mempertahankan kerusi tersebut.

"Masih banyak khidmat yang ingin saya lakukan tetapi tidak sempat," katanya, yang turut aktif bersama Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), yang menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Tambahnya, beliau bagaimanapun belum mendapat maklumat jelas berhubung jumlah pencalonan kerana dua lagi negeri – Melaka dan Perak – belum mengadakan muktamar dewan itu.

Ditanya keperluan calon-calon berkompromi bagi mengelakkan pertandingan sengit yang boleh mencetuskan suasana keruh, Nuridah berkata:

"Berdasarkan pengalaman yang lalu, tidak ada yang bermasam muka. Biasa saja."

Difahamkan beliau, sebagai penyandang yang dapat sokongan meluas, berpeluang untuk mengekalkan jawatan tersebut.

Sementara itu, ketua penerangan dewan tersebut Aiman Athirah Al-Jundi berkata, "menjadi tradisi" berlaku pertandingan merebut jawatan ketua, timbalan dan naib ketua Muslimat.

"Secara tradisinya ada. Kali ini pun kita percaya ada," katanya, sambil menambah beliau mendapat maklumat lengkap mengenai senarai calon-calon tersebut.

Mengulas isu pertembungan golongan ulama dan profesional dalam Muslimat, Aiman Athirah menyifatkannya sebagai "isu yang dimainkan media" semata-mata.

"Bukan kepimpinan ulama, isu ini tidak sepatutnya timbul pun. Isu sekarang ini, beberapa tokoh berpendidikan agama tidak mendapat tempat. Itu persoalannya," katanya.

sumber - malaysiakini

Tiada ulasan: