MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

12 Mei 2009

Krisis politik: Nizar MB sah, adakah pilihan rakyat jalan penyelesaian?

Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB

PETALING JAYA: Pilihan raya negeri baru dilihat sebagai jalan terbaik menyelesaikan krisis politik Perak sekiranya prinsip demokrasi ingin terus dipertahankan ekoran keputusan terbaru mahkamah semalam.


Pensyarah Sekolah Sains Sosial, Universiti Malaysia Sabah, Zaini Othman berkata, apabila berlaku kemelut yang dilihat tidak menemui jalan penyelesaian dalam sebuah negara demokrasi, maka hak rakyat untuk menyelesaikannya mesti dikembalikan.

"Kita lihat kemelut ini tidak ada penyelesaian dan ia hanya akan selesai jika kita kembalikan semula hak untuk memilih kepada rakyat melalui pilihan raya.

"Jika berlaku konflik antara undang-undang dan politik, undang-undang harus mengutamakan rakyat," katanya ketika dihubungi mStar Online.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada keputusan Mahkamah Tinggi semalam yang memutuskan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah mampu menyelesaikan kemelut politik yang melanda Perak sejak Februari lalu.

Mahkamah mengisytiharkan Nizar sebagai Menteri Besar Perak selepas mendapati beliau tidak mengosongkan jawatan itu kerana beliau tidak kehilangan kepercayaan majoriti anggota Dewan Undangan Negeri (DUN).

Dengan keputusan itu, persoalan mengenai siapakah Menteri Besar yang sah - antara Mohammad Nizar dan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir yang membawa kepada kemelut politik di negeri itu sejak tiga bulan lalu akhirnya terjawab.

Zaini berkata, Barisan Nasional (BN) sememangnya berhak untuk mengemukakan rayuan terhadap keputusan itu, namun hal itu hanya akan lebih memanjangkan kemelut yang melanda.

Katanya rakyat Perak memerlukan kepada sebuah kerajaan yang dapat berfungsi dengan baik.

"Saya tak nafikan hak BN untuk merayu namun perkara ini akan jadi berlarutan.

"Jadi pada saya, kembalikan hak itu kepada rakyat untuk menentukan siapa yang lebih berhak.

"Hal itu selaras dengan konsep demokrasi iaitu kerajaan yang dibentuk oleh rakyat, untuk rakyat dan kepada rakyat," katanya.

Sementara itu, pensyarah Pembangunan Sosial Universiti Utara Malaysia, Prof Dr. Ahmad Atory Hussain berkata, semua pihak perlu menghormati keputusan mahkamah yang memihak kepada Nizar.

Katanya, terdapat beberapa langkah susulan berikutan keputusan itu dan semuanya terletak di bawah kuasa Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

"Pertama, Sultan boleh menitahkan untuk mengadakan sidang DUN khas supaya para ADUN dapat membuat undi tidak percaya bagi menunjukkan Nizar kehilangan majoriti.

"Kedua, baginda boleh memberi perkenan untuk membubarkan DUN bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri itu," katanya.

Selain itu, Ahmad Atory berkata, Sultan Perak juga mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan darurat jika berlaku sebarang insiden yang melibatkan tindakan fizikal seperti pergaduhan.

"Dalam hal ini, Sultan boleh melantik seorang Pengarah Gerakan negeri yang akan bertindak menguruskan pentadbiran negeri sehinggalah pilihan raya seterusnya diadakan," katanya.

sumber - mstar


Tiada ulasan: