MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

5 Apr 2009

Surat salah guna kuasa Nizar dan Ngeh



Jika selama ini pakatan pembangkang sering melemparkan tuduhan terhadap pemimpin Barisan Nasional (BN) hari Sabtu, Kumpulan Pemuda Prihatin Perak tampil dengan surat yang didakwa sebagai bukti salah guna kuasa yang bekas pemimpin pakatan pembangkang semasa mereka mentadbir negeri Perak.

Jurucakap kumpulan berkenaan, Hamdan Taha ketika membuat pendedahan tersebut menunjukkan surat menyurat antara bekas Exco Kanan Perak, Ngeh Koo Ham dengan bekas Menteri Besar, Nizar Jamaluddin.

Surat berkenaan ialah mengenai permohonan peruntukan RM30,000 daripada Ngeh untuk menjayakan satu program perhimpunan Orang Asli SeMalaysia.

Berdasarkan tajuk surat berkenaan, ia tidaklah menampakan sesuatu yang ganjil atau melanggari apa-apa peraturan.

Namun setelah diteliti kandungan surat itu, secar jelas Bheg menyatakan memandangkan tiada akaun bank untuk Orang Asli buat masa ini, beliau mencadangkan agar peruntukan berkenaan diamanahkan kepada Pegawai Khasnya, Ling Lik Hock

Menurut Hamdan, salah guna kuasa itu berlaku apabila Nizar mencatatkan minitnya bersetuju dengan permohonan Ngeh tersebut dan bersetuju agar wang tersebut diamanahkan kepada Pegawai Khasnya.

Malah sebagai susulan kepada kelulusan itu, dalam surat Setiausahan Kanan Nizar kepada Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri pula katanya, turut tercatat kemungkinan untuk menggunakan wang daripada Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) untuk tujuan pembiayaan program berkenaan.

“Tindakan ini jelas melanggar peraturan kewangan kerajaan. Mana boleh wang kerajaan diamanahkan kepada individu...ini juga membuktikan mereka memang tidak faham tatacara pentadbiran,” ujar beliau pada sidang media di Taiping.

Ditanya adakah wang berkenaan telah disalurkan kepada Pegawai Khas Ngeh, beliau berkata, beliau tidak mempunyai maklumat mengenai perkara berkenaan.

Namun, beliau akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dengan salah guna kuasa tersebut.

Pada sidang media itu juga Hamdan turut memberitahu, beliau kini sedang mengumpulkan maklumat serta bukti pemberian 83 kawasan balak oleh kerajaan negeri sebelum ini kepada kroni PAS, DAP dan PKR.

Malah katanya, beliau kaan mendedahkan bagaimana PAS telah mengambil wang pendahuluan daripada syarikat yang memohon konsesi balak dari kerajaan pakatan pembangkang yang lepas.

sumber - agendadaily

1 ulasan:

Tai berkata...

Ai, Pas pun rasuah? pas kan pejuang islam? Orang tak sokong Pas kan dianggap kapiak?