MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

29 Apr 2009

Kenapa Pengarah Strategik PKR ditukar ?

Adakah tersebarnya gambar ini di media telah menyebabkan Saifudin hilang jawatan Pengarah Strategik PKR ?

Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Dalam mSTAR tertulis begini.

PKR: Pecat 16 orang, lantik Saifuddin Pengarah Pilihan Raya ganti Azmin.

Tetapi saya mahu baca begini :

PKR : pecat 16 orang, lantik Tian Chua Pengarah Strategik PKR ganti Saifudin.


Tanpa ribut tanpa hujan Anwar telah merombak kepimpinan parti, Saifudin diberi tugas baru iaitu pengarah pilihanraya mengambil kedudukan Azmin dan Azmin mengetuai pasukan khas parti. Timbul tandatanya mengapa Anwar menukar posisi Saifudin dan diberikan kepada Tian Chua, adakah kerana Saifudin dianggap tidak cekap dalam menjalankan tugasnya?


Umum mengetahui saat pilihanraya di Bukit Silambau tempohari, telah tersebar gambar pertemuan antara Walter Chia dan Saifudin Nasution di Kelab Cinta Sayang di Sungai Petani. Tersebarnya gambar tersebut telah menyebabkan pucuk pimpinan parti terpaksa mengambil langkah drastik bagi menjaga nama baik parti.


Dan yang dipersalahkan dalam perkara tersebut ialah Saifudin kerana tidak berhati-hati mengaturkan pertemuan dengan Walter Chia.


Kejadian di Sungai Petani tersebut hampir-hampir membuatkan rahsia PKR terbongkar kepada umum, dalam tempoh itu juga kalau kita masih ingat Lokman Nor Adam ada mendedahkan hubungan PKR dengan George Soros melalui peranan yang dimainkan oleh Tian Chua tetapi ia lantas dinafikan oleh Khalid Ibrahim di Klang.


Bagi membetulkan keadaan Anwar terpaksa melantik Tian Chua bagi mengambil alih peranan yang dilakukan oleh Saifudin sebelum ini. Lantikan Tian Chua ini pada Anwar dianggap tepat kerana kedudukan Tian Chua sebagai aktivis NGO memungkinkan ia mudah mengadakan hubungan dengan pihak luar tanpa dipersoalkan oleh musuh parti.


Umum tahu selain bergiat dalam PRK Tian Chua juga adalah merupakan penggerak kepada NGO yang dinamakan HAKAM (Hak Asasi Manusia) dan ARDA (Alliance for Reform and Democracy in Asia). Klik di sini melalui NGO ini Tian Chua dapat mencari dana untuk membiayai aktiviti NGO dan kerja-kerja yang boleh menguntungkan PKR. Anwar juga tahu jika ada tuduhan melibatkan PKR dengan pihak luar, mereka akan dapat memberikan alasan itu pertemuan NGO yang diwakili oleh Tian Chua sahaja dan tidak melibatkan kepentingan parti.


Pelucutan jawatan Saifudin sebagai pengarah Strategik PKR juga dikaitkan dengan dua faktor pertama kedudukkan dirinya yang mempunyai dua ahli Parti, hingga saat ini Saifudin masih lagi merupakan ahli PAS Pokok Sena di Kedah. Anwar mungkin melihat hubungan akrab Saifudin dengan beberapa orang PAS akan menyebabkan banyak rahsia dalaman PKR akan terbongkar. Akhirnya stategi Anwar untuk menguasai PAS akan diketahui oleh dalaman PAS. Langkah terbaik ialah dengan memberikan jawatan lain kepada Saifudin.


Kedua langkah Anwar memecat Saifudin juga dikaitkan dengan usaha Anwar untuk di lihat tidak mecampuri urusan dalaman PAS. Saat ini politik dalaman PAS sudah terbahagi dua satu kumpulan ditunjangi Husam dan satu lagi kumpulan ditunjangi oleh Presiden. Anwar seboleh mungkin untuk mengelakkan diri dari menampakkan dirinya terlibat dalam caturan Husam untuk menguasai PAS, walaupun hakikatnya beliaulah yang menjadikan Saifudin sebagai penghubung dengan Husam Musa.


Peranan yang dimainkan Saifudin sebelum ini amat besar kerana banyak kerja-kerja dalaman PAS telah diketahui oleh Anwar Ibrahim untuk memudahkan kerja-kerja politiknya. Sebelum dilantik menjadi pengarah Strategik PAS, Saifudin merupakan Pengurus Yayasan Tok Kenali yang merupakan yayasan ditubuhkan kerajaan Negeri Kelantan berpusat di Kota Bharu. Saat itu Saifudin telah mempunyai hubungan yang baik dengan beberapa pihak PAS di Kelantan termasuk Husam Musa dan mempunyai akses yang begitu kuat dengan pucuk pimpinan PAS negeri.


Tapi itu dulu saat Anwar memerlukan Saifudin, kini jawatan itu sudah tidak layak untuk dipangku Saifudin lagi dan kini dibebani tugas yang dilihat menyekat hubungannya dengan pihak lain dan menumpukan kerja-kerja perancangan pilihanraya sahaja. Itulah bijaksananya manusia bernama Anwar dalam mengekploitasi orang demi kepentingan dirinya, saat diperlukan ia disayangi saat tidak diperlukan ia di jauhi.

sumber - tomyakpoktek


Tiada ulasan: