MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

9 Apr 2009

The Fenton Report : Siapakah George Soros?



Oleh Bruce Fenton

Dilahirkan pada 12 Ogos 1930 di Budapest, Hungary, George Soros telah menjadi salah seorang pelabur yang amat terkenal di peringkat global.

George Soros (seorang Yahudi) terselamat semasa pendudukan Nazi di Budapest dan meninggalkan kerajaan Komunis Hungary pada 1947 dan menuju ke England, di mana dia menghabiskan pengajian di London School of Economics (LSE) atau Sekolah Ekonomi London..


Semasa menjadi pelajar di LSE, Soros benar-benar mendalami karya-karya ahli falsafah Karl Popper, yang mempunyai pengaruh mendalam pada pemikirannya dan kemudiannya diterjemahkan di dalam aktiviti profesional dan bantuannya.

Selepas menjual cenderamata di Wales, Soros menyertai broker saham London, Singer & Friendlander sebelum berpindah ke Amerika Syarikat pada 1965.

Pada masa ini, George Soros adalah pengerusi Soros Fund Management (Pengurusan Dana Soros), yang bermula pada tahun 1969 sebagai Quantum Fund (Dana Quantum).

Ia telah memberi pulangan lebih daripada 4000%, sepuluh tahun selepas itu, dan menjadikannya sebagai kekayaan Soros yang semakin besar.

Quantum Fund milik Soros ditubuhkan pada 1969 sebagai salah satu daripada perlindungan nilai yang terawal di dunia. Dengan pelaburan permulaan sebanyak $1,000, dana tersebut didaftarkan di Curacao, Caribbean, tetapi beroperasi dari Manhattan.

Pendekatan Soros dalam pelaburan cukup mudah, belum menjadi kontroversi pada masa itu. Dana tersebut mengambil wang daripada individu yang kaya dan dilaburkan dengan risiko, tetapi dalam urusan perdagangan antarabangsa yang berpotensi memberi keuntungan tinggi.

Menurut British Broadcasting Corporation (BBC), dana tersebut mendapat keuntungan yang besar pada 1970-an, berpunca daripada kejatuhan tukaran mata wang yang tetap dan juga disebabkan oleh pembatalan kawal selia pasaran modal global.

Pada 1980, kekayaan Soros berjumlah $25 juta. Dana miliknya berkembang daripada pelaburan awal $1,00 kepada anggaran $100 juta.

Kini, Soros Fund Management LLC, merupakan perbadanan yang dimiliki secara persendirian yang menawarkan perkhidmatan kewangan dan strategi pelaburan untuk pelbagai dana, termasuk dana kontroversi perlindungan nilai yang sentiasa menjadi kontroversi dan amat dikenali, Quantum Group of Funds (Dana Kumpulan Quantum).

Strategi pelaburan syarikat tersebut kebiasaannya berdasarkan kepada analisis sebenar atau arah aliran makroekonomi di pelbagai negara.

Pelaburan Soros yang liar dan inovatif telah membawa kepada impak yang mendalam kepada cara pelabur hari ini melihat pengurusan kekayaan pada masa kini.

Mendapat pengajaran strategik daripada pengurusan efektif, pengaruh risiko, firma pengurusan wang dan pelaburan mampu untuk menyediakan pelbagai pilihan pelaburan yang banyak serta peluang kepada individu dan institusi.

George Soros dan Quantum Fund bertanggungjawab kepada perkembangan perlindungan nilai pada dekad yang lepas.

Selain sumbangannya kepada dunia kewangan, George Soros juga telah berjaya dalam isu dan dasar antarabangsa.

Dia merupakan seorang dermawan yang aktif semenjak 1970, apabila dia mula menyediakan dana untuk membantu pelajar kulit hitam belajar di University of Cape Town semasa Afrika Selatan di bawah dasar aparteid.

Kini, dia merupakan Pengerusi Open Society Institute (OSI) atau Institut Masyarakat Terbuka, bekas ahli Lembaga Pengarah Majlis Dasar, dan pengasas kepada rangkaian organisasi dermawan yang aktif lebih daripada 50 negara.

Semasa Pilihan Raya Presiden A.S. 2004, George Soros menjadi pengkritik aktif Presiden George Bush dan dasarnya. Soros menyediakan tajaan kepada kumpulan politik, MoveOn, dan kumpulan lain yang menentang Presiden Bush.

Pada awalnya berpusat di Eropah Timur dan Tengah serta bekas Soviet Union – tetapi juga di Afrika, Amerika Latin, Asia dan Amerika Syarikat – Yayasan Soros cuba untuk membina dan mengekalkan infrastruktur serta institusi masyarakat terbuka.

Mereka bekerja rapat dengan Open Society Institute (OSI) untuk membangunkan dan melaksanakan pelbagai program yang memfokuskan kepada masyarakat bertamadun, pendidikan, media, kesihatan awam, hak asasi manusia dan juga pembaharuan sosial, undang-undang serta ekonomi.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, OSI dan rangkaian yayasan Soros telah mengeluarkan perbelanjaan tahunan melebihi $400 juta untuk menyokong projek tersebut dan lain-lain kawasan tumpuan.

Soros adalah penulis kepada 8 buah buku, termasuk The Bubble of America Supremacy: Correcting the Misuse of American Power (Public Affairs, January 2004) atau Kegoyahan Kekuasaan Amerika : Memperbetulkan Penyalahgunaan Kuasa Amerika (Hubungan Awam, 2004) ; George Soros on Globalization (2002) atau George Soros Terhadap Globalisasi; The Alchemy of Finance (1987) atau Keajaiban Kewangan; Opening the Soviet System (1990) atau Membuka Sistem Soviet; Underwriting Democracy (1991) atau Menjamin Demokrasi ; Soros on Soros : Staying Ahead of the Curve (1995) atau Soros Terhadap Soros : Mendahului Selekoh; The Crisis of Global Capitalism: Open Society Endangered (1998) atau Krisis Kapitalisme Global : Masyarakat Terbuka Terancam ; dan Open Society: Reforming Global Capitalism (2000) atau Masyarakat Terbuka : Pembaharuan Kapitalisme Global.

Bruce Fenton adalah perunding kewangan, penulis dan Pengarah Urusan Atlantic Financial Inc. Bruce mengalu-alukan komen, pertanyaan dan soalan. Dia boleh dihubungi melalui The Fenton Report

AIDC menterjemah artikel The Fenton Report, Bruce Fenton . 2007. Who Is George Soros?. Artikel asal klik di sini


3 ulasan:

Prof. Era Pasca berkata...

Surat Tok Guru

Surat Tuan Guru Nik Aziz Kepada YB Nga Kor Ming ADUN Pantai Remis Perak

Posted by Skuad Dun Batu Caves

Sumber - blogtokguru
13 Rabiul Akhir 1430
9 April 2009

YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.
Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera


Yang Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.


* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *


(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS

Unknown berkata...

Soros penyangak mata wang. Patutlah dia kaya raya. Selama ini Soros juga yang bantu PKR untuk jatuhkan kerajaan. Memang bahaya sungguh.

ladybird berkata...

Tahniah kepada Tok Guru Nik Ajis yang telah memerintah Kelantan selama 20 Tahun. Kesan yang sangat mendalam boleh dilihat pada kebiadaban penyokong2 kelantan yang merusuh di stadium Mohd iv.

Tahniah!