MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

9 Apr 2009

Bagaimana Soros, IMF & NED beroperasi gulingkan kerajaan

Berikut merupakan foto Ahli Jawatankuasa Pusat NED yang mempunyai 4 cabang iaitu ACILS, CIPE, NDI dan IRI : Anwar Ibrahim (kedudukan paling kiri) ; Lorne Craner - kedudukan no 5 dari kiri - Jawatan Presiden IRI - AJK USAID - bangsa Yahudi; Ellie Larson - kedudukan no 9 dari kiri - Jawatan Pengarah Eksekutif Solidarity Center/ACILS - Bangsa Yahudi; Carl Gershman - Kedudukan no 7 dari kanan - di depan patung - Jawatan Presiden NED - Bangsa Yahudi; Kenneth Wollack - Kedudukan no 3 dari kanan - Jawatan Presiden NDI - AJK USAID/AIPAC - Bangsa Yahudi; John D Sullivan Kedudukan no 2 dari kanan - Jawatan Pengarah Eksekutif CIPE - AJK USAID

Oleh PROFESSOR MICHEL CHOSSUDOVSKY

Calon pembangkang, Viktor Yushchenko di dalam Pilihan Raya Presiden Ukraine pada Disember 2004, dengan teguhnya disokong oleh Konsensus (Persetujuan) Washington.

Dia bukan sahaja disokong oleh International Monetary Fund (IMF), tetapi juga mendapat sokongan daripada The National Endowment for Democracy (NED), Carnegie Endowment for International Peace, Freedom House dan George Soros’ Open Society Institute yang memainkan peranan belakang tabir pada 2003 untuk membantu “menggulingkan Presiden Georgia Sheverenadze dengan kuasa kewangan dan bantuan organisasi di belakang penentangnya.” (New Statesman, 29 November 2004).

NED mempunyai 4 institut gabungan : The International Republican Institute (IRI), the National Democratic Institute for International Affairs (NDI), the Center for International Private Enterprise (CIPE), dan the American Center for International Labor Solidarity (ACILS). Kesemua organisasi ini dikatakan “secara uniknya layak untuk memberikan bantuan teknikal bagi memberikan aspirasi kepada demokrat di seluruh dunia.” (Lihat IRI, http://www.iri.org/historu.asp )

Di Ukraine, NED dan organisasi komponennya menaja parti Yushchenko, parti NASHA UKRAINA (Ukraine Kita). Mereka juga menaja Kiev Press Club (Kelab Akhbar Kiev).

Dalam masa yang sama, Freedom House (Rumah Kebebasan), bersama-sama Independent Republican Institute (IRI) terlibat dalam menilai “keadilan dan keputusan pilihan raya”.

Staf IRI berada di kesemua pusat pengundian Ukraine, memantau 9 daerah dan mempunyai staf tempatan yang dibayar di kesemua 28 wilayah di Ukraine.


Di belakang kesemua ini, terdapat “pemantau pilihan raya dari luar negara daripada badan-badan seperti Organization for Security and Cooperation in Europe (Organisasi untuk Keselamatan dan Kerjasama di Eropah), seperti Ukranian Poll (Pilihan raya Ukraine), telah membayar beribu-ribu pemantau tempatan yang dilatih oleh kumpulan Bara. Mereka juga menganjurkan pungutan suara.

Pada hari Ahad bulan lepas, kesemua undi menyebabkan Yushchenko mendahului sebanyak 11% dan telah mengaturkan apa yang perlu dilakukan selepas itu (dengan mengikuti agenda yang dirancang oleh pihak yang membantunya pada masa itu. ” (Sila layari http://globalresearch.ca/articles/TTA411A.html)

Tidak perlu dikatakan bahawa pelbagai yayasan Barat komited kepada “Kebebasan Akhbar”? Kegiatan mereka bukan sahaja menganjurkan pengiraan undi dan memberikan maklumat palsu kepada rangkaian media Barat, tetapi mereka juga terlibat dalam menubuhkan dan menaja kumpulan pelajar “pro-Barat”, “pro-Perubahan”, yang mampu untuk menganjurkan perhimpunan yang menunjukkan protes masyarakat awam.

Di Ukraine, Pora Youth Movement (Gerakan Belia Pora) ditaja oleh Soros Open Society Institute, merupakan salah satu daripada proses gerakan barat yang mengandungi lebih daripada 100,000 aktivis.

Ia juga disokong oleh Freedom of Choice Coalition of Ukrainian NGO (NGO Pakatan Pilihan Kebebasan Rakyat Ukraine), dan Pora mengambil model daripada Serbia’s Otpor dan Georgia’s Kmara.

“Pakatan Pilihan Kebebasan” Rakyat Ukraine telah ditaja oleh Kedutaan A.S. dan Britain di Kiev, sama seperti Kedutaan Jerman. Di antara “rakan utama” (agensi yang menaja) adalah USAID, Canadian International Development Agency (CIDA), Freedom House, the World Bank (Bank Dunia) dan the Charles Stuart Mott Foundation (Yayasan Charles Stuart Mott ).


The National Endowment for Democracy

Di antara yayasan Barat, National Endowment for Democracy (NED), walaupun secara rasminya bukan sebahagian daripada CIA, tetapi melaksanakan fungsi perisikan dalam membentuk parti politik di bekas Soviet Union, Eropah Timur dan di seluruh dunia.

NED ditubuhkan pada 1983, apabila CIA dipersalahkan kerana secara rahsia memberikan rasuah kepada ahli politik dan menubuhkan barisan organisasi masyarakat bertamadun yang palsu.

Menurut Allen Weinstein, yang bertanggungjawab menubuhkan NED semasa pentadbiran Reagan : “Banyak yang telah kita lakukan pada hari ini dibuat secara rahsia 25 tahun yang lepas oleh CIA” (Washington Post, 21 September 1991).

Di bekas Soviet Union, termasuk Ukraine, NED terdiri dengan bahasa yang lebih mudah, “sayap awam” CIA. CIA-NED juga berada di sebalik tabir di atas kegagalan rampasan kuasa ke atas Presiden Venezuela Hugo Chavez, dan di Haiti, menaja parti- parti pembangkang dan NGO dalam rampasan kuasa yang ditaja oleh A.S. dan pengusiran Presiden Aristide pada Februari 2004.

Di bekas Yugoslavia, CIA menyalurkan sokongan kepada Kosovo Liberation Army (KLA) atau Tentera Pembebasan Kosovo semenjak 1995, sebuah kumpulan separa tentera yang terlibat dalam aktiviti pengganas terhadap polis dan tentera Yugoslavia.

Sementara itu, NED melalui "Center for International Private Enterprise" (CIPE) membela pakatan pembangkang DOS di Serbia dan Montenegro. Dengan lebih terperinci, NED membiayai G-17, satu kumpulan pembangkang ahli ekonomi yang bertanggungjawab memformulakan (dengan hubungan bersama IMF),pakatan DOS untuk platform pembaharuan “pasaran bebas” pada pilihan raya presiden 2000, yang membawa kepada kejatuhan presiden Slobodan Milosevic.


The Center for International Private Enterprise (CIPE)

CIPE mempunyai mandat yang sangat serupa dengan di Ukraine, yang secara terus membiayai penyelidikan mengenai “pembaharuan pasaran bebas” di dalam beberapa “kumpulan pemikir bebas” yang penting dan institut penyelidikan dasar.

The Kiev Center for Policy Studies (ICPDS) atau Pusat Kiev untuk Kajian Dasar dibiayai oleh CIPE. Ia mempunyai fungsi yang sama dengan G-17 di Serbia dan Montenegro : ini merupakan satu kumpulan ahli ekonomi tempatan yang diupah oleh ICPS dengan sokongan Bank Dunia, menyediakan satu pelan komprehensif selepas pilihan raya, bagi perubahan ekonomi makro.


Siapakah Viktor Yushchenko? Seorang Calon Tajaan IMF!

Pada 1993, Viktor Yushchenko telah dilantik sebagai ketua kepada National Bank of Ukraine (Bank Negara Ukraine) yang baru ditubuhkan. Dia telah dilaung-laungkan sebagai “reformer yang berani” dan merupakan arkitek utama penyelesaian ekonomi maut IMF, yang bertujuan menyebabkan kemiskinan Ukraine dan memusnahkan ekonominya.

Berikutan pelantikannya, Ukraine mencapai perjanjian yang bersejarah bersama International Monetary Fund. Yushchenko memainkan peranan penting dalam melaksanakan rundingan perjanjian 1994, dan juga mewujudkan mata wang nasional Ukraine, yang menyebabkan kejatuhan nilai mata wang secara dramatik.

Yushchenko, sebagai ketua Bank Negara bertanggungjawab terhadap pembatalan kawal selia mata wang negara di bawah “rawatan kejutan” Oktober 1994 seperti yang diarahkan oleh IMF. Ini kerana :

• Harga roti meningkat 300% dalam masa yang singkat
• Harga elektrik meningkat kepada 600%
• Pengangkutan awam meningkat kepada 900%
• Taraf hidup jatuh dengan drastik



Menurut Ukrainian State Statistic Committee (Jawatankuasa Statistik Negara Ukraine), seperti yang disebut oleh IMF, gaji sebenar telah menjunam lebih daripada 75% berbanding pada 1991.

Yang ironinya, program ini yang ditaja IMF adalah bertujuan untuk mengurangkan tekanan inflasi : ia juga termasuk mengenakan harga “dalam nilai dolar” terhadap populasi miskin, yang berpendapatan di bawah 10 Dolar sebulan.

Pada November 1995, perunding Bank Dunia telah dihantar untuk membaik pulih pertanian Ukraine, yang merupakan “bakul roti” Eropah. Dengan kebebasan perdagangan (merupakan sebahagian daripada pakej pemulihan ekonomi), sisa bijirin A.S. dan “bantuan makanan” telah dilonggokkan di dalam pasaran domestik, menyumbangkan ketidakstabilan salah satu ekonomi gandum terbesar serta paling produktif di dunia (sebagai contoh, dibandingkan dengan Timur-Tengah Amerika).

Pada 1998, pembatalan kawal selia pasaran bijirin seperti yang disyorkan oleh IMF telah menyebabkan pengurangan keluaran di Ukraine melebihi 45% berbanding tahun 1986-1990. Kejatuhan pengeluaran ternakan dan produk tenusu lebih dramatik. Pengurangan kumulatif dalam Keluaran Dalam Negara Kasar, disebabkan oleh perubahan yang dibawa oleh IMF lebih daripada 60% dari 1992 hingga 1995.


Propaganda dalam Menyokong “Pasaran Bebas”

Di bawah kesemua keadaan ini, kenapa perlu Yushchenko, sangat rapat dengan proses kemusnahan ekonomi dan kemiskinan begitu popular?

Kenapa imej umum dan reputasi politik anak didik IMF, Yushchenko, masih tidak tercalar?

Inilah apa yang dilakukan oleh agenda neo-liberal untuk mendapat persetujuan di dalam “perubahan pasaran bebas”. “Keperitan jangka pendek untuk faedah jangka masa panjang” adalah moto Bank Dunia. “Ubat ekonomi yang pahit” adalah satu-satunya penyelesaian, lebih hampir kepada Kitab Penyiasatan Lama Sepanyol, yang merupakan persetujuan mendasari perintah feudal sosial ini.

Dalam cara pemikiran yang benar-benar diputarbelitkan, kemiskinan digambarkan sebagai prasyarat untuk membina masyarakat yang makmur. Persetujuan ini menunjukkan sebuah dunia yang mengandungi petani tanpa ladang, kilang yang ditutup, pekerja yang diberhentikan dan program sosial mengisi perut sebagai salah satu cara untuk mencapai kemajuan ekonomi dan sosial.

Untuk mengekalkan persetujuan ini dan meyakinkan masyarakat awam, memerlukan “dunia menjadi tunggang terbalik”, dengan mewujudkan perpecahan dalam masyarakat, memutarbelitkan kebenaran menggunakan media massa harian, melalui kempen propaganda besar-besaran yang dibiayai dengan baik, di mana tiada alternatif politik lain yang berdaya maju ke arah “pasaran bebas” wujud atau dibenarkan untuk muncul.

Jadi, kenapa Yushchenko amat popular? Sebab yang sama seperti George W. Bush yang menyandang rekod jenayah perang, amat popular.

Dan juga, disebabkan penentangnya, Perdana Menteri Yanukovich yang akan tamat tempoh jawatannya, tidak menunjukkan satu alternatif politik yang tulen kepada Ukraine, secara kerasnya mencabar institusi kewangan antarabangsa dan faedah modal korporat Barat, telah memusnahkan dan menyebabkan kemiskinan di seluruh negara.

Pilihan raya 2004 di Ukraine diadakan dengan kempen perhubungan awam dan propaganda yang dibiayai dengan jumlah perbelanjaan secara besar-besaran. Ia ditaja oleh A.S. dan organisasi-organisasi yang disebut di atas, dengan wang yang dibayar oleh Washington untuk parti politik dan organisasi yang komited kepada kepentingan ekonomi dan strategik Barat.

Perisikan A.S. pula, bergerak secara rahsia dengan pelbagai yayasan, termasuk NED, yang secara konsisten menyokong proses manipulasi masyarakat bertamadun ini. Objektifnya secara keseluruhannya bukan demokrasi, tetapi lebih kepada meretakkan dan menjajah bekas Soviet Union.


IMF dan “Urus tabir Yang Baik”

Di Ukraine, IMF bukan sahaja campur tangan di dalam pelaksanaan agenda makro ekonomi tetapi juga mengganggu arena parti politik domestik. Seperti yang dilakukan di Rusia pada 1993, parlimen Ukraine dilihat sebagai halangan kepada pelaksanaan “pembaharuan pasaran bebas”. Pada 1999, disebabkan tekanan Washington dan IMF, Yushchenko dilantik sebagai Perdana Menteri. Presiden Kuchma telah bersetuju dengan pilihan 10 kumpulan parlimen di Ukraine.

Dalam perkara ini, pertikaian yang paling serius mungkin disebabkan keinginan IMF untuk melihat Yushchenko sebagai Perdana Menteri Ukraine. Ramai pakar Barat mengatakan IMF bersetuju untuk memberikan Ukraine $300 juta sekiranya Yushchenko menjadi Perdana Menteri.

Berikutan pelantikannya, Yushchenko dengan segera memulakan gerakan program kebankrapan, yang mendapat tajaan IMF secara besar-besaran, di mana program ini secara terus ditujukan kepada industri Ukraine.

Dia yang mewakili IMF cuba untuk melemahkan perdagangan minyak dan gas yang melibatkan dua pihak, yang menuntut perdagangan ini hanya dikendalikan dalam dolar A.S.


Perdana Menteri Dipecat

Yushchenko dituduh oleh penentangnya meletakkan kepentingan IMF melebihi kepentingan negaranya sendiri. Pada 2001, Yushchenko dipecat oleh Parlimen Ukraine sebagai Perdana Menteri, berikutan undi tidak percaya di parlimen.

Komuniti kewangan antarabangsa mengambil langkah segera. Ukraine sekali lagi diletakkan di bawah Senarai Hitam Pemiutang.

Pengarah Urusan IMF, Horst Kohler berpendirian teguh : “Yushchenko mendapat kepercayaan ramai di luar Ukraine, dan saya fikir dia patut mendapat sokongan dari dalam Ukraine” (Dipetik dari Financial Times, 27 April 2001)

Oleh yang demikian, ketua IMF tidak bercakap secara berterus-terang. Dia menambah : “Hala tuju pembaharuan di Ukraine mestilah dikekalkan ” dia juga berkata bahawa “Parlimen Ukraine membuang masa dengan mengadakan undi tidak percaya, di mana agenda pembaharuan perlu dilaksanakan.”


Mereplikakan Yugoslavia. Perpecahan Ukraine?

Beberapa bulan selepas pemecatannya oleh Parlimen Ukraine pada 2001, Yushchenko berada di Washington untuk perbincangan dengan pentadbiran Bush. Dia kembali ke Washington di bawah naungan IRI. Semasa lawatannya, dia telah bertemu dengan Naib Presiden Dick Cheney dan Timbalan Setiausaha Negara, Richard Armitage.

Oleh itu, neo-con A.S. secara teliti merancang tindakan untuk pilihan raya presiden di Ukraine pada Oktober-November 2004.

(Diingatkan, Yushchenko pada masa ini menghadiri mesyuarat rasmi dengan pentadbiran A.S. bukan lagi ahli Kerajaan Ukraine. Dia telah diundi keluar untuk sebarang jawatan ! Seorang rakyat biasa Ukraine menghadiri mesyuarat dasar peringkat atasan dengan pentadbiran A.S. !? - Editor )

Yugoslavia merupakan raptai kepada keretakan saki-baki bekas republik Soviet. Dengan cadangan terbaru, perpecahan negara tersebut, iaitu perpecahan Ukraine, dimodelkan daripada pengalaman ke atas bekas Yugoslavia, merupakan salah satu daripada beberapa “senario” peralihan yang dibayangkan oleh pentadbiran Bush.

Mewujudkan pembahagian di antara rakyat Ukraine, Rusia, Tatar di Crimea dan kumpulan etnik yang lain, juga di antara gereja Ortodoks Rusia, gereja Ortodoks Ukraine dan Khatolik Ukraine merupakan salah satu daripada agenda tersembunyi Washington.


Tentera bersekongkol pasaran bebas

Tentera menyokong Pasaran Bebas. CIA mengawal NED. Komuniti penderma wang termasuk yang berpangkalan di Washington iaitu Bretton Woods Institution (Institut Bretton Woods) bekerjasama dengan Kesatuan Eropah, North Atlantic Treaty Oraganization (NATO) dan Jabatan Negara A.S.

Perang Globalisasi bertukar tangan. Sementara Yushchenko dianggap anak didik komuniti kewangan antarabangsa, rakannya yang juga merupakan kroni politik, bekas Menteri Pertahanan Ukraine, Yevyen Marchuk merupakan penyokong setia A.S. yang menerima kehadiran tentera NATO di rantau tersebut.

Inisiatif Yevyen Marchuk sebagai Menteri Pertahanan untuk menghantar tentera Ukraine ke Iraq merupakan keputusan yang dibantah oleh majoriti populasi Ukraine.

Marchuk bertemu Setiausaha Pertahanan A.S. Donald Rumsfeld di sebuah pusat peranginan di Yalta tahun lepas, di atas agenda : penyertaan Ukraine dalam perang Iraq dan pilihan raya Ukraine yang akan datang.

Selepas pertemuan tersebut, Ukraine mengumumkan kepada rakyat Ukraine bahawa “Ukraine akan terus bekerjasama dengan “pakatan sukarela” dan akan secara berterusan menghantar tentera ke Iraq. ”

Selepas itu, Marchuk dipecat pada September 2004, lebih kurang sebulan sebelum pusingan pertama pilihan raya presiden.


Percubaan Rampasan Kuasa

Pada 25 November 2004, Marchuk telah menghantar mesej kepada tentera, polis dan pasukan keselamatan, memberitahu mereka supaya mengingkari kuasa kerajaan Presiden Kuchma. Dia menyatakan bahawa dia percaya Yushchenko berhak diiktiraf sebagai Presiden Ukraine.

Marchuk, bekas Menteri itu memberitahu Rusia bahawa mereka perlu ingat yang Laut Hitam adalah wilayah Ukraine dan bahawa mereka tidak memberikan jaminan sekiranya apa-apa berlaku ke atas armada Rusia di pangkalan Sevastopol.

Sudah tentu, Machuk bercakap mewakili kuasa yang berada di belakang Yushchenko.

Kenyataan Machuk, pada dasarnya mewujudkan situasi rampasan kuasa yang ditaja oleh A.S. –NATO.


Perebutan Kuasa : Koridor Minyak dan Talian Paip

Di sebalik pilihan raya presiden, yang sekarang berada di pusingan ketiga, tidak lebih daripada mengekalkan agenda makro ekonomi dan kepentingan strategik ketenteraan A.S. - NATO di rantau tersebut dengan harga pertaruhan.

Objektif pentadbiran Bush adalah untuk melantik secara rasmi kerajaan Ukraine yang setia bekerjasama dengan Washington, bersama objektif muktamad untuk memindahkan tentera Rusia daripada Laut Hitam. Dalam hal ini, Ukraine telah menandatangani beberapa perjanjian ketenteraan bersama NATO.

GUUAM adalah pakatan Georgia, Ukraine, Uzbekistan, Azerbaijan dan Moldova, yang diwujudkan di atas arahan IMF dan NATO. Kesemua negara-negara ini terletak di hab yang kaya dengan minyak dan gas daripada Laut Kaspia.

Objektif GUUAM adalah untuk menghalang Rusia daripada memasuki Laut Hitam, melindungi laluan talian paip Anglo-Amerika yang keluar dari Asia Tengah dan Laut Kaspia serta secara keseluruhannya mengasingkan Rusia daripada Laut Kaspia dan Laut Hitam, yang merupakan kawasan yang kaya dengan minyak.

Pada sambutan Ulang tahun NATO yang ke-50, pemimpin- pemimpin daripada negara yang disebut di atas telah menjadi tetamu kehormat di Washington untuk menandatangani dokumen GUUAM yang mana menghalang Rusia daripada sebarang akses kepada Laut dan Lautan.

Ini juga termasuk menghalang Rusia daripada akses kepada kawasan simpanan minyak yang besar di mana United Socialist of Soviet Republic (USSR) telah membelanjakan berbilion dolar melalui kesukaran bertahun-tahun bagi membangunkan infrastruktur di negara-negara dunia ketiga tersebut.

Georgia, Azerbaijan dan Uzbekistan dengan segera membuat pengumuman di Washington bahawa mereka akan meninggalkan Commonwealth of Independent States (CIS) atau Komanwel Negara Merdeka yang ditubuhkan oleh Gorbachev-Yeltsin, selepas perpecahan USSR.

Pembentukan GUUAM (di bawah perlindungan NATO dan dibiayai oleh bantuan ketenteraan dari Barat) bertujuan untuk lebih meretakkan CIS.

Perang Dingin walaupun secara rasminya telah berakhir, belum lagi mencapai klimaks – ahli kumpulan politik NATO yang baru bukan sahaja menyokong pengeboman Yugoslavia pada 1999, tetapi mereka juga bersetuju untuk “kerjasama ketenteraan peringkat bawahan dengan NATO,” dan dalam masa yang sama menegaskan bahawa “kumpulan tersebut bukan satu pakatan ketenteraan yang menentang mana-mana pihak, seperti Moscow. ”

Kumpulan ini benar-benar didominasi oleh kepentingan minyak Anglo-Amerika, dan ia bertujuan untuk mengasingkan Rusia daripada kawasan simpanan minyak dan gas di kawasan Kaspia serta untuk mengasingkan Moscow secara politik.


KOMEN :

Bolehkan anda bayangkan, apa yang akan berlaku sekiranya USSR pada masa tersebut mencampuri proses pilihan raya dalaman Amerika dan lain-lain cubaan subversif, apakah yang akan dikatakan oleh akhbar kapitalis dan A.S.? Tentera A.S. akan menduduki Moscow, Kiev dan lain-lain ibu negara, itu sudah tentu!


AIDC menterjemah artikel Northstar Compass, Professor Michel Chossudovsky . 2008. IMF Sponsored "Democracy" in the Ukraine. Artikel asal klik di sini

Tiada ulasan: