MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

6 Mac 2009

Ucapan Anwar di Doha 2009 sokong Israel ?



email dari NTanwar

Ucapan Anwar di Sidang Pleno US –Muslim World Forum 2009, 14 Februari jelas menyokong Obama dan berusaha sedaya upaya membodek secara melampau Presiden baru Amerika itu, kononnya lebih bijaksana dan menghormati dunia Islam dalam memperjuangkan kebebasan dan demokrasi di dunia Islam.

Dalam masa sama, Anwar turut memburuk-burukkan bekas majikannya Presiden Bush yang dikatakan hanya pandai ’retorik yang berapi-api’ dan ’bahasa yang suka mencari perbalahan’, walhal semasa era Bush, Anwar Ibrahim juga menjadi alat missionari Presiden Bush meliberalkan dunia Islam.

Anwar juga pernah berucap di US –Muslim World Forum 2005, juga di Doha, Qatar, ketika itu, dia puji melangit dasar-dasar Bush memerangi kononnya ’pengganas Islam’ yang dilabel ’teroris’. Anwar jugalah yang mempertahankan dasar Bush dalam memperkenalkan Guantanamo Bay untuk menahan ’penganas-penganas’ itu.

Anwar kata Obama sangat bagus. Undur tentera di Iraq (walaupun tentera Amerika masih berkuasa di Iraq, undur sedikit sahaja) ; memikirkan semula pendekatan di Afghanistan (walaupun bilangan tentera Amerika ditambah berlipat ganda di Afganistan dengan alasan memerangi keganasan). Semuanya bagus belaka!

Obama sokong Israel. Anwar pun sokong juga. Apa sahaja yang Obama buat semuanya terbaik. Bravo!


Obama berbincang dengan Shimon Perez. Obama kata dia sanggup lakukan apa sahaja untuk Israel


Itulah Anwar. Ketika Presiden Bush berkuasa, dialah pembodek bontot Bush nombor wahid. Ketika Bush kehilangan kuasa dan diganti calon Demokrat, Barack Obama, Anwar pula akan menyesuaikan laras bahasanya membodek Obama melampau-lampau, seolah-olah dia tidak pernah menjadi tali barut Bush, Wolfowitz dan parti Republikan.

Ini baru betul. Hidup Anwar sebagai kaki bodek dan membontot pihak yang paling berkuasa ? Tetapi yang dibontot semuanya Presiden Amerika yang sememangnya diketahui kesemuanya pro Israel, baik Repulikan atau Demokrat.


Anwar nak ubah negara-negara Islam ke arah mana ?


Ketika berucap di depan Madeline Albright, Doha, Qatar, 2009, Anwar kata ”Kita tidak boleh menunggu arahan Obama untuk mengubah dunia Islam, tetapi kita sendiri perlu mengubah negara kita masing-masing mengikut aspirasi Obama.

Nak ubah ke mana negara-negara Islam ? Nak ubah ke arah fundamentalis ? Tidak. Bukan ke arah fundamentalis, kerana Obama tidak suka fundamentalis kerana kata Anwar fundamentalislah yang membiakkan radikalisme.

Habis nak ubah ke mana ? Anwar kata, Obama suruh kita ubah negara-negara Islam dari negara yang fundamentalis (yang mengamalkan hukum-hukum Islam seperti Mahkamah Syariah) kepada negara kebebasan dan demokrasi.

Mana contoh negara Islam yang bebas dan demokrasi ? Anwar kata hanya ada dua negara sahaja, pertama; Indonesia (negara diancam Islam Liberal) dan kedua; Turki (negara yang iktiraf Israel sebuah negara sah).

Anwar kata lagi bentuk negara itu seperti yang dimodelkan oleh Obama, walaupun Obama Kristian tetapi dia boleh baca hadith (baca hadith ker terjemahan hadith?) yang menyeru semua agama baik Islam, Kristian, Judaisme, Buddha, Hinduisme bertolerasi dalam agama.

Anwar kata dalam negara yang diimpikan oleh Obama itu negara yang mengamalkan pluralisme sepenuhnya, semua agama adalah sama rata.

Habis negara-negara Islam lain, termasuk Iran, Sudan, Arab Saudi, Malaysia dan lain-lain tidak mengamalkan prinsip kebebasan dan demokrasi kah ? Anwar kata tidak. Demokrasi bukan sekadar sertai pilihanraya, kata Anwar. Dia kata pengertian demokrasi sangat luas merangkumi aspek cara hidup (bebas agama, bebas ekonomi, bebas budaya, bebas politik).

Di negara saya (Malaysia) kata Anwar pun tidak demokrasi. Hanya parti PKR sahaja demokrasi. Kami di Malaysia sedang berjuang (melalui PKR) membebaskan Malaysia ke arah kebebasan dan demokrasi. Berjuang untuk kebebasan agama, politik dan ekonomi.

Soal seks bebas dibolehkan sesama ahli parti seperti Elizabeth Wong dan Hilmi. Itulah prinsip demokrasi tulin, merentasi sempadan agama dan kaum, bertunjangkan prinsip hak asasi manusia!

Terkejut beruk si Yahudi tua bernama Madeline Albright (penasihat Hillary Clinton) dan Martin Indyk (peneraju utama badan pemikir Obama) mendengar ucapan lantang Anwar itu yang membawa maksud, ‘Sayalah (Anwar) orang pertama yang akan melaksanakan dasar Obama, walaupun belum diarahkan oleh Presiden Amerika yang baru, saya sanggup melakukannya’

Wooo..wooo...woo...ini bodek tahap dewa!

Ini baru betul-betul pembodek, belum ditawarkan sudah bersedia offer diri. Tak bayar gaji pun tak apa, saya sanggup bekerja sebagai balaci! Wow..high class punya bodek !

Soal Anwar lagi dengan tegas, ”siapa lagi rakan Amerika yang boleh dipercayai kalau bukan kita dan soalan kedua adakah sekarang ini Amerika pun sudah tidak percaya kepada kita ?”

Bahasa mudah ini saya terjemahkan semula daripada ayat berkias Anwar yang berbunyi,
”Sekiranya kita boleh menjangkakan sesetengah pendekatan semula dengan Amerika Syarikat – soalan yang masih kekal : Adakah Amerika Syarikat akan menemui rakan-rakan yang boleh dipercayai di dunia Muslim? Adakah mereka (Amerika) mempunyai rakan-rakan yang boleh dipercayai di kalangan kita ? ”

Anwar guna perkataan ’kita’. Siapa ’kita’ itu ? Kalau difikirkan mudah ’kita’ itu merujuk ’umat Islam secara umum’. Bukan. Anwar bukan bermaksud umat Islam kerana bukan semua yang hadir di forum US-Muslim, Doha itu mewakili semua pihak Islam.

Golongan Islam yang dilabel sebagai fundamentalis oleh Amerika seperti Ahmadinejab (Iran), Dr Yusof Qardawi (Mesir), Ustaz Hadi Awang (Malaysia) tidak dijemput hadir. Yang dijemput hadir adalah golongan-golongan pro-Amerika yang dikenali sebagai Muslim Moderat atau Muslim Liberal seperti Anwar Ibrahim.

Bermakna perkataan ’kita’ yang dimaksudkan Anwar itu merujuk kepada golongan Islam Liberal yang hadir dalam forum itu termasuk Anwar Ibrahim dan rakan-rakan seangkatannya. Klik di sini untuk melihat senarai kehadiran.


Kes Gazza : Anwar sokong Israel ?


Anwar kata begini, ”Penyelesaian ketara terhadap konflik Arab-Israel masih lagi tidak kelihatan, walau bagaimanapun, pelantikan George Mitchell sebagai utusan Timur Tengah adalah langkah yang dialu-alukan”

Maksudnya apa? Maksudnya Anwar menyerahkan sepenuhnya kepada Amerika menyelesaikan masalah Gazza. Cara Amerika adalah cara terbaik. Bukan cara Hamas. Bukan cara Iran atau negara-negara islam yang lain.

Dulu semasa Presiden Bush, Amerika selesai melalui Annapolis Summit dengan mengikat perjanjian antara Ehud Olmert dan Mahmud Abbas (Presiden boneka Israel). Anwar pun setuju cara Bush, diapun menandatangani surat deklarasi sokongan Annapolis Summit, walaupun perjanjian itu menguntungkan Israel kerana Israel mendapat status Negara Sah serta merugikan Palestin kerana suara majoriti (Hamas) diketepikan. Klik di sini.

Itu dulu, semasa era Bush. Sekarang era Obama lain pula, dia lantik utusan Amerika iaitu George Mitchell menangani masalah Timur Tengah. Anwar pun setuju juga cara Obama, walaupun George Mitchell secara terang-terangan menyebelahi Israel dan meminggirkan kumpulan Hamas.

Siapa George Michell ni ? Dia pro negara-negara Islam kah ? Sudah tentu tidak, dia memang pro Israel. Apa yang baik untuk Israel maka baiklah untuk Amerika!


George Mitchell, utusan Obama berjumpa dengan Shimon Perez, orang yang paling berkuasa di Israel


Dua-dua pun Anwar setuju. Asal sahaja diusahakan oleh Amerika, walaupun Amerika memang jelas ikut telunjuk Israel.

Dalam ucapan Anwar di Doha itu, ada tak Anwar menyuarakan simpati umat Islam di Palestin yang dibunuh secara kejam oleh Israel? Tak ada. Tak ada. Anwar tidak sentuh pun suara umat Islam di Palestin. Anwar tidak pernah membela umat Islam di Palestin dan Hamas yang kena tindas dengan Israel.

Kalau Anwar tidak menyuarakan kekejaman tindakan Israel itu bermakna Anwar setuju lah. Sebab Anwar ini seorang yang lantang dan berani, kalau dia tidak bersetuju, dia akan terus menuding ke arah pihak yang tidak dipersetujui seperti yang dilakukan oleh Erdogan ke atas Simon Perez. Tetapi kes kekejaman Israel dia diam. Maknanya setujulah!

Tetapi ada sedikit Anwar sentuh mengenai Palestin. Kata Anwar, ” Kita telah lihat di Algeria pada 1991 dan sekali lagi yang paling terbaru di Palestin. Di kebanyakan negara, demokrasi hanya dijuarai setakat mengadakan pilihan raya – tanpa mengira pelaksanaan pilihan raya tersebut. Sebenarnya ini merupakan demokrasi palsu”

Adakah itu maksud Anwar bela Palestin ? Tidak. Tidak. Itu kes demokrasi dan pilihan raya. Di Algeria (1991) ketika dibuat pilihanraya, kumpulan FIS (Front Pembela Islam) yang menang tetapi kemudiannya dibatalkan kemenangannya oleh Amerika, kerana FIS adalah adalah kumpulan fundamentalis.

Begitu juga yang terbaru di Palestin, ketika diadakan pilihanraya kumpulan HAMAS yang menang, lalu dibatalkan kemenangannya oleh Amerika kerana HAMAS pun dari kumpulan fundamentalis.

Bermakna Anwar tidak bercakap mengenai kezaliman Israel menyerang Palestin, tetapi Anwar bercakap mengenai sistem pilihan raya di Algeria dan Palestin. Misalnya ketika pilihanraya di Algeria kumpulan pro- Amerika telah ditewaskan oleh kumpulan Fundamentalis. Begitu juga di Palestin, ketika dibuat pilihanraya, kumpulan pro-demokrasi (Fatah) telah ditewaskan oleh kumpulan fundamentalis(Hamas).

Anwar kata, Amerika kena hati-hati menakrif pengertian demokrasi, sekiranya hanya ditakrif sekadar semata-mata menyertai pilihanraya, kumpulan pro-Amerika akan ditewaskan oleh kumpulan anti Amerika dengan mudah.

Jadi Anwar membuat saranan, demokrasi harus dinilai dari semua aspek, agama, budaya, politik, ekonomi dan Anwar seru agar pihak Amerika membantu kumpulan pro-demokrasi (baca : pro- Amerika) di negara-negara Islam untuk menjayakan agenda mereka.

Sebagai penutup, Anwar berucap dengan penuh maksud tersirat;

"Muslim mesti komited untuk berubah. Soalan yang masih bermain di minda adalah bagaimana kita boleh meneruskannya?

Pertama sekali – penglibatan sebenar mestilah merangkumi semua aspek. Kita tidak perlu bermula dengan membina dinding (peraturan hukum agama ?) di sekeliling kita, meletakkan prasyarat, serta membuat hukuman terlebih dahulu terhadap kumpulan dan parti. Halangan ini hanya akan menguatkan prejudis lama dan menyemai syak wasangka berpanjangan.

Penglibatan yang membuahkan hasil mestilah bermula dengan penyataan bahawa tiada negara (termasuk Amerika), tiada wilayah (termasuk dunia Arab), dan tiada budaya dan agama(termasuk Islam) memiliki monopoli terhadap nilai-nilai kebebasan, keadilan dan kehormatan manusia. Ini sudah tentunya prinsip universal yang kita semua kongsi bersama"



Ucapan Anwar ini memang power beb! Kerana super power lah menyebabkan Madeline Albright merenung sakan ke arah Anwar!

Kata Albright di dalam hati..inilah bakal Perdana Menteri 'harapan baru' Malaysia...



Artikel lain yang berkaitan :

1. Obama harapan baru dunia Islam - Ucapan Anwar di Doha, Qatar

2. Anwar di Doha : Ucapan memperkasa misi Obama - bau racun demokrasi, liberalisme & pluralisme..









8 ulasan:

TokMudim berkata...

Oi Kulup Biul

hang belajar kat mana....lain orang cakap lain hang tulis...puuuuuih

Widuri3z berkata...

Tahniah AIDC,

Satu kupasan yang menarik dari teks asal kepada penjelasan yang detail drp ucapan Anwar.

Sekurang-kurangnya ini dapat memberi pemahaman yang sangat jelas kepada saya.

Ucapan Anwar banyak menggunakan ayat2 kabur dan sukar difahami.

Tapi secara keseluruhannya, Anwar mmg penyokong tegar Israel dan pelobi AS (Obama).

glassman berkata...

Aku nak komen skit bukan pada ucapan anwar tu tapi pada komen Tok Mudim.

Orang tu buat penilaian panjang lebar, hang punya nak kata pendek pun tak boleh pasai isi tak ada. cuba hang plak terjemah, tak jugak.

Lepas tu aku cuba klik kat nama hang, tak sampai ke mana pun. zero, zilch, kosong, satu blog pun tak ada.

Jadi aku nak tanya hang, hang ni reti bahasa dak?

glassman berkata...

uhuhhh

Bapak3 berkata...

Anwar Ibrahim - Tiada Masa Untuk Palestine

http://www.youtube.com/watch?v=M71cxhFbRd0

NTanwar berkata...

Tok Mudim,

Hang pula belajar kat mana ? Kalau hang hebat sangat, hang nilai sendiri apa nuar kata kat Doha..

Ni, aku beri dalm blog nuar sendiri versi BI

http://anwaribrahimblog.com/2009/02/15/ucapan-di-doha/

Kalau hang tak pandai BI, ni aku beri hang versi terjemahan..

http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2009/03/obama-harapan-baru-dunia-islam-ucapan.html

lepas hang baca kedua2 versi nih..hang datang balik sini..hang tulis apa sebenar nuar kata..

adam d'Ant berkata...

Thanks AIDC and blimey to NTANwar for the translation...have read both versions and indeed,your translation and understanding on the issue is crystal clear that not only Anwar Ibrahim is BUTTERING the new US president and it's policy but he also willingly OFFERING HIMSELF to be the PUPPET when needed.

"Anwar kata dalam negara yang diimpikan oleh Obama itu negara yang mengamalkan pluralisme sepenuhnya, semua agama adalah sama rata..."~~~ sorry Anwar,hanya Islam agama yang suci dan tidak sama dengan lain2 agama disisi ALLAH.FULLSTOP.

nor berkata...

sy pn da bc both version..hmm nmpk sgt diterjemah dgn rse 'xsuke' giler kat anwar..but its ok..dats ur opinion..
anyway..thanx ek bg both link dat easy 4 me to find out ape die ckp..huhu