MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

28 Feb 2009

Kes Liwat Anwar: Saiful panjat kesyukuran

Oleh G. MANIMARAN

PETALING JAYA: Bekas pembantu peribadi Ketua Umum Pakatan Rakyat, Mohamad Saiful Bukhari Azlan berkata, dia bersyukur kerana kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim itu kini memperlihatkan kemajuan.

Sama ada kes itu bakal dipindahkan ke Mahkamah Tinggi ataupun kekal didengar di Mahkamah Sesyen akan diketahui 5 Mac ini.

"Setelah hampir enam bulan berbalah, saya bersyukur ke hadirat Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya, perbalahan mengenai tempat untuk perbicaraan kes saya ini akan di muktamadkan juga.

"Semalam (kelmarin), Hakim Mohamad Zabidin Md. Diah telah menetapkan keputusan semakan perbicaraan akan diputuskan pada 5 Mac 2009 (Khamis ini).

"Pada saya, walau apa pun keputusan pada 5 Mac ini, saya reda kerana saya yakin bahawa Allah s.w.t itu maha mengetahui, dan setiap yang berlaku itu saya pasti ada hikmah di sebaliknya.

"Saya hanya mampu bersabar, berdoa dan berserah sepenuhnya kepada-Nya," kata Saiful dalam blognya.

Bulan lalu, Saiful berkata, dia "kecewa" kerana kesnya telah ditangguh beberapa kali.

Dalam tulisan kali ini, Saiful berharap kesnya akan didengar tanpa penangguhan bagi membolehkan keadilan dipertahankan.

Pandangan bulan lalu itu dilontarkan beberapa hari sebelum Mahkamah Tinggi dijadual mendengar hujah rayuan pasukan pendakwaan memindahkan kes itu dari Mahkamah Sesyen.

Kata Saiful, sebagai mangsa dia hanya mohon untuk diberikan keadilan dan peluang bagi menunaikan tanggungjawab iaitu memberi keterangan.

"Saya juga ingin mengambil kesempatan untuk merakamkan penghargaan buat barisan pendakwa raya dan pihak-pihak lain yang telibat diatas komitmen dan yang diberikan selama ini," katanya lagi.

Keputusan sama ada kes liwat itu bakal dipindahkan ke Mahkamah Tinggi ataupun kekal didengar di Mahkamah Sesyen akan diketahui Khamis ini.

Ia diputuskan kelmarin oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Mohamad Zabidin Mohd Diah selepas mendengar hujah-hujah dikemukakan pihak pendakwaan dan pembelaan selama dua berakhir kelmarin.

Anwar dituduh meliwat Saiful, 23 di Unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun lalu.

Jika sabit kesalahan, Anwar, 62, boleh dipenjara sehingga 20 tahun di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan.

Beliau kini bebas dengan ikat jamin seorang penjamin sebanyak RM20,000.

Pendakwaan memfailkan satu semakan serta satu permohonan terhadap keputusan Mahkamah Sesyen pada 7 November lalu, yang menolak permohonan pendakwaan untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi setelah memutuskan bahawa sijil pemindahahan, ditandatangani oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, adalah sah.

Pembelaan telah mencabar kesahihan sijil pemindahan itu kerana Abdul Gani masih lagi disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

sumber: mStar Online

Tiada ulasan: